سیم کارت کانادا

اپراتور تلفن همراه کانادا

تصمیم خود را برای تحصیل در کانادا گرفته اید؛ پس از مشاوره با اپلای استار تمام نکات را رعایت کرده اید و چمدان هایتان را هم بسته اید و داخل هواپیما هستید. تا چند ساعت دیگر پای خود را روی خاک کانادا می گذارید. اولین کاری که می کنید چه خواهد بود؟ مسلما می خواهید مادر و پدر خود را از نگرانی در بیاورید و با تماس تلفنی هرچند کوتاهی خبر رسیدن خود به آرزوهایتان را بدهید! بعد از آن می خواهید مسیر رسیدن به هتل یا آپارتمان خود را از روی Google Maps پیدا کنید و شاید اگر خیلی بدجنسی به خرج دهید دلتان بخواهد عکسی از خود را که در فرودگاه بین‌المللی پیرسون تورنتو گرفته اید در اینستاگرام پست کنید تا دوستان خود را بیش از پیش به حسادت وا دارید!

مهم نیست کدام یک از این کارها در اولویت شما قرار دارند؛حتما می دانید که برای انجام تک تک آنها به تلفن همراه هوشمند نیاز خواهید داشت. در کانادا خبری از همراه اول و سایر اپراتورهای ایرانی نیست؛ بلکه باید با مهم ترین و بهترین اپراتورهای تلفن همراه کانادا آشنا شوید تا تمام نگرانی ها را از خود دور کنید. اگر شما هم این پرسش را در ذهن دارید که “چطور می توان در کانادا سیم کارت تلفن همراه خرید؟” تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با اپراتورهای تلفن همراه در کانادا

اپراتورهای تلفن همراه در کانادا در سطوح مختلفی وجود دارند. برخی از آنها قدمت و اعتبار بسیار بالایی دارند و برخی دیگر هم شرکت های تازه تاسیس ولی با ابتکار بالا هستند. اما لازم نیست سردرگم شوید و استرس بگیرید! ما در اپلای استار این راهنما را برای شما تهیه کرده ایم تا با خیال راحت حق انتخاب داشته باشید و دستتان باز باشد. نکته ای که باید بدان توجه داشته باشید این است که در کانادا هیچ پلنی وجود ندارد که برای همه بهترین فون پلن (phone plan) باشد؛ شما با توجه به شرایط و سلیقه خود پلن مورد نظر را انتخاب می کنید.

موافق هستید همین ابتدا یک چیز را در گوشی به شما بگوییم؟ بسیار خب: کانادا یکی از گران ترین پلن های تلفن همراه در جهان را دارد! مخصوصا در زمینه دیتا. بنابراین اگر می خواهید مسابقه فوتبال یا بسکتبال را در جدیدترن آیفون خود تماشا کنید باید حسابی خود را آماده پرداخت هزینه های بالا کرده باشید که البته به عنوان یک دانشجو هرگز دلتان نمی خواهد این اتفاق بیفتد! از سوی دیگر، هزینه پلن ها بیشتر بسته به اینکه چه نوع سرویسی دریافت می کنید متغیر خواهد بود. اگر صرفا می خواهید تماس ساده برقرار کنید و پیام های متنی بفرستید گزینه های ارزان هم وجود دارند.

اما و هزار اما! عصر، عصر اینترنت است و همه ی ما تلفن هوشمند داریم و دلمان می خواهد از ویژگی های آن استفاده کنیم. بنابراین مصرف دیتا بالا می رود و همین باعث افزایش هزینه پلن تلفن همراه شما در کانادا خواهد شد. طبق گزارش نظارت بر ارتباطات کانادا در سال 2018 هزینه پلن تلفن همراه با حجم 5 گیگابایت دیتا بین 48 تا 99 دلار در ماه بوده است. این آمار دو سال پیش است و این روزها دیتای به مراتب بیشتری از 5 گیکابایت مصرف می شود.

BYO چیست؟

یکی از اولین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که آیا می خواهید سیم کارت با گوشی بخرید یا بدون پلن گوشی دار؟ BYO (Bring Your Own device) پلنی است که همانطور که از نامش بر می آید طبق آن گوشی از شماست و سیم کارت از اپراتور. بسیاری از تازه واردان کانادا گزینه ای جز BYO ندارند چرا که خرید تلفن همراه در کانادا تنها پس از چک کردن اعتبار شما امکان پذیر است و طبیعتا شما به عنوان فردی که تازه از هواپیما پیاده شده است نه سابقه مالی در کانادا دارید و نه حتی کارت اعتباری. در واقع BYO به بیان ساده این است که شما تلفن همراه خود را از قبل خریده اید (و احتمالا همان تلفنی است که الان دارید این مقاله را در اپلای استار با آن مطالعه می کنید!) و سپس از اپراتور سیم کارت می خرید.

پلن BYO معمولا ارزان تر از خرید سیم کارت همراه با گوشی است آن هم به این دلیل که وقتی از اپراتور گوشی می خرید آنها هزینه بالایی را همان اول یا طی اقساط از شما می گیرند. بنابراین خیالتان راحت باشد چرا که با همان تلفن سابق خود می توانید در کانادا سیم کارت بخرید اما در عین حال باید به چند نکته توجه داشته باشید: تلفن همراه شما باید قفل نشده باشد؛ تلفن همراه قفل نشده تلفنی است که محدود به سیم کارت خاصی نیست و بنابراین با هر اپراتوری در داخل کانادا می تواند کار کند. نکته دوم اینکه تلفن همراه شما باید با شبکه های موبایل کانادا منجمله فرکانس های موبایل این شبکه ها سازگار باشد. می توانید در مشخصات تلفن همراه خود دریابید که آیا در کانادا هم کار خواهد کرد یا خیر.

سیم کارت اعتباری یا قراردادی؛ کدام بهتر است؟

پلن های تلفن همراه در کانادا یا prepaid هستند یا قراردادی/ با پرداخت ماهانه. برای اینکه تصور بهتری از پلن prepaid داشته باشید می توانید سیم کارت اعتباری در اپراتورهای تلفن همراه ایران را در نظر بگیرید که با پرداخت مبلغی سیم کارت خود را برای مدت معینی شارژ می کنید. بنابراین پلن prepaid یا از قبل پرداخت شده یعنی اینکه شما پول سرویس دریافتی از اپراتور را از قبل پرداخت می کنید. اگر تک تک دقایق، پیام های متنی یا دیتا را مصرف کنید (یا طبق اصطلاح ایرانی شارژتان تمام شود) باید دوباره پول بپردازید تا بتوانید از اینترنت استفاده کنید یا تماس برقرار کنید و پیام بفرستید.

اما پلن ماهانه یا قراردادی پلنی است که به شما اجازه می دهد انتهای یک دوره مشخص که معمولا اول هر ماه است هزینه دیتای مصرفی خود را بپردازید؛ در این پلن، اگر از میزان دیتا تجاوز کنید اپراتور مانع شما نمی شود اما هزینه مازاد از شما مطالبه می کند. این هزینه ها گاهی سرسام آور هم می شود و به ازای هر 100 گیگابایت اضافی 10 دلار باید بپردازید. اپراتورها برای دادن پلن قراردادی/ماهانه اعتبار شما را بررسی می کنند و در اینجا هم شما به عنوان تازه وارد شانس زیادی ندارید.

بهترین اپراتورهای تلفن همراه کانادا

حالا که با کلیات امر آشنا شدید، نوبت به انتخاب اپراتور یا به عبارتی ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در کانادا می رسد. همانطور که قبلا اشاره شد، در اینجا با انواع گزینه ها مواجهید و ممکن است در انتخاب به سردرگمی برسید؛ چرا که در کانادا 9 شرکت اپراتور تلفن همراه در کانادا مشغول فعالیت هستند ولی همه ی آنها تحت مدیریت سه ابرشرکت والد قرار دارند. این سه ابرشرکت اصلی عبارت اند از: Rogers، Telus و Bell. شرکت های کوچک تر و تازه نفس تری هم هستند که از آن میان می توان به Fido، Virgin، Koodo و Public Mobile اشاره کرد و همانطور که بیان شد اینها هم تحت مدیریت آن سه ابرشرکت اصلی قرار دارند.

علت گرانی پلن های تلفن همراه در کانادا

حتما این پرسش برای شما ایجاد شده که چرا این همه گرانی برای خدمت ساده ای مثل تلفن همراه؟ در پاسخ باید گفت که سه ابرشرکت مزبور بازار تلفن همراه کانادا را در قبضه دارند و سطح رقابت آنها با یکدیگر به اندازه ای نیست که قیمت ها را به سطح قیمت های سایر نقاط جهان برساند. همچنین، کانادا مقررات سختگیرانه ای را در رابطه با ورود شرکت های خارجی در بازار تلفن همراه دارد و این به نوبه خود باعث تثبیت موقعیت سه ابرشرکت اصلی تان همراه در کانادا می شود.

نکته دیگری که باید در رابطه با این سه غول تلفن همراه کانادا توجه داشت این است که آنها تقریبا تمام کانادا را پوشش دهی می کنند. همانطور که حتما می دانید کانادا کشور بسیار پهناوری است؛ بنابراین اگر در نقطه ای روستایی یا دور از شهرهای اصلی زندگی می کنید حتما باید قبل از خرید پلن تلفن همراه از پوش دهی آن ناحیه مطمئن شوید. شبکه موبایل Telus و Bell در واقع شبکه یکسانی است  و بدین ترتیب مانند Rogers می تواند نقاط روستایی را هم پوشش دهد. اما باز هم اگر در نقطه روستایی زندگی می کنید قبل از خرید از هر یک از این شرکت ها از پوشش دهی آن نقطه مطمئن شوید. در برخی از استان های کانادا نظیر کبک، ساسکاچوان، بریتیش کلمبیا، آلبرتا و امناریو اپراتورهای دیگری هم هستند که آپشن هایی را در اختیار مصرف کننده قرار می دهند.

نقاط قوت Rogers، Telus و Bell

سرعت بالا در ماه: 10، 20 یا 50 گیکابایت؛

امکان استفاده از دیتا، البته با سرعت کمتر، بعد از تمام شدن حجم مزبور؛

امکان خرید چندین خط برای کل اعظای خانواده؛

هر دو شرکت Telusو Bell به ازای خرید هر خط اضافی 10 دلار تخفیف می دهد.

نقاط ضعف Rogers، Telus و Bell

هر سه ابرشرکت دارای آپشن BYO هستند؛

باید تلفن جدید بخرید؛

هر سه ابرشرکت پلن های اعتباری یا prepaid دارند؛ در این پلن در ازای پرداخت مبلغ زیاد ارزش زیادی دریافت نمی کنید.

در کانادا بسیاری از اپراتورهای تلفن همراه مزایایی را هم برای مشترکین خود تدارک دیده اند؛ برای نمونه می توان به Fido اشاره کرد که سیستم پاداش برای مشتریان خود دارد و مثلا به آنها دیتای اضافه می دهد. همچنین، بسیاری از اپراتورها به منظور رفاه حال مشترکین خود، این امکان را برای انها فراهم کرده اند تا آنها بتوانند قبض تلفن همراه خود را به صورت خودکار یا با استفاده از اینترنت بانک بپردازند. برای این کار به حساب بانکی نیاز خواهید داشت. حالا که صحبت از امور  بانکی شد، بیایید کمی درباره تاریخجه اعتبار یا credit history و اعتبارسازی در کانادا صحبت کنیم چون همانطور که گفتیم شما به عنوان تازه وارد هیچگونه توانایی مالی و حساب بانکی در کانادا ندارید. از طرف دیگر، اپراتورها برای ارائه خدمات به شما اعتبار شما را بررسی کرده و می سنجند. حتما بی صبرانه می خواهید بدانید که آیا در کانادا اپراتور تلفن همراهی پیدا می شود که اعتبار تازه واردان را تایید کند؟ پاسخ این سوال مثبت است. شرکت های Virgin ، Fido و Koodo از جمله شرکت هایی هستند که رقابتی ترن پلن ها را ارائه می کنند.

این هر سه شرکت اعتبار شما را بررسی می کنند اما شما را ترغیب به تکمیل فرایند credit check می کنند. حتی آنگونه که برخی از کارگزاران این شرکت گفته اند برخی از این شرکت ها با مهاجران خیلی کنار می آیند (البته کل سیستم کانادا طوری است که با مهاجران در همه حال کنار می آید!).

کارت اعتباری یا اعتبار (Credit) چیست؟ به طور ساده، کارت اعتباری میزان قابلیت پرداخت پول قرض گرفته شده را نشان می‌دهد. با باز کردن یک حساب اعتباری و دریافت کارت اعتباری، شما قادر خواهید بود پول را قرض بگیرید و خریدها را انجام دهید. شما باید این پول را تا پایان ماه پس بدهید. هر چه میزان استفاده از کارت اعتباری خود را افزایش داده و سریعاً مبلغ معابره را پس بدهید، نمره اعتباری شما (Credit Score) افزایش می‌یابد. این نمره اعتباری به شما امتیاز بیشتری می‌دهد و بانک‌ها و شرکت‌ها در صدور وام و ارائه خدمات مانند خرید یا اجاره مسکن در کانادا، خرید خودرو یا سیم کارت تلفن همراه در کانادا، تسهیلات بیشتری به شما ارائه می‌دهند. به عنوان یک تازه وارد، شما باید سریعاً به ساختن اعتبار بپردازید.

مراحل اعتبارسازی در کانادا

  • افتتاح حساب بانکی: برای مدیریت امور مالی خود در کانادا به حساب بانکی نیاز خواهید داشت. اینگونه پرداخت قبض تلفن همراه (و بسیاری قبوض دیگر!) بسیار سریعتر و راحت تر خواهد بود. بنابراین در اولین گام بعد از ورود به کانادا باید یک حساب بانکی افتتاح کنید.
  • دریافت کارت اعتباری: دریافت کارت اعتباری، روشی آسان‌تر برای اعتبارسنجی شما در کانادا است. برخی از افراد تازه وارد که در کانادا به صورت موقت اقامت دارند، مانند دارندگان ویزای تحصیلی یا کاری، ممکن است دریافت کارت اعتباری را دشوارتر از افرادی که اقامت دائم در کانادا دارند، تجربه کنند. با این حال، بسیاری از بانک‌های کانادا برنامه‌هایی را برای تازه واردان فراهم کرده‌اند که به آنها امکان دریافت کارت اعتباری همزمان با افتتاح حساب بانکی را می‌دهد.
  • نکته مهم: کارت اعتباری ایده آل نباید prepaid باشد چرا که کارت های prepaid تاثیر چندانی بر تاریخچه اعتباری شما ندارند. همچنین حتما باید توجه داشته باشید که از کارت اعتباری تان بیش از حد خرید نکنید و در بازپرداخت آن سهل انگاری نکنید.
  • لطفاً به موقع کارت اعتباری خود را پرداخت کنید: اکنون که شما یک کارت اعتباری دارید، باید ماهانه مبلغ خرج‌هایتان را بازپرداخت کنید. در صورتی که در بازپرداخت تاخیر داشته باشید، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید همچون قطع شدن خدمات تلفن همراه یا مشکل در دریافت وام مسکن؛ زیرا عملاً قابلیت پرداخت وام شما در معرض انتقاد قرار می‌گیرد و شما به عنوان فردی بی‌مسئولیت تلقی خواهید شد. بنابراین، سعی کنید مبالغ را ماهانه به صورت کامل بازپرداخت کنید. البته ممکن است در برخی ماه‌ها توانایی پرداخت کامل را نداشته باشید، اما سعی کنید حداقل مبلغ را در هر ماه بازپرداخت کنید؛ در غیر این صورت، نمره اعتبار شما کاهش خواهد یافت.

پرسش هایی که باید از اپراتور تلفن همراه کانادایی بپرسید

هنگام خرید پلن تلفن همراه در کانادا بد نیست این پرسش ها را از اپراتورها بپرسید:

  •  با پلن موبایل خود به کجا می توانم زنگ بزنم؟ آیا اگر به خارج از حوزه محلی خود بزنگ بزنم یا از تلفن خود در شهر دیگری استفاده کنم هزینه اضافی باید بپردازم؟ اگر به آمریکا یا خارج از کانادا زنگ زدم چطور؟
  •  هزینه عبور از میزان تعیین شده دیتا در ماه چقدر است؟ آیا قبل از عبور از حد مجاز از طریق پیام مطلع می شوم
  • آیا تلفن من در شبکه LTE است؟
  • اگر در روستا زندگی کنم آنجا پوشش داده می شود؟
  • قرارداد دارم؟ خروج از قرارداد چه هزینه ای دارد؟ (اپراتورها برای فسخ قرارداد نباید هزینه بگیرند اما اگر هنگام خرید پلن تلفن همراه خود تحفیف گرفته اید باید هنگام فسخ قرارداد آن تخفیف را پس دهید)
  • آیا caller ID و پیغام صوتی هم لحاظ می شود؟
  • در صورت خسارت چه اتفاقی می افتد؟ چه کسی خسارات را می پردازد؟ چه خسارتی به موجب قرارداد پوشش داده می شود؟

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا