مقایسه زندگی و تحصیل در دو کشور کانادا و آلمان

مقایسه دو کشور کانادا و آلمان

برای بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کشوری دیگر را دارند،‌ انتخاب‌های زیادی وجود ندارد!‌ زیرا همه چیز، فقط علاقه شخصی به کشوری خاص نیست؛‌ بلکه شرایط خود فرد و شرایط کشور پذیرنده نیز مهم است. اما گاهی انتخاب‌ از بین چند کشور که شرایط خوبی دارند و می‌توانند پذیرای شما باشند،‌ سخت است. خوشبختانه هر دو کشور آلمان و کانادا،‌ شرایط خوبی در زمینه جذب مهاجر دارند و از کشورهای مهاجر پذیر محسوب می‌شوند. پس اگر علاقه شخصی به کشوری،‌ یا داشتن دوستان زیاد در یکی از این دو کشور مطرح نباشد،‌ ممکن است انتخاب از بین کشور‌های آلمان یا کانادا،‌ کمی سخت شود. در اینجا سعی داریم تا به مقایسه این دو کشور از ابعاد مختلف بپردازیم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید که نهایتا کانادا را برای مهاجرت انتخاب کنید یا آلمان را.

درباره کانادا

کانادا، دومین کشور بزرگ جهان بعد از روسیه،‌ و در شمال قاره آمریکا قرار دارد و سرشار از منابع طبیعی و ذخایر عظیم است. این کشور از غرب با آلاسکا، و از جنوب با ایالات متحده آمریکا هم مرز است. مرکز این کشور بزرگ پهناور، اتاوا، و بزرگ‌ترین شهر آن، تورنتو است. جمعیت این کشور نیز در حدود ۳۷ میلیون نفر برآورد می‌شود که ٪۱۰ شان از کشور آمریکا و سایر کشورهای نزدیک آن، آمده اند. مردم در کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌کنند.
سیستم سیاسی کانادا بر مبنای دولت فدرال پارلمانی عمل می‌کند و دموکرات‌ها نیز در آن حضور دارند. دولت کانادا خود را پیرو سلطنت رسمی انگلستان و ملکه الیزابت می‌داند. رئیس دولت، نخست وزیر می‌باشد و پارلمان کانادا هم از سه بخش تشکیل شده است: حاکمیت، مجلس سنا یا همان (مجلس عالی)، و مجلس عوام یا همان نمایندگان.

درباره آلمان

کشور آلمان در غرب اروپا واقع شده است و دارای ۱۶ ایالت است. این کشور به صورت فدرال اداره می‌شود و حدود ۸۱ میلیون جمعیت دارد.

آب و هوای کانادا

آب و هوا در کانادا،‌ بسته به موقعیت مکانی شما می‌تواند متغیر باشد زیرا این کشور از اقیانوس آرام تا اطلس، امتداد دارد و پنج منطقه زمانی را پوشش می‌دهد. آب و هوای کانادا معمولا به سردی شهرت دارد و این کشور در تابستان‌ها هوای دلپذیری را تجربه می‌کند. 

آب و هوای آلمان

آلمان زمستان‌های سرد و تابستان‌های ملایم و گرم را تجربه می‌کند ولی بارش‌ها در آلمان طوری هستند که معمولا در سراسر سال  در فصول مختلف پراکنده شده‌اند. این کشور ۱۶ ایالتی، دماهای مختلفی را از منفی ده درجه تا ۳۵ درجه بالای صفر، در ایالت‌های خویش گزارش کرده است. 

رشته‌های پر طرفدار در کانادا

رشته‌هایی که بیشترین جذب دانشجو و بازارهای کاری خوبی را در کانادا دارند،‌ عبارتند از : مدیریت بازرگانی، علوم رسانه، رشته‌های مهندسی، پرستاری، علوم کامپیوتر و مدیریت رفتاری.

رشته‌های پر طرفدار در آلمان

رشته‌های پر طرفدار در آلمان که بیشترین جذب در بازار کار را دارند، عبارتند از : مهندسی علوم کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، فیزیک و علوم انسانی.

تحصیل در کانادا

تحصیلات متوسطه در کانادا ۱۲ سال به طول می‌انجامد که به اختصار آن را UG هم میگویند. مدت زمان اخذ مدرک لیسانس نیز معمولا ۴ ساله است. البته تحصیلات دیپلم به بالاتر را PG هم می‌خوانند. قبولی در امتحان ورودی برای مدارج بالا،‌ آسان است و در عوض بر کیفیت آموزش و خروجی دانشگاه‌ها تاکید زیادی شده است. برای ورود به رشته‌های مهندسی، امتحان GRE هم از دانشجویان گرفته می‌شود. البته بیشتر دانشگاه‌ها و رشته‌ها آزمون آیلتس یا تافل را شرط ورود به دانشگاه‌هایشان قرار داده اند و فقط معدودی از دانشگاه‌ها الزامی به داشتن حد نصاب نمره از این آزمون‌ها، ندارند؛ اما داشتن یکی از این دو مدرک، فارغ از درخواست دانشگاه‌ها،‌ تاثیر مهمی بر نتیجه درخواست ویزای شما خواهد داشت.

تحصیل در آلمان

دانشگاه‌های آلمان معمولا بودجه خود را از طرف دولت می‌گیرند و منابع مالی‌شان را از آنجا تامین می‌کنند اما،‌ دولت‌ها نقش زیادی در برنامه‌ریزی آموزشی ندارند. برای تحصیل در یکی از رشته‌های مقاطع کارشناسی در کشور آلمان، باید تحصیلات ۱۲ ساله خود را تکمیل کرده باشید. سطح نمرات اخذ شده‌تان در مقطع دیپلم، برای پذیرش در مقاطع بالاتر بسیار مهم است. کسب نمره قابل قبول در GRE و GMAT نیز لازم است که البته دانشجویان بین المللی می‌توانند نمره قابل قبول آیلتس یا تافل خود را ارائه دهند، اما در هر حال داشتن مهارت کافی و خوب در زبان آلمانی، شرط بسیار مهمی در پذیرش از دانشگاه‌های این کشور است.

برای درک بهتر از هزینه‌های تحصیل در این دو کشور، به بررسی دقیق‌تر قیمت‌ها در مراکز آموزشی و شهریه‌های تحصیل در آلمان و کانادا می‌پردازیم.
همانطور که می‌دانید، هزینه تحصیل در آلمان بسیار مناسب است زیرا دولت این کشور هزینه‌های تحصیل را به عهده می‌گیرد و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه آموزش صورت گرفته است. البته در آلمان نیز تعدادی دانشگاه خصوصی وجود دارد که شهریه‌های بالایی را دریافت می‌کنند، اما باز هم در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها و همچنین با کشور کانادا، هزینه‌ها بسیار گران نیستند.

به طور میانگین، هزینه‌های تحصیل تا دیپلم و کارشناسی که به اختصار UG هم گفته می‌شود، در آلمان از ۱۵۰ یورو شروع می‌شود و فقط در مراکز و دانشگاه‌های خصوصی به ۲۰۰۰۰ یورو در سال هم می‌رسد؛ در غیر این صورت این هزینه‌ها تقریبا رایگان است. در مقابل و در کشور کانادا، هزینه‌های تحصیل در همین مقاطع از ۱۰۰۰۰ دلار شروع شده و تا ۳۰۰۰۰ دلار نیز می‌رسد.

در کنار هزینه‌های تحصیل در این دو کشور و مقایسه شهریه و مخارج، مدت زمان تحصیلات نیز مهم است. در آلمان، طول مدت تحصیلات برای مقطع کارشناسی از سه تا چهار سال متغیر است و با کمی تلاش می‌توان آن را سه ساله تکمیل کرد اما، در کانادا این دوره حداقل چهار سال طول خواهد کشید.

در رابطه با هزینه‌های مربوط به کرایه خانه و محل سکونت دانشجویان هم، باز آلمان را باید ارزان‌تر از کانادا بدانیم زیرا متوسط هزینه‌های سکونت در آلمان، چیزی حدود ۸۶۴۰ یورو در سال است که همین هزینه‌ها برای کانادا از ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار شروع می‌شود.

در مجموع و برای برآورد کلی هزینه‌های تحصیل در این دو کشور و با توجه به آمار بالا می‌توان گفت: مجموع هزینه‌ها برای یک سال تحصیلی در آلمان از ۸۷۹۰ یورو شروع شده و تا ۲۸۶۴۰ یورو می‌رسد؛ که همین هزینه‌ها در کانادا از ۲۰۰۰۰ دلار تا ۴۲۰۰۰ دلار در نوسان است.

در مقطع کارشناسی ارشد هم مقایسه هزینه‌های تحصیل آمار جالبی را از این دو کشور نشان می‌دهد. شهریه‌های تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در کشور کانادا، از ۱۵۰۰۰ دلار تا ۳۵۰۰۰ دلار در سال است که این رقم البته میانگین هزینه‌ها محسوب می‌شود در حالی که همین دوره در آلمان چیزی در حدود ۲۰۰۰ یورو تا ۳۰۰۰۰ یورو در سال خواهد بود. طول مدت دوره کارشناسی ارشد در آلمان و کانادا یکسان است و ۱ تا ۲ به طول می‌انجامد؛ هزینه‌های مربوط به محل اقامت هم که فرقی نمی‌کند و در مجموع، هزینه‌های تحصیل برای دوره کارشناسی ارشد در آلمان از ۱۰۶۴۰ تا ۳۸۶۴۰ یورو خواهد بود که این هزینه‌ها در کانادا ۲۵۰۰۰ دلار تا ۴۷۰۰۰ دلار است.

در مقطع کارشناسی ارشد هم مقایسه هزینه‌های تحصیل آمار جالبی را از این دو کشور نشان می‌دهد. شهریه‌های تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در کشور کانادا، از ۱۵۰۰۰ دلار تا ۳۵۰۰۰ دلار در سال است که این رقم البته میانگین هزینه‌ها محسوب می‌شود در حالی که همین دوره در آلمان چیزی در حدود ۲۰۰۰ یورو تا ۳۰۰۰۰ یورو در سال خواهد بود. طول مدت دوره کارشناسی ارشد در آلمان و کانادا یکسان است و ۱ تا ۲ به طول می‌انجامد؛ هزینه‌های مربوط به محل اقامت هم که فرقی نمی‌کند و در مجموع، هزینه‌های تحصیل برای دوره کارشناسی ارشد در آلمان از ۱۰۶۴۰ تا ۳۸۶۴۰ یورو خواهد بود که این هزینه‌ها در کانادا ۲۵۰۰۰ دلار تا ۴۷۰۰۰ دلار است.

بازار کار کشورهای آلمان و کانادا

اگر به تعداد جمعیت و مساحت کشورها توجه کنیم که دو فاکتور مهم در مورد منابع انسانی و فرصت‌های شغلی هستند، آلمان با جمعیت ۸۱ میلیون نفر فرصت‌های کاری کمتری نسبت به کانادا با جمعیت ۳۷ میلیون نفر خواهد داشت. در کانادا، شغل‌هایی مانند پزشک، پرستار، تحلیلگر برنامه، معلم، داروساز، مدیر مالی و مهندسی ساخت و ساز بسیار محبوب هستند. از طرف دیگر، شغل‌هایی که در آلمان محبوبیت دارند عبارتند از کارمندان بخش بهداشتی از جمله دکترها و پرستارها، مکانیک‌ها و متخصصین خودرو، مهندسین برق و الکترونیک، مهندسین ساخت و ساز، و فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور.

مقایسه دو کشور کانادا و آلمان
اخذ اقامت دائم در کانادا و آلمان

پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد خود در یکی از دانشگاه‌های کانادا، شما می‌توانید اقدامات لازم را برای دریافت اجازه اقامت در این کشور انجام دهید. کانادا به دلیل جمعیت کم و نیاز به نیروی کار ماهر، معمولاً درخواست‌های مربوط به اقامت شما با پاسخ مثبت روبه‌رو می‌شود و شما قادر خواهید بود در کانادا ساکن شده و به کار و زندگی خود ادامه دهید.
اگر شما به مدت ۵ سال در آلمان زندگی کرده‌اید، می‌توانید درخواست اقامت خود را به سفارت آلمان ارسال کنید. حتی اگر کمتر از این مدت در آلمان به سر برده‌اید، همچنین امکان درخواست اقامت وجود دارد، اما در این صورت شروط خاصی برای شما اعمال خواهد شد. پس از گذشت ۸ سال از زندگی شما در آلمان، می‌توانید برای درخواست شهروندی این کشور اقدام کنید.

مزایا و معایب زندگی در آلمان و کانادا
  • روند درخواست ویزا و اعطای آن، نسبت به خیلی از کشورها بسیار راحت‌تر است.
  • آموزش رایگان و با کیفیت در اختیار شما و فرزندانتان خواهد بود.
  • برنامه‌های کارشناسی ارشد پیچیده نیستند و دسترسی به اساتید آسان است.
  • پرواز به اروپا و سفر به حوزه شینگن بسیار راحت‌تر از سایر نقاط جهان از جمله آمریکا و استرالیاست.
  • هوای ملایم و معتدل، ویژگی دیگر آلمان است که کمتر کشوری از آن برخوردار است، به خصوص اگر آلمان را با کانادا مقایسه کنیم.
  • حقوق کارگری و کارمندی به درستی اجرا می‌شود و منصفانه است.
 
  • یادگیری و مسلط بودن به زبان آلمانی برای ورود به بسیاری از بازارهای کار الزامی است.
  • زبان انگلیسی حتی در سطوح اجتماعی و در مراودات معمولی نیز دیده نمی‌شود.
  • امکان داشتن دو تابعیت در این کشور وجود ندارد. شما باید یکی را انتخاب کنید.
  • بهداشت و درمان رایگان نیست و در پاره‌ای موارد هم گران است.
  • ممکن است پس از شش ماه از ترک آلمان به طور متناوب، اقامت این کشور را از دست بدهید.
  • اسپانسر شدن شما برای والدین‌تان و دعوت شما از آنها برای ورود به آلمان و تامین هزینه‌هایشان امکان‌پذیر نیست.
  • کمبود مسکن در بعضی از شهرها موجب دردسر است و کرایه خانه‌ها بالاست.
  • رگه‌هایی از نژادپرستی در آلمان، به خصوص در مورد افراد غیر سفید پوست دیده می‌شود.
 
  • امکان اخذ شهروندی سریع در کانادا بسیار بالاست و شما می‌توانید بعد از گذشت دو تا سه سال از ورودتان به کانادا، درخواست اخذ شهروندی بدهید.
  • تابعیت دوگانه در کانادا، برعکس آلمان مجاز است.
  • قوانین و ضوابط برای اخذ شهروندی در کانادا بسیار راحت است و حتی اگر از ۵ سال اجازه اقامت در کانادا، فقط دو سال را آنجا بوده باشید،‌باز هم چیزی برای شما تغییر نمی‌کند.
  • برنامه‌های حمایتی از خانواده‌تان، حتی تا مادربزرگ‌تان را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.
  • خدمات درمانی در کانادا تقریبا رایگان است.
  • میزان دستمزدها در کانادا تقریبا بالاست.
  • زبان انگلیسی زبان مصطلح کشور است و به جز استان کبک، در بقیه قسمت‌های کانادا مشکلی نخواهید داشت.
 
  • در بخش پرونده‌های مهاجرت، اشتباهات زیادی رخ می‌دهد.
  • آموزش و تحصیل در کانادا کمی گران است، مخصوصا اگر آن را با کشوری مثل آلمان مقایسه کنیم.
  • کانادا کشوری با آب و هوای بسیار سرد است که ماندن در آن را کمی سخت می‌‌کند.
  • گرفتن مرخصی در کانادا از کارفرما سخت است!
  • کماکان برای رفتن به سایر کشورها نیاز به ویزا دارید.
 
سوالات متداول درباره مقایسه کانادا با آلمان

هزینه‌های تحصیل در کانادا به مراتب بیشتر از آلمان است به علاوه اینکه کیفیت تحصیل نیز به پای آلمان نمی‌رسد.

کانادا یک و نیم برابر از آلمان گران‌تر است.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا