سفر به کانادا

سفر به کانادا

هیچ کسی نمی تواند از تماشای زیبایی های بی نظیر این کشور با وجود شهرهای شلوغ و پارک های ملی شگفت انگیز، بگذرد!
با وجود مرز مشترک بین کانادا و ایالات متحده آمریکا، این دو کشور از بسیاری از جهات با یکدیگر تفاوت دارند. پیش از اینکه برای سفر به کانادا شروع به برنامه ریزی کنید، باید به چند نکته توجه داشته باشید:

کانادا، کشور بسیار وسیعی است!

در حقیقت، کانادا پس از روسیه دومین کشور بزرگ جهان است.
در هنگام سفر به کانادا، آنچه مسلم است این که چند هفته، زمان کافی برای بازدید از این کشور نیست. کانادا کشور پهناوریست به گونه ای که سفر از یک شهر به شهر دیگر آن، نیازمند طی کردن مسافت های طولانی است. اگر زمان محدودی دارید، بهتر است فقط یک یا دو استان کانادا را انتخاب و بر روی مناطق دیدنی آنها تمرکز کنید.
با توجه به گستردگی و پراکندگی شهرهای کانادا، اگر قصد رزرو هتل یا اقامتگاه (AirBnb) در نزدیکی مناطق دیدنی شهر و یا ایستگاه های اتوبوس یا قطار را دارید، باید مسافت ها را با دقت بررسی کنید. اگرچه ممکن است بتوانید هتلی بسیار ارزان‌تر در حومه شهرها رزرو کنید، اما فراموش نکنید که در مناطق حومه، معمولاً مراکز خرید، پارک ها، سوپر مارکت ها و غیره دور افتاده و در ابعاد کوچک محلی هستند و رفت و آمد از آنها به مکان‌های دیدنی اصلی می تواند دشوار باشد. مطمئناً نمی توانید همانطور که به راحتی بین بسیاری از شهرهای اروپایی جا به جا می شوید، بین شهرهای کانادا رفت و آمد کنید.
برای اینکه بتوانید میزان گستردگی و پهناوری کشور کانادا را تصور کنید، کافیست بدانید که این کشور دارای شش محدوده زمانی متفاوت است! کانادا از ۱۰ استان و سه ایالت تشکیل شده است و اگر می خواهید در طول سفر بخش اعظمی از این کشور را ببینید، بهترین راه کرایه کردن یک خودرو است. برخی از مسیرهای قطار دارای مناظر بی نظیری هستند. همچنین تورهای فراوانی برای راحتی گردشگران وجود دارد. اما مناسب ترین گزینه همان کرایه خودرو است که دورترین مسافت ها را برایتان قابل دسترس می کند.

وقت بستن چمدان به همه جور آب و هوایی فکر کنید!

از مهم‌ترین نکاتی که گردشگران باید پیش از رفتن به کانادا مورد توجه قرار دهند این است که حتی در فصل تابستان هم آب و هوای کوهستان در شب می تواند بسیار سرد باشد. اختلاف دمایی قابل توجهی بین مناطق مختلف این کشور وجود دارد.

سواحل بریتیش کلمبیا (خط ساحلی غربی کانادا) در زمستان دارای آب و هوای معتدل‌تری است اما گردشگرانی که قصد سفر به مناطقی غیر از این سواحل را دارند باید آمادگی هوای بسیار سرد را داشته باشند. کلاه پشمی گرم، دستکش‌های ضخیم و اسکارف صورت از مواردی است که حتماً در هنگام سفر به کانادا در فصل زمستان باید همراه داشت.
پایین ترین دمای ثبت شده در کانادا ۸۱.۴- درجه فارنهایت (۶۳ – درجه سانتیگراد) در سال ۱۹۴۷ بود!

سفر به کانادا

دو زبان رسمی کانادا

اکثر کانادایی ها به زبان انگلیسی به عنوان زبان اول خود صحبت می کنند، اما زبان فرانسه به عنوان دومین زبان رسمی کانادا، زبان مادری حدود ۲۰٪ از جمعیت این کشور است.
کانادا با داشتن جامعه‌ی چندملیتی و چندفرهنگی از تنوع زبانی بالایی برخوردار بوده و مملو از گویش‌ها و لهجه‌های متفاوت است.
در ایالت کبک، زبان فرانسه زبان غالب ساکنین محسوب می شود. هرچند زبان فرانسوی محلی کبکی، یک دنیا با زبان فرانسوی پاریسی که در مدارس آموزش داده می شود، تفاوت دارد.

انعام دادن در کانادا

آداب انعام دادن در کانادا شبیه به ایالات متحده است. هنگامی که خدماتی از پیشخدمت ها، آرایشگران، رانندگان، کارمندان و خدمه هتل و دیگر نیروهای خدماتی دریافت می کنید، از شما انتظار می رود که انعام بدهید. اگر چه انعام دادن الزامی نیست، اما در اکثر موارد پرداخت رقمی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مبلغ صورتحساب استاندارد است.‌

سفر به کانادا

برای پرداخت مالیات فروش کالا آماده باشید

کانادا مالیات فروش فدرال را به کلیه کالاها و خدمات اضافه می کند و علاوه بر آن بیشتر استان‌ها نیز مالیات خود را دارند. در واقع بسته به استانی که در آن هستید، صورتحساب شما می تواند تا حدود ۱۵٪ مالیات افزوده داشته باشد.
بنابراین در هنگام خرید در فروشگاه ها باید آگاه بود که قیمت درج شده بر روی برچسب، قیمت نهایی کالا نیست. همچنین باید انتظار داشت که این مالیات به صورتحساب‌های رستوران، هتل و غیره نیز اضافه شود.
کانادایی‌ها نیز درست مثل آمریکایی‌ها، عاشق پروموشن، حراج و تخفیفات ویژه هستند. بنابراین بهتر است همیشه قبل از خرید قیمت‌ها را مقایسه کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. به عنوان مثال، قیمت سوخت ایستگاه به ایستگاه می تواند متفاوت باشد و روزانه تغییر کند!
پیش از این برنامه ای جهت بازپرداخت مالیات برای توریست‌ها وجود داشت. که این برنامه در سال ۲۰۰۷ برچیده شد. بنابراین مالیاتی که در طول اقامت در کانادا پرداخت می شود هیچ گونه بازپرداختی نخواهد داشت.

کانادایی‌ها بسیار مودب اند

کانادایی‌ها به افراد مبادی آداب شهرت دارند. آنها به طور کلی در مجامع عمومی بسیار مودب و خوش برخورد هستند و از هر عمل “مخرب” یا “توهین آمیز” دوری می کنند. عبور از خط، صحنه‌سازی، توهین کردن، تأخیر، آشغال ریختن، از دست دادن اختیار خود در انظار عمومی و… مواردی هستند که در هیچ کجای دنیا به خصوص کانادا نباید انجام شوند!
کانادایی‌ها به تحمل و شکیبایی بالا شناخته شده هستند و بسیار غیرقابل نفوذ اند. در مقایسه با مردمان فرهنگ‌های دیگر ممکن است تا حدودی کم‌حرف به نظر برسند. از جمله عادات کانادایی‌ها این است که در شرایط غیر ضروری نیز برای هر چیزی عذرخواهی می کنند!

از خدمات مشتری سطح بالا در کانادا لذت ببرید

کانادا نیز مانند ایالات متحده آمریکا، یک جامعه مصرف‌گراست؛ در نتیجه برای فروش بیشتر و جلب نظر مشتریان، از نظر کارفرمایان همیشه و تحت هر شرایطی حق با مشتری است.

اکثر فروشگاه‌ها هفت روز هفته و تا اواخر شب باز هستند. رستوران‌ها مواد غذایی متنوع متناسب با انواع رژیم‌ها و عادات خوراکی را سرو می کنند و پیشخدمت‌ها همواره برخورد دوستانه و مٔودبانه‌ای دارند.

تعداد زیادی خطوط مکالمات رایگان برای گفتگو با بخش خدمات مشتریان وجود دارد که آماده‌ی پاسخگویی به تمام نیازهای مشتریان هستند.

 
سفر به کانادا

رانندگی در کانادا

وقتی از ایالات متحده به کانادا سفر می کنید، با محدودیت‌های سرعت متفاوتی در مناطق مختلف کانادا مواجه می شوید. بنابراین پیش از سفر، باید محدودیت سرعت محلی را بررسی کرد!
مانند اکثر کشورها، در کانادا نیز استفاده از تلفن همراه بدون هندزفری پشت فرمان ممنوع است. همچنین سیگار کشیدن در اتومبیل به همراه کودک، غیرقانونی محسوب می شود.
رانندگی در زمستان بسیار خطرناک‌تر است. هنگام بیرون آمدن در هوای برفی، حتماً شارژر کمکی تلفن همراه و یک کیت اضطراری برای مواقع ضروری و گیر افتادن در هوای برفی باید همراه داشت. همچنین اگر اتومبیل مناسب برای رانندگی در زمستان ندارید، بهتر است اتومبیلی مناسب با شرایط آب و هوایی برفی اجاره کنید.

واقعیت جالب: جمعیت کل کشور کانادا از جمعیت توکیو پایتخت ژاپن کمتر است!

سفر به کانادا

بیمه درمانی، جزو نیازهای ضروری است

اگرچه کانادا به دلیل داشتن سیستم خدمات درمانی و بهداشتی برجسته شهرت دارد، اما این خدمات فقط برای اهالی کانادا در دسترس است. در صورتی که در حین سفر به کانادا مصدوم شوید و بیمه درمانی مناسبی نداشته باشید، شما مجبور خواهید شد هزینه‌های پزشکی سنگینی را پرداخت کنید. بنابراین، قبل از سفر به کانادا، بهتر است اقداماتی را برای بیمه‌گذاری خدمات درمانی که هزینه‌های پزشکی در کانادا را تامین می‌کند، انجام دهید.

مدارک سفر را فراموش نکنید

به غیر از شهروندان ایالات متحده، بقیه مسافران برای ورود به کانادا به ویزا یا مجوز سفر الکترونیکی (eTA) نیاز خواهند داشت. البته بسته به گذرنامه‌ی افراد، نوع ویزا و مدارک مورد نیاز برای ورود به کانادا متفاوت خواهد بود. این موضوع حتماً باید پیش از تاریخ سفر به دقت بررسی شود.
در واقع اخذ ویزای توریستی الکترونیکی (eTA) کانادا برای اتباع همه کشورهای جهان به جز آمریکا الزامی است که باید قبل از پرواز به کانادا دریافت شده باشد. گرفتن ویزای eTA یک فرایند آنلاین ساده است که چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

سفر به کانادا

اطلاعات خدمات اورژانسی

چگونگی دست‌یابی به خدمات اورژانسی، قطعاً یکی از مواردی است که باید قبل از رفتن به کانادا از آن مطلع شد. شماره‌ی تماس با خدمات اورژانسی از جمله پلیس، خدمات پزشکی و آتش نشانی در کانادا ۹۱۱ است.

کیلومتر، سانتیگراد و لیتر

کانادایی‌ها بر خلاف همسایه‌ی خود ایالات متحده آمریکا، از سیستم متریک استفاده می کنند. با این حال، در عمل، ترکیبی از سیستم‌ها در این کشور مشاهده می‌شود. برای اندازه‌گیری مسافت و سرعت، کیلومتر استفاده می‌شود، اما اگر از یک کانادایی درباره قد او سؤال شود، او به فوت و اینچ پاسخ خواهد داد و درباره وزن نیز به پوند اشاره خواهد کرد.
کانادایی‌ها برای اعلام دمای هوا، از سلسیوس استفاده می كنند اما وقتی نوبت پخت و پز برسد این مقیاس به فارنهایت تغییر می یابد!
همچنین در هنگام رانندگی به خاطر داشته باشید که قیمت بنزین برای هر لیتر است، نه برای هر گالن.

تیم هورتونز، پر بازدیدترین

تیم هورتونز (Tim Hortons) رستوران زنجیره ای معروفی در کاناداست که به راحتی نمی توانید از شر آن خلاص شوید؛ چرا که همه جا هست! این کافه رستوران به نام که امروزه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز شعب متعددی دارد، سال‌ها پیش توسط دو بازیکن هاکی راه اندازی شد که یکی از آنها تیم هورتونز نام داشت.
تقریباً در تمام شهرهای کانادا، هر چقدر هم که کوچک باشند، دست‌کم یک تیم هورتونز وجود دارد که انواع قهوه، ساندویچ و پیراشکی عرضه می کند. اگر به دنبال یک فنجان قهوه و یا میان وعده ارزان باشید، این کافه بهترین گزینه خواهد بود.
کانادایی‌ها دو دسته اند: یا تیم هورتونز را دوست دارند یا از آن متنفرند! اما به عنوان مسافر حتماً باید یک بار آن‌را امتحان کنید.

سفر به کانادا

طبیعت کانادا را کشف کنید!

کانادا دارای شهرهای مدرن و محبوبی مانند تورنتو، ونکوور و مونترال است که با فرهنگ‌های گوناگون، غذاهای متنوع و بسیاری از جذابیت‌های دیگر، این کشور را به یک مقصد بی‌نظیر برای بازدید تبدیل کرده است. با این حال، بزرگترین زیبایی کانادا در خارج از شهرها و در طبیعت خیره‌کننده آن قرار دارد.

با توجه به وسعت گسترده کانادا و جمعیت نسبتاً کمی که دارد، بخش عمده آن به حالت بکر و بدست نخورده باقی مانده است.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا