آیا کانادا کشوری سردسیر است؟!

آب و هوای کانادا چطور است؟

پرسش مهمی است. دانشجو یا حتی توریستی که می خواهد در کانادا تحصیل کرده و از آن بازدید کند حتما باید دمای هوای شهرهای کانادا مطلع باشد تا لبیاس های مناسب را انتخاب کرده و در چمدان خود قرار دهد و راهی سفر شد. کانادا هم مانند سوئد و روسیه آب و هوای سرد و برف و یخبندان را در ذهن ها تجسم می کند. برای همین یکی از پرسش های مهمی که ممکن است برای دانشجو که تصمیم به تحصیل در کانادا گرفته ایجاد شود، اقلیم و آب و هوای کاناداست. دانشجو و خانواده او از بابت تحصیل در کانادا خیلی خوشحال اند اما ناگهان این سوال در ذهن آنها ایجاد می شود که “آب و هوای کانادا چگونه است؟ خیلی سرد است؟!” علت این نگرانی هم طبیعی است؛ کانادا در نیمکره شمالی و نزدیک قطب شمال واقع شده است؛ کشور سورتمه و خرس های قطبی است.

اما نمی توان همه چیز را از دور قضاوت کرد؛ واقعیت این است که اقلیم کانادا هم مانند مناظر طبیعی اش متنوع است. کانادا کشوری چهار فصل است و این واقعیت به ویژه در شهرهای پر جمعیت و نزدیک به مرز ایالات متحده بیشتر به چشم می خورد. دمای روز در فصل تابستان به 35 درجه سانتیگراد و حتی بیشتر می رسد در حالی که در فصل زمستان، دمای زیر 25 درجه سانتیگراد رایج است.

دمای هوای کانادا در بهار و پاییز

در فصل های بهار و پاییز هم می توان آب و هوای ملایمی را برای کانادا پیش بینی کرد و اغلب هم همینگونه است. اما در فصل تابستان دشت های کانادا گرم و خشک هستند و در مرکز کانادا هوایی شرجی وجود دارد حال آنکه در نواحی ساحلی آب و هوای ملایم تری را در فصل تابستان شاهدیم. پاییزهای کانادا هم خنک هستند و ترکیب رنگ های زرد و نارنجی درختان منظره ای بسیار شاعرانه و زیبا در برابر چشم ها ایجاد می کند.

دمای هوای کانادا در زمستان

زمستان ها در کانادا معمولا هوایی سرد و پر برف داریم گرچه در استان آلبرتا که در جنوب واقع شده است باد گرمی از کوه های راکی می وزد و برف ها را آب می کند. زمستان ها آنقدر سرد نیستند که بلرزید و نتوانید از خانه بیرون بروید و درس بخوانید! بر فرض هم اینگونه باشد، با لباس گرم  می توان فراز و نشیب دوران دانشجویی را به هر طریق سپری کرد و بعدا از ثمره آن لذت برد! مثلا دمای هوای اتاوا پایتخت کانادا، به خاطر قرار گرفتن این شهر در شمال تورنتو و دور بودن از دریاچه سردتر است مدت روزهایی که در اتاوا برف روی زمین نشسته بیشتر از تورنتو است.

 

ما در این مطلب می خواهیم به تمام پرسش های شما در رابطه با آب و هوای کانادا پاسخ دهیم. مقصدتان پایتخت اتاواست؟ حتما باید از آب و هوای اتاوا و دمای پایتخت کانادا مطلع باشید تا لباس مناسب را در چمدان های خود جای دهید. یا شاید به مونترال خواهید رفت و در آنجا تحصیل خواهید نمود؟ دمای هوای مونترال شما را شگفت زده خواهد کرد! اما در ساحل غربی کانادا یعنی در شهرهای ونکوور و ویکتوریا زمستان های ملایم و مرطوبی در انتظارتان است و دمای هوای ونکوور شاید کاملا مخالف دمای هوای مونترال باشد و باز هم شگفت زده شوید. چون همانطور که گفتیم، کانادا آب و هوایی چهار فصل دارد.

وقتی دمای هوای کانادا پایین می آید، کانادایی ها در خانه می مانند و لذت می برند چرا که زیرساخت خانه ها و ماشین ها و حمل و نقل عمومی کانادا طوری طراحی شده که فضایی گرم و مطبوع و سکرآور را برای آنها به ارمغان می آورد. برخی شهرها حتی راهروهایی مخصوص رفت و آمد به داخل ساختمان های مدارس و دانشکده ها در فصل سرد طراحی کرده اند. بنابراین اصلا جای نگرانی از بابت سردی هوا در کانادا وجود ندارد. در این مطب قصد داریم آب و هوای نقاط و شهرهای مختلف کانادا را با هم مرور کنیم. همراه ما بمانید.

 

آب و هوای تورنتو

تورنتو در ساحل Lake Ontario یا دریاچه انتاریو واقع شده است و به همین خاطر آب و هوا و اقلیم تورنتو ملایم است. آبی که درون این دریاچه وجود دارد بدین معنی است که در زمستان ها دمای هوای تورنتو گرم تر و در فصل تابستان خنک تر است. این دریاجه همچنین رطوبت بیشتری را برای تورنتو به همراه دارد. در مجموع می توان گفت تورنتو یکی از گرم ترین شهرهای کانادا به شمار می رود اما زمستان های آن باز هم سرد است و از اوایسط ماه دسامبر تا اواسط ماه مارس روی زمین برف نشسته است.

 

آب و هوای مونترال

اما یکی دیگر از شهرهای محبوب کانادا مونترال است؛ شاید شنیده باشید که زمستان های مونترال بسیار سرد است؛ درست می گویند! این شهر کانادا یکی از سردترین شهرهای کانادا محسوب می شود. در 109 روز سال برف بیشتر از 1 سانتیمتری روی زمین مونترال می نشیند؛ در حالی که در تورنتو فقط 65 سال روز سال این میزان برف روی زمین مشاهده می شود. در مجموع مونترال بارش برف بیشتری مثلا در مثقایسه با تورنتو دارد. اما اگر لباس گرم و مناسب داشته باشید، به سرعت عاشق زمستان ها و برف مونترال می شوید!

زمستان در مونترل از دسامبر تا آوریل ادامه دارد. متوسط دمای هوای مونترال در ماه دسامبر منفی 2.3 درجه سانتیگراد در روز و منفی 8.9 سانتیگراد در شب است. طی این ماه برف و یخبندان رایج است. آوریل در همه جا دمایی بهاری به همراه دارد غیر از مونترال که هنوز هم طعم زمستان را می توان در آوریل چشید. بنابراین اگر در زمستان مقصدتان مونترال است حتما باید لباس گرم و مناسب همراه داشته باشید: پالتو، کاپشن پشمی، بوت و چکمه های گرم.

 

آب و هوای ونکوور

شهر ونکوور در استان بریتیش کلمبیا واقع شده است. آب و هوا و اقلیم ونکوور، این شهر محبوب و زیبا، اقیانوسی و ملایم است و حتی شبیه به اقلیم تابستانی مناطق مدیترانه‌ای است. تابستان‌های ونکوور به طور معمول خشک هستند و در ماه‌های ژوئیه و اوت باعث بروز یک خشکسالی ملایم می‌شوند. به جز این دو ماه، بقیه ماه‌های سال، به ویژه اکتبر و مارس، در ونکوور بارانی هستند.

پاییز که فرا می رسد، بادهای شدید و طوفانی در ونکوور بزرگ به ندرت می وزند. در کل تاریخ این شهر سه باد و طوفان شدید وزیده است که درختان پارک جنگلی استنلی را از ریشه درآورده و جا کنده است؛ اولین طوفان از این نوع در اکتوبر سال 1934 شهر را در نوردیده که در ماه ژانویه 1935 به کولاک بدل شده است. در سال 1962 دومین طوفان موسوم به Freda وزیده و باز هم پارک جنگلی استنلی را هدف گرفته و 2.4 هکتار از این جنگل را صاف کرده است. هم اکنون جای خالی آن درختان در این پارک جاده است!

در نوامبر سال 2006، شهر بزرگ ونکوور تجربه‌ای بی‌سابقه از بارش باران و برف را داشت. در طول 16 روز این ماه، 25 سانتیمتر باران بارید. این بارش‌های شدید و بی‌سابقه باعث رسوبات آبی شدند و به دلیل نگرانی‌های مربوط به آلودگی آب، رستوران‌ها و سایر کسب‌وکارها ممنوع شدند تا نوشیدنی‌هایی که از آب شیر تهیه می‌شدند را ارائه کنند. در بازه زمانی از 25 نوامبر تا صبح روز 27 نوامبر، در فرودگاه بین‌المللی ونکوور 25 سانتیمتر برف نیز ثبت شد. البته، لازم به ذکر است که این میزان بارش و کولاک در ونکوور بی‌سابقه بوده و به عنوان یک امر رایج شناخته نمی‌شود.

 

آب و هوای ساسکاچوان

تابستان‌های ساسکاچوان به طور معمول گرم و خشک هستند. دمای هوا در ساسکاچوان، کانادا، در ماه مه به 15 درجه سانتیگراد می‌رسد و در ماه‌های ژوئیه و اوت تا 35 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد. به هر حال، استان ساسکاچوان بیشترین میزان آفتاب را در بین تمام استان‌های کانادا دارد و به همین دلیل توصیه می‌شود که هر روز از کرم ضدآفتاب و کلاه لبه دار استفاده نمایید! بین ساعات 11 صبح تا 4 بعد از ظهر، خورشید در ساسکاچوان با شدت بیشتری می‌تابد و نور خود را به مردم این شهر ارائه می‌دهد. شب‌های ساسکاچوان نیز خنک است. زمستان در ساسکاچوان معمولاً از اوایل ماه نوامبر آغاز می‌شود و در این فصل، دمای ساسکاچوان معمولاً زیر نقطه انجماد قرار می‌گیرد.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا