مراکز خرید در کشور آلمان

مراکز خرید در کشور آلمان

حتما درباره اینکه آلمان و به خصوص شهر برلین میزبان فستیوال‌های سالانه مد و فشن است مطالب زیادی شنیده‌اید. حال می‌خواهیم کمی بیشتر از مراکز خرید این کشور، از اکسسوری‌های مربوط به مد و پوشاک گرفته تا اقلام خوراکی و پر مصرف زندگی روزانه صحبت کنیم و شما را با مراکز خرید مشهور در کشور آلمان و بعضی مراکز معروف در شهرهای خاص آشنا کنیم تا چنانچه قصد سفر به آلمان و تهیه و خرید کالاهای لوکس یا مایحتاج ضروری را دارید، بازدید از این مراکز را از دست ندهید.

✔ ذکر یک نکته در هنگام خرید از مراکز و فروشگاه‌های آلمان خالی از لطف نیست و آن هم این است که سعی کنید همیشه به اندازه و کمی بیشتر از نیاز خود، پول نقد به همراه داشته باشید زیرا آلمانی‌ها پول نقد را به کارت کشیدن ترجیح می‌دهند. یکی از علت‌هایی هم که در آلمان دستگاه خود پرداز زیاد است، سهولت دسترسی به پول نقد برای افراد در هنگام خرید کردن است.

✔ برخلاف بعضی کشورها نظیر ایالات متحده آمریکا، که در آن اگر برچسب قیمتی دیدید در هنگام حساب کردن پول آن همیشه مقداری بیشتر بابت مالیات ارزش افزوده را باید پرداخت کنید، در آلمان این چنین نیست! البته نه اینکه در آلمان مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد بلکه، بدین معنی است که قیمت یک کالا با احتساب ٪۱۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، بروی کالا درج شده و آن قیمت،‌ قیمت نهایی برای خرید کالاست.

✔ اگرچه فروشگاه‌ها و هایپر استارهای بزرگ پایشان به آلمان هم باز شده است و معمولا در این مدل از مراکز خرید، همه نوع کالا، مغازه و مغازه داری پیدا می‌شود اما، آلمانی‌ها فروشگاه‌های تخصصی را که اتفاقا تعدادشان در این کشور کم هم نیست، ترجیح می‌دهند. در این گونه مراکز خرید تخصصی، که معمولا کوچک هم هستند، افرادی با تخصص بالا کار می‌کنند که نسبت به جنسی که می‌فروشند احاطه کامل دارند و می‌توانند به خریدار بهتر کمک کنند تا جنس مورد نظر خویش را تهیه نماید.

✔ بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای غیر آلمانی‌ها در این کشور هم مثل خیلی از کشورها رایج است، بدین معنا که همه افرادی که از خارج از اتحادیه اروپا در آلمان جنسی خریداری کنند می‌توانند با شرایطی خاص از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده آن کالا معاف شوند. شرایط نیز به این گونه است که اولا آن کالا نباید از اقلام خوراکی باشد و دوما اینکه خریدار باید متعهد شود که کالا را ظرف مدت سه ماه از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

✔در آلمان، ساعات کار مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ محدود است. فکر خرید کردن در آخر شب یا آخر هفته و یا دیر وقت را از سر خود خارج کنید.

✔اگر عادت کرده‌اید که برای خرید مواد غذایی و خوراکی به فروشگاه‌های بزرگ بروید و در آن انواع و اقسام مارک‌ها و برندهای مواد غذایی را ببینید تا سرتان گیج برود که کدام یک را انتخاب کنید، باید بگوییم در آلمان از این خبرها نیست! نهایتا ۱۰ تا ۱۲ حق انتخاب از بین همین مارک‌ها دارید. تازه این هم زیاد مورد توجه خود آلمانی‌ها قرار نمی‌گیرید زیرا آنها دوست دارند، گوشت را از قصابی، نان را از نانوایی، پنیر را از لبنیاتی و خلاصه هر ماده خوراکی ای را از مرکز مربوط به فروش آن قلم جنس تهیه کنند نه فروشگاه‌های بزرگ.

✔ در آلمان می‌تواند بطری پلاستیکی و یا شیشه‌ای که قبلا آن را خریداری و استفاده کرده اید را برگردانید و مبلغ آن را هم پس بگیرید! لازم هم نیست که حتما از همانجایی که خرید کرده‌اید به همانجا مراجعه کنید زیرا بیشتر فروشگاه‌ها و مغازه‌های آلمان، اسکنری دارند که بارکد آن بطری را میخواند و سپس به شما رسید می‌دهد که در هنگام خروج از فروشگاه می‌توانید بسته به ارزش بطری برگردانده شده، مبلغی را بگیرید.

مراکز خرید معروف آلمان

۱- خیابان خرید شهر کلن به نام The Schildergasse
این خیابان که به واقع شلوغ‌ترین خیابان خرید در اروپا نام دارد، در هر ساعت به طور میانگین میزبان ۱۳۰۰۰ نفر است و حتی از خیابان آکسفورد در لندن هم شلوغ‌تر است. فروشگاه‌های مدرن و معماری ویژه این خیابان زبانزد است و این قسمت از شهر حتی از قرون وسطا نیز مرکز مبادلات تجاری بوده است. خرید یک ادکلن که در واقع حتی از نام این شهر گرفته شده است، (Eau de Cologne)، و امتحان کردن شیرینی‌های کافه ریسه و قدم زدن در کلیسای جامع کلن را در هنگام خرید از این مرکز فراموش نکنید.

۲- خیابان خرید مونیخ به نام Kaufinger and Sendlingerstraße
این خیابان که در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد، یک مقصد بسیار مناسب برای خرید مواد غذایی، کتاب، جواهر و کفش است. پس از خرید، می‌توانید در امتداد این خیابان تا دروازه‌های شهر قدم بزنید و لذت یک پیاده‌روی زیبا در خیابان را تجربه کنید. در این خیابان، فروشگاه‌های تخصصی و فروشگاه‌های کوچک با تولیدات محلی فراوان وجود دارند. صنایع دستی و هنری نیز در اینجا به طور فراوان یافت می‌شوند. شما می‌توانید در طول خرید‌های خود از این خیابان، با محیط فرهنگی و لباس‌های خاص منطقه آشنا شوید و تجربه‌ای از فرهنگ بواریایی و لباس‌های مربوط به آن را به دست آورید.

۳- خیابان خرید فرانکفورت به نام Zeil
این خیابان که به خیابان پنجم آلمان نیز معروف است، مملو از بوتیک‌های شیک و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که واقعا حس سردرگمی خرید را به بازدیدکنندگان این از این خیابان می‌دهد. Zeilgalerie، یک مرکز خرید ۱۰ طبقه است که به دلیل فضای داخلی مارپیچ و سکوی دیدنی که در آن تعبیه شده است، بهترین چشم اندازهای فرانکفورت را به شما نشان می‌دهد. در مجاورت Goethestraße، می‌توانید جواهرات کلاس جهانی مانند کارتیه و تیفانی، و طراحان بین المللی مانند آرمانی و ورساچه را مشاهده کنید.

۴- خیابان خرید دوسلدورف به نام Königsallee
دوسلدورف در واقع ظریف‌ترین بلوار خرید در آلمان است و گاهی هم توسط محلی‌ها، Kö خوانده می‌شود. این تفرجگاه نه تنها با درختان شاه بلوط صد ساله، بلکه با برخی از لوکس‌ترین بوتیک‌ها، فروشگاه‌های طراحی درجه یک و مراکز خرید فوق العاده در آلمان شناخته می‌شود.

۵- خیابان خرید هامبورگ به نام Mö
معروف ترین خیابان خرید هامبورگ Mönckebergstraße است. این خیابان از ایستگاه مرکزی قطار تا تالار شهر با تزئینات بسیار زیاد شروع می‌شود. بلوار خرید با ویلاهای بازرگانان بزرگ، که در حال حاضر دارای طیف گسترده ای از فروشگاه‌های محبوب مشهور هستند، شما را جادو خواهد کرد. بزرگترین فروشگاه ورزشی اروپا (کارستاد) و بزرگترین فروشگاه الکترونیکی جهان (ساترون) هم اینجاست.

۶- خیابان خرید برلین به نام Ku’damm
Kurfürstendamm یا با تلفظ ساده‌تر،كودام، معروف‌ترین خیابان خرید برلین است. بلوار بلند دو مایلی با فروشگاه های بین المللی (زارا، H&M، منگو، اسپریت)، هتل‌ها، رستوران‌ها و سینماهایی که هنوز هم برنامه خود را با پوسترهای رنگی شده تبلیغ می‌کنند، در اینجا قرار دارند. در کنار خرید از این مرکز اطمینان حاصل کنید که از خیابان‌های آرامی مانند Fasanenstraße، جایی که خانه‌های زیبا، کافه‌های دنج، گالری‌های هنری و فروشگاه‌های عتیقه فراوان است، دیدن کنید.

مراکز خرید در کشور آلمان

تخفیف هنگام خرید در آلمان

در کنار همه فروشگاه‌ها و مراکزی که در آلمان از آنها نام بردیم، دو تن از بزرگ‌ترین مراکز خرید هستند که در آنها تقریبا همه چیز با تخفیفات قابل توجه وجود دارد. شعبه‌های فروشگاهی Netto ، Aldi و Lidl که در این فروشگاه‌ها از اسباب بازی برای کودکان گرفته تا خواروبار و مواد غذایی، همه و همه با تخفیفات خوب قابل دسترسی است.

ساعات خرید در آلمان

ساعات کار فروشگاه‌ها در هر منطقه و ایالت ممکن است یکمی با یکدیگر متفاوت باشد، اما به طور کلی، فروشگاه‌ها در مرکز شهرها معمولاً از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ عصر در روزهای هفته و شنبه‌ها تا ساعت ۴ بعد از ظهر یا ۶ عصر یا ۸ عصر باز هستند. سوپرمارکت‌ها عموماً ساعات کار بیشتری دارند و در برخی موارد از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب باز می‌باشند. تقریباً تمامی فروشگاه‌ها در روزهای یکشنبه و تعطیلات عمومی تعطیل می‌باشند. با این حال، در شهرهای بزرگتر، برخی از بازارها و کیوسک‌ها همچنان در روزهای یکشنبه فعال هستند، به طوری که شما می‌توانید نیازهای اساسی خود را از آنها تهیه کنید. همچنین، در برخی ایستگاه‌های سوخت و تعدادی از رستوران‌ها، ممکن است بتوانید وعده‌های غذایی (با قیمت نسبتاً بالا) را خریداری کنید.

کارت دانشجویی و تخفیف در آلمان

اگر در آلمان به تحصیل مشغول هستید و دارای کارت دانشجویی هستید، این کارت می‌تواند به شما در صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک کند. دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی خود، می‌توانند برای بلیط‌های تئاتر، سینما، استخر یا موزه تخفیف بگیرند. همچنین، تخفیف‌های دانشجویی برای اشتراک روزنامه‌ها، نرم‌افزارهای رایانه‌ای، قراردادهای تلفن همراه و حساب‌های بانکی قابل استفاده است. این تخفیفات دانشجویی به شما امکان می‌دهند از خدمات مختلف با هزینه کمتری بهره‌ ببرید.

سوالات متداول درباره خرید در کشور آلمان

فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همواره تخفیف آلمان عبارتند از Netto ،Aldi و Lidl. هایپر Edeka بزرگترین مجموعه‌های سوپرمارکتی در آلمان است.

سوپر مارکت‌های REWE یا REWE City رتبه برتر محبوبیت را در آلمان دارند. این شرکت بین المللی که مقر آن در کلن است، سابقه‌ای دارد که به چندین دهه بر می‌گردد. REWE همچنین در میان سوپر مارکت‌هایی است که آلمانی‌ها مرتباً مواد غذایی خریداری می‌کنند، رتبه بالایی دارد و در کنار Edeka جزو بهترین هاست.

بخشی از دلیل پایین بودن قیمت‌ها در این فروشگاه‌ها این است که آنها تا حد امکان از استفاده از نام‌های تجاری خودداری می‌کند. آنها تعداد انتخاب‌های کمتری را ارائه می‌دهد و با اجاره فروشگاه‌های کوچکتر،هزینه اجاره را نیز کاهش می‌دهند و نتیجتا قیمت محصولاتشان هم پایین تر است.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا