حمل و نقل عمومی در آلمان

حمل و نقل عمومی در آلمان

چگونه در آلمان رفت و آمد کنیم؟

حمل و نقل در آلمان و ایالت‌های آن از نظم و برنامه خوبی برخوردار است. زیرا این کشور یکی از بهترین سیستم‌های جابجایی مسافر در دنیا را دارد. دو سیستم پرقدرت و معروف حمل و نقل در آلمان، به U-Bahn و S-Bahn شهرت دارند.
هر دو سیستم Untergrundbahn و Stadtschnellbahn، شامل اتوبوس، مترو و تراموا هستند با این تفاوت که، U-Bahn برای رفت و آمد در داخل شهر استفاده می‌شود، و S-Bahn برای رفت و آمد در حومه شهر. دلیل نام‌گذاری این دو سیستم هم دقیقاً به خاطر عملکرد متفاوت‌شان از یکدیگر است!
U-Bahn که به زبان انگلیسی Underground Railway گفته می‌شود، شامل سیستم‌های حمل و نقل عمومی زیرزمینی ‌است که وظیفه جابجایی مسافران در داخل شهر را دارند و به خارج از شهر نمی‌روند؛ در حالی که S-Bahn یا همان City Rapid Railway وظیفه جابجایی مسافران به خارج از شهر‌ها را دارند و این کار را با قطار‌های سریع السیر انجام می‌دهند.

پیاده روی یا دوچرخه سواری در آلمان

پیاده روی یکی از کارهایی ست که همواره دلپذیر و لذت‌بخش بوده، به خصوص وقتی در کشور ژرمن‌ها باشید و قصد ادامه تحصیل، کار و زندگی در آلمان را داشته باشید. اما بهرحال پیاده روی و دوچرخه سواری نیز مانند کار‌های دیگر در این کشور، قواعد و قوانین مخصوص به خود را دارد که با عمل کردن به آن هم اوقات خوشی برای خود رقم می‌زنید و هم از بروز هرگونه مشکل یا سوء تفاهم برای خود و دیگران پیشگیری می‌کنید.

با اولین تجربه‌های قدم زدن در آلمان به سرعت متوجه خواهید شد که عابران پیاده به شدت در برابر چراغ ترافیک صبور هستند و تا وقتی به آنها اجازه عبور داده نشود، از خیابان عبور نمی‌کنند؛ حتی اگر اتومبیلی در مسیر خیابان نباشد! البته این فقط بدلیل احترام به قوانین نیست بلکه جریمه عبور از خیابان توسط عابرین پیاده در زمانی که چراغ قرمز است، تا سقف ۵ یورو تعیین شده، و البته تذکر جدی دیگران را به همراه دارد؛ به خصوص اگر در کنارتان والدینی با فرزندانشان شاهد این صحنه باشند، آماده باشید تا در جهت آموزش به فرزندان خود، به شما بابت رفتارتان جدا گوشزد کنند!
در خطوط مربوط به دوچرخه سواری راه نروید! این تنها یک تخلف ترافیکی محسوب نمی‌شود بلکه برای خودتان و دوچرخه سوارانی که معمولاً سرعت‌شان بالاست، خطرآفرین است. در بهترین حالت آنها با بوق‌های مکرر عصبانیت‌شان را سر شما خالی می‌کنند اما خود را آماده کنید تا چنانچه زیر چرخ‌های دوچرخه آسیب دیدید، زود بلند شوید زیرا کسی به شما کمک نخواهد کرد.

قوانین دوچرخه سواری در آلمان

حالا می‌رسیم به قوانین دوچرخه سواری در کشور آلمان! همانقدر که قوانین بسیاری برای رانندگی با اتومبیل و موتور وجود دارد، برای دوچرخه هم قوانینی هست.

حمل و نقل عمومی در آلمان

حمل و نقل عمومی در آلمان

سیستم حمل و نقل عمومی در آلمان بسیار پیشرفته و عالی است و این امر زندگی در هر شهر بزرگی از آلمان را بدون نیاز به اتومبیل، عملی می‌کند. حتی در شهرهای کوچک آلمان نیز، شبکه‌های حمل و نقل عمومی خوبی وجود دارد که با استفاده از اتوبوس‌ها، ترامواها و خطوط ریلی شهری و برون شهری، مسافران را به مقاصد مورد نظرشان منتقل می‌کنند.

نکته دیگر در استفاده از وسایل نقلیه عمومی در آلمان این است که کلیت این سیستم در آلمان یکی است اما هر ایالت و شهر در جزییات کمی با دیگری متفاوت است! به طور مثال در فرانکفورت، بر خلاف برلین و هامبورگ، شما نمی‌توانید بلیت S-Bahn را پیش خرید کنید.

اتوبوس در آلمان

یک علامت گرد با H سبز رنگ در یک دایره زرد، که به آن توقفگاه Haltestelle می‌گویند، محل توقف یک اتوبوس یا تراموا را مشخص می‌کند. در برخی از توقفگاه‌ها ممکن است یک علامت الکترونیکی وجود داشته باشد که نشان دهنده شماره مسیر و زمان رسیدن اتوبوس یا تراموای بعدی باشد. در همه ایستگاه‌ها هم جدول زمانی ورود و خروج نصب شده است. اگر بلیط دارید، آن را به راننده اتوبوس نشان دهید تا بتوانید سوار شوید و سپس بلیت‌تان را با ماشین زرد، نارنجی یا قرمز رنگ در راهرو اتوبوس با عنوان “Bitte hier entwerten” تأیید کنید (شبیه کاری که با دستگاه‌های بلیت‌خوان در مترو‌های ایران انجام می‌شود). البته اگر بلیت‌تان مهر خورده است، نیازی به انجام این‌کار ندارید. برای پیاده شدن هم از دکمه‌هایی که در راهروی اتوبوس تعبیه شده استفاده کنید و به راننده اطلاع بدهید که قصد پیاده شدن دارید.

راه آهن (DB) در آلمان

یکی دیگر از گزینه‌های رایج برای جابجایی در آلمان، Deutsche Bahn یا همان راه آهن آلمان است. قطار‌های محلی در آلمان با نام RB و RE شناخته می‌شوند. Regionalbahn با امکان توقف در هر جایی که شما بخواهید برنامه ریزی شده است، در حالی که RegionalExpress سریع‌تر حرکت می‌کند و ایستگاه‌های مشخص شده و معدودی برای سوار یا پیاده شدن دارد.

هزینه‌های حمل و نقل در آلمان

چه به عنوان توریست در آلمان باشید و چه به قصد تحصیل، کار و یا زندگی به این کشور مهاجرت کرده باشید، ممکن است در هنگام مواجهه با سیستم حمل و نقل عمومی آلمان احساس سردرگمی کنید؛ اما زمانی که به آن عادت می‌کنید، می‌فهمید که چقدر این روش‌ها راحت‌تر از سایر کشورهاست.
ایالت‌های بزرگ آلمان دارای مناطق مختلفی هستند که کرایه‌ها در هر کدام از این مناطق با دیگری کمی متفاوت است. معمولاً ۳ منطقه در یک شهر وجود دارد و بیشتر جاذبه‌های گردشگری هم در دو منطقه اول واقع شده‌اند در حالی که فرودگاه ها در منطقه سه و در خارجی‌ترین قسمت شهر قرار دارد. در هنگام خرید بلیت، باید به منطقه مورد نظر خود توجه داشته باشید.

بلیت تک نفره

این بلیت به شما امکان می‌دهد تا در هر مکانی که دوست دارید و با هر وسیله‌ای که می‌خواهید، در شهر سفر کنید! البته به یاد داشته باشید که این سفر نباید بیش از ۱.۵ ساعت طول بکشد، اما تعداد توقف‌هایی که می‌توانید داشته باشید، آزاد است.
قیمت: ۲ تا ۲.۸ یورو برای هر شخص

بلیت روزانه

با تهیه بلیت روزانه می توانید در مدت ۲۴ ساعت به هر مقصدی در منطقه‌ای که انتخاب کرده‌اید سفر کنید. در هنگام خرید این نوع بلیت، به ساعت شروع و پایان این ۲۴ ساعت دقت کنید.
قیمت: ۶ تا ۸ یورو برای هر نفر

بلیت‌های گروهی

بلیت گروهی در بیشتر موارد برای گروه‌های حداکثر تا پنج نفری، با محدودیت سنی است و معمولاً هم بسته به ایالت قیمت ثابتی دارد؛ خواه دو نفر از آن استفاده کنند، خواه پنج نفر. اما در بعضی ایالت‌ها، یک مقدار ثابت به عنوان هزینه اصلی گرفته می‌شود و بعد به ازای هر نفر، چند یورو اضافه‌تر پرداخت خواهید کرد.
قیمت: ۱۲ تا ۲۰ یورو به ازای ۵ نفر

بلیت‌های گروهی برای سفر‌های بین شهری در آلمان

این بلیت‌ها برای مسافرت یک گروه حداکثر ۵ نفری به یکی از ۱۶ ایالت فدرال آلمان است و قیمت پایه آن ۲۵ یورو است و به ازای هر نفر، ۴ یورو به آن افزوده می‌شود.

بلیت‌های آخر هفته ای

این بلیت‌ها برای استفاده گروهی تا سقف ۵ نفر در روز‌های شنبه و یکشنبه طراحی شده است و قیمت پایه آن ۴۴ یورو است که به ازای هر نفر ۶ یورو به قیمت بلیت اضافه می‌شود.

در آلمان از کجا بلیت بخریم؟

اگر بخواهیم از اتوبوس استفاده کنیم اما بلیت نداشته باشیم چه کنیم؟

می‌توانید با پرداخت نقدی هزینه آن، یک بلیت از راننده بخرید.

تاکسی در آلمان

اگرچه تاکسی‌ها در اروپا بخشی از سیستم حمل و نقل عمومی را تشکیل نمی‌دهند، اما به عنوان یک جایگزین مهم در موارد خاص معرفی می‌شوند. به عنوان مثال، وقتی نیاز دارید که با تمام چمدان‌های خود به فرودگاه بروید، به خصوص اگر کسی شما را همراهی می‌کند، تاکسی‌گیری می‌تواند گزینه‌ای هوشمندانه اما کمی گران‌قیمت برای شما باشد. همچنین، در موارد دیگری که استفاده از تاکسی مناسب است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وقتی محل مورد نظر شما فاقد ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی نزدیک است، تاکسی‌گیری می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در این صورت، با صدا زدن یک تاکسی می‌توانید به مقصد خود برسید بدون اینکه نیازی به پیاده‌روی طولانی تا ایستگاه‌های عمومی داشته باشید.

  • هنگامی که یک جنس خریداری کرده‌اید که برای حمل آن نمی‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، تاکسی می‌تواند راه حل مناسبی باشد. به عنوان مثال، اگر آیتمی بزرگ و سنگین خریداری کرده‌اید و نیاز دارید آن را به خانه یا مقصد دیگری منتقل کنید، تاکسی می‌تواند به شما کمک کند.


تاکسی‌ها در آلمان هم با همان رنگ زرد کهربایی خود و آرم تاکسی شناخته می‌شوند. پیش از این خودرو‌هایی مثل مرسدس بنز و آئودی به عنوان تاکسی استفاده می‌شدند، اما حالا بیشتر از خودرو‌های آسیایی برای این منظور استفاده می‌شود.
بهتر است برای استفاده از تاکسی قبلاً آن را رزرو کنید، و یا می‌توانید به ایستگاه‌های تاکسی بروید و یک تاکسی برای خود کرایه کنید.
تاکسی‌های آلمان مجهز به کیلومترشمار هستند و البته کمی گران. انعام نیز تا ۱۰ درصد مبلغ کرایه پرداخت می‌شود و اگر راننده به شما در جابجایی وسایلتان کمک کند، بیشتر هم می‌شود.

حمل و نقل عمومی در آلمان

خودرو‌های شخصی در آلمان

آلمان به عنوان یکی از کشورهای برتر در صنعت اتومبیل‌سازی شناخته می‌شود و خودروهای تولید شده در این کشور از کیفیت بی‌نظیری برخوردارند. اما علاوه بر این، در آلمان استفاده از خودرو به هیچ وجه ضروری نیست. کیفیت بالای خودروهای آلمانی مانند مرسدس بنز، بی ام و و آئودی، علاقه بسیاری را برای خرید و استفاده از این خودروها به وجود می‌آورد. با این حال، همچنان گروهی از مردم ترجیح می‌دهند از وسایل نقلیه عمومی در آلمان استفاده کنند.

یکی از ویژگی‌های جالب رانندگی با خودروی شخصی در آلمان، عدم محدودیت سرعت رانندگی است. این موضوع ممکن است شگفت‌آور به نظر برسد، زیرا تقریباً در اکثر بزرگراه‌های آلمان می‌توان با سرعت تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرد و از رانندگی با سرعت بالا لذت برد. البته کیفیت راه‌ها و جاده‌ها در این زمینه بی تأثیر نیست و از سوی دیگر محدودیت‌هایی نیز در بعضی مناطق اعمال شده است که نیازمند شناخت مسیر از طرف راننده اتومبیل می‌باشد. نکته دیگر اینکه، قوانین مربوط به حداقل و حداکثر سرعت، از ایالتی به ایالت دیگر فرق دارد.
البته احترام به قوانین و به همراه داشتن گواهینامه و رعایت مقررات در آلمان هم مثل سایر کشور‌ها اجتناب ناپذیر است.

سوالات متداول درباره حمل و نقل عمومی در آلمان

خیر؛ حمل و نقل عمومی در حال حاضر در آلمان رایگان نیست. اگر چه دولت فدرال به عنوان راهی برای کمک به مبارزه با آلودگی هوا در حال بررسی آن است. این در حالی است کهU-Bahn ، S-Bahn به شدت از طرف دولت یارانه دریافت می کنند و هزینه تراموا و اتوبوس در شهرهای بزرگ آلمان، در مقایسه با لندن، پاریس و زوریخ بسیار ارزان است.

حمل و نقل عمومی: آلمان دارای یکی از بهترین سیستم های حمل و نقل‌ عمومی در جهان است.
قطار: سفر با قطار یک روش بسیار کارآمد برای گشت زدن در آلمان است، اگر چه نسبت به سایر روش‌های حمل ونقل مقرون به صرفه نیست.
اتوبوس: به غیر از پیاده‌روی یا استفاده از اتومبیل اشتراکی، اتوبوس‌ها ارزانترین راه برای گردش در آلمان هستند.

سفر ارزان در آلمان بیشتر با اتوبوس امکان‌پذیر است. اگر نتوانید بلیت قطار ارزان پیدا کنید، مطمئناً می‌توانید برای سفر خود اتوبوس را در نظر بگیرید. با وجود تعداد زیادی از خدمات اتوبوس کم‌هزینه مانندMeinFernbus ،DeinBus ،Eurolines و Flixbus، می‌توانید مسافت‌های طولانی را با ارزان‌ترین قیمت ممکن سفر کنید.

Uber در کشور آلمان با محدودیت هایی مواجه است؛ دادگاه هایی در این زمینه برگزار شده که تا زمان انتشار این مطلب نتیجه نهایی آن مشخص نشده است. در حال حاضر اوبر تنها در هفت شهر آلمان و صرفاً زیر نظر تاکسیرانی این شهرها امکان فعالیت دارد. سرویس آشنایی با این برنامه، موسوم به UberPop هم که در بسیاری از کشور‌های اروپایی-آمریکایی از آن استفاده می‌شود، در آلمان وجود ندارد. در واقع اوبر در آلمان برای ارائه خدمات خود مجبور است از اپراتورهای تاکسی موجود و خدمات کرایه اتومبیل استفاده کند.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا