تحصیل در کانادا چقدر آب می خورد؟

هزینه تحصیل در کانادا

امروزه کانادا یکی از بهترین و محبوب ترین مقاصد تحصیلی در جهان است. علت این امر چند مساله است. یکی اینکه این کشور پهناور و زیبا، فرصت های بی شماری را در اختیار افرادی که مایل هستند در دانشکده هایی طراز اول و در کلاس جهانی تحصیل کنند قرار می دهد. با توجه به شرایط اقتصادی و بازار پر نوسان ارزی این روزهای ایران، می توان گفت ارزانتر بودن قیمت دلار کانادا در مقایسه با یورو و دلار امریکا نیز یکی از دلایل اصلی برای تصمیم به تحصیل در کانادا است. علاوه بر این، شهریه دانشگاه ها هم نسبت به سایر کشورهای پیشرفته پایین تر است؛ این در حالی است که همانطور که ذکر شد، کانادا چند تا از بهترین دانشگاه های جهان نظیر دانشگاه مک گیل را در خود جای داده است.

تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف

در کانادا، متقاضیان می‌توانند در مقاطع تحصیلی مختلف  به کسب علم بپردارند. این مورد شامل دانش‌آموزان دبیرستانی تا دانشجویانی است که می‌خواهند دکترای خود را از دانشگاه‌های کانادا اخذ کنند و به رزومه و کارنامه‌ی خود افتخاراتی اضافه کنند. افرادی که تمایل به تحصیل در کانادا دارند، بسته به دوره و شرایط خود، در یکی از مقاطع تحصیلی متناسب با اهدافشان ادامه تحصیل می‌دهند.

از یک سو، خانواده‌هایی وجود دارند که با توان مالی، به منظور تأمین و تضمین آیندهٔ فرزندانشان، هزینه تحصیل در مقاطع دبیرستانی کانادا را پذیرفته‌اند. از سوی دیگر، افرادی که دیپلم دریافت کرده‌اند و می‌خواهند در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند، همچنان گزینه‌های فراوانی در کانادا در اختیار دارند. تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکتری نیز یکی از اهداف بلند و قابل تحسین برای بسیاری از افراد است.

هزینه تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف

هزینه‌های شهریه بسته به مقطع و رشته تحصیلی متفاوت است. به طور عمومی، در مقاطع دبیرستان و لیسانس، هزینه‌های شهریه از سایر مقاطع بیشتر است. همچنین، در مقایسه با رشته‌های مهندسی و علوم پایه، تحصیل در مقطع فوق لیسانس در رشته‌های هنر و علوم انسانی هزینه کمتری دارد.

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

بعد از پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه‌های جانبی تحصیل، امر تأمین یک زندگی حداقلی و مناسب برای دانشجو به عنوان مسئله اصلی مطرح می‌شود. در این مورد، هزینه‌ها می‌توانند بسته به شرایط و سبک زندگی هر فرد متفاوت باشند. به عنوان مثال، اگر دانشجویی مصرف کننده دخانیات باشد، در کانادا و سایر کشورهای پیشرفته، هزینه‌های بالایی برای سیگار و دخانیات وجود دارد، زیرا مالیات‌های سنگینی بر روی آنها اعمال می‌شود.

تمکن مالی دانشجو

کانادا برای اعطای ویزای دانشجویی یا استادی پرمیت فرد متقاضی را ملزم به داشتن میزان معینی پول نقد جهت ساپورت و تامین هزینه های زندگی می کند. این رقم حد اقل چیزی در حدود 10000 دلار کانادا در همه استان ها به غیر از کبک (11000 دلار کانادا) است. این مبلغ برای هزینه های زندگی شما در نظر گرفته شده است و غیر از شهریه دانشگاهی است. لازم به ذکر است که دانشگاه مونترال برآورد کرده که دانشجو مجموعا سالانه 15000 دلار کانادا برای کاور کردن هزینه های مسکن، خوراک، کتاب و لوازم جانبی درسی، ایاب و ذهاب و مخارج متفرقه نیاز دارد. علاوه بر این مبلغ، دانشجو باید حتما هزینه ی بیمه ی درمان و سلامت را هم که سالانه حدود 800 تا 900 دلار کانادا است بپردازد.

همانطور که بیان شد، هزینه های زندگی به سبک زندگی، محل اسکان و تحصیل و عادات فرد در مدیریت مخارج بستگی دارد. بد نیست بدانید ونکوور و تورنتو از جمله گران ترین شهرهای کانادا محسوب می شوند و به ویژه هزینه اجاره خانه در آنها بسیار بالاست.       

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا