جشن های آلمان

جشن های آلمان

در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به تعطیلات رسمی در کشور آلمان بیندازیم و تاریخچه مختصری از وجود این تعطیلات در کشور آلمان ارائه دهیم تا کمی بیشتر با فرهنگ و تاریخ این کشور آشنا شوید. توجه داشته باشید که بیشتر تعطیلات ملی این کشور وابسته به عید پاک است، و از آنجا که تاریخ عید پاک نیز هر ساله دستخوش تغییر می‌شود، پس تعطیلات وابسته به آن نیز تغییر می‌کند؛ اما برخی تعطیلات هم هستند که جزو تعطیلات ملی هستند و هر ساله در تاریخ خاصی برگزار می‌شوند. ذکر این نکته هم ضروری است که البته تعداد روزهای جشن و سرور در کشور آلمان زیاد است و جشن‌های فصلی نیز فراوان هستند اما ما اینجا به جشن‌های مهم‌تر که تقریبا در همه ایالت‌های این کشور فراگیر است اشاره می‌کنیم.

تعطیلات ملی در کشور آلمان

۱. اول ژانویه یا همان (New year day)
اولین روز از سال جدید میلادی در تقویم گرگوریان یا جولیانی که در آن همه مدارس، مراکز آموزشی و کسب و کار در آلمان تعطیل است. این روز در زبان آلمانی، (Neujahrstag) نوشته می‌شود.

۲. ششم ژانویه یا همان (Epiphany)
این روز که در زبان آلمانی (Heilige Drei Könige) گفته می‌شود، به روز سه پادشاه نیز معروف است و یک جشن بزرگ مسیحی در کنار عید پاک و کریسمس است. این روز پایان رسمی کریسمس است و طبق روایات مسیحی، روزی است که سه خردمند با هدایای کودک، چند روز بعد از تولد عیسی مسیح به بیت الحم رسیدند. این روز در ایالت‌های بادن-وورتمبرگ، بایرن و ساکسونی تعطیل رسمی است.

۳. روز (Fasching)
این روز به عنوان شروع فصل کارناوال در آلمان شناخته می‌شود و تاریخ جشن هم هر ساله بسته به تغییر روز عید پاک، تغییر می‌کند. این روز را باید در هفتمین سه شنبه قبل از عید پاک جشن گرفت! برگزاری مهمانی‌ها، جشن‌ها و رژه‌ها به همراه پوشیدن لباس‌های مخصوص، از ویژگی‌های این جشن است. اگرچه این روز توسط افراد عده بسیاری در آلمان جشن گرفته می‌شود، اما تعطیل رسمی به حساب نمی‌آید. این روز در زبان آلمانی (Fastnacht) نوشته می‌شود.

۴. جمعه خوب یا همان (Good Friday)
جمعه خوب، یک تعطیلات رسمی در سراسر آلمان به نشانه مصلوب شدن عیسی مسیح است. این جشن دو روز قبل از عید پاک در روز یکشنبه برگزار می‌شود. گذشته از آداب و رسوم خاص دینی در این روز، مردم با انگیزه‌های غیر دینی هم این روز را جشن می‌گیرند. این روز به آلمانی (Karfreitag) نامیده می‌شود.

۵. دوشنبه عید پاک یا همان (Easter Monday)
دوشنبه عید پاک از تعطیلات رسمی و عمومی در آلمان است که نشانه ای از رستاخیز مسیح می‌باشد. این روز در ادامه تعطیلات جمعه خوب و یکشنبه عید پاک، برگزار می‌شود. به علت تغییر تاریخ عید پاک، این روز هم تاریخ متغیر دارد. رژه با شمع و پوشیدن لباس‌های مخصوص و استفاده از تخم مرغ به عنوان نماد این جشن، از ویژگی‌های این روز است. این روز در آلمان (Ostermontag) نامیده می‌شود.

جشن های آلمان

۶. اول می یا همان (Labor Day)
روز کارگر که تقریبا یک روز جهانی نیز هست، از سال ۱۹۳۳ در آلمان جزو تعطیلات رسمی بوده است؛ اگرچه این روز از دهه‌ها قبل هم در آلمان توسط کارگران جشن گرفته می‌شده است. در این روز از نقش کارگران در صنعت کشور و جامعه تجلیل می‌شود. این روز به آلمانی (Maifeiertag) نامیده می‌شود.

۷. روز مادر یا همان (Mother’s Day)
روز مادر در آلمان که (Muttertag) خوانده می‌شود، رویدادی است که هر ساله در دومین یکشنبه ماه می برگزار شده و بنابرین تاریخ آن درهر سال کمی متفاوت است. این روز از سال ۱۹۳۳ در آلمان به عنوان تعطیلات رسمی رایج شد و دادن هدایایی نظیر شکلات و گل به مادران مرسوم است.

۸. روز پدر یا همان (Ascension Day)
این روز که در آلمانی به (Christi Himmelfahrt) معروف است، یکی از تعطیلات مذهبی است که ۴۰ روز پس از عید پاک برگزار می‌شود و به عنوان روز پدر یا روز مرد نیز شهرت دارد. سنت هدیه دادن به مردان در این روز از قرن شانزدهم رایج شد.

۹. دوشنبه سفید یا همان (Whit Monday)
دوشنبه سفید که در آلمانی (Pfingstmontag) نامیده می‌شود، به پنطیکاست هم معروف است و پنجاه روز بعد از عید پاک برگزار می‌شود. جشنواره‌های ویژه‌ای برای این روز توسط مردم و کلیساها تدارک دیده می‌شود.

۱۰. کورپوس کرایست یا همان (Corpus Christi)
جشن کورپوس کرایست که به آلمانی Fronleichnam شناخته می‌شود،۶۰ روز پس از عید پاک برگزار می‌شود. این جشن ریشه‌ در قرن سیزدهم دارد. در این روز، بسیاری از آلمانی‌ها در مراسمات کلیسا شرکت می‌کنند و خداوند را به خاطر نعمت‌هایش، به‌ویژه نعمت نان، ستایش می‌کنند. جشن کورپوس کرایست در ایالت‌های بادن-وورتمبرگ، بایرن، هسن، نوردراین-وستفالن، راینلاند-پلاتینات، زارلند و برخی از مناطق ساکسن و تورینگن برگزار می‌شود.

جشن های آلمان

۱۱. هشتم آگوست یا همان (Peace Festival)
جشنواره صلح در آلمان هر ساله در تاریخ هشتم اوت برگزار می‌شود و از آنجا که این جشنواره به یاد جانباختگان سال ۱۶۲۹ برلین است، فقط در برلین برگزار شده و تعطیل است.

۱۲. پانزدهم آگوست یا همان (Assumption Day)
روز عروج که در زبان آلمانی به آن (Maria Himmelfahrt) می‌گویند، روز مهمی در آیین مسیحیت است. این روز به پاس بزرگداشت مریم مقدس و همچنین بزرگداشت عروج جسد او به بهشت است که در سارلند و بایرن و چند ایالت محلی در باواریا مورد توجه خاصی قرار گرفته و تعطیل است.

۱۳. سوم اکتبر یا همان (Day of German Unity)
روز وحدت آلمان یا همان (Tag der Deutschen Einheit)، از تعطیلات بسیار مهم در سراسر کشور آلمان است و از تعطیلات ملی به حساب می‌اید که نمادی از اتحاد مجدد آلمان در سال ۱۹۹۰ میلادی، و تقریبا یک سال پس از سقوط دیوار برلین است. دراین روز جشنواره ای در اطراف دروازه براندسبورگ برگزار می‌شود و فعالیت‌هایی مانند اسب‌سواری، اجرای تئاتر، مسابقات شاد، اجرای سرود و غیره انجام می‌شود. نکته دیگر اینکه این جشن ملی هر ساله توسط یک ایالت اداره می‌شود.

۱۴. سی و یکم اکتبر یا همان (Reformation Day)
روز اصلاحات، که در آلمانی به نام “Reformationstag” شناخته می‌شود، یک تعطیلات دینی مسیحی پروتستانی در کشور آلمان است. این روز هر سال در سی و یکم اکتبر برگزار می‌شود تا به اصلاحاتی که مارتین لوتر در قرن شانزدهم در آلمان ایجاد کرد، یاد کنیم. براساس سنت و تاریخ، در تاریخ سی و یک اکتبر سال ۱۵۱۷، مارتین لوتر 95 اصل از اصلاحات خود را با استفاده از یک میخ بر روی درب کلیسا کوبید. او در آن، نگرانی‌های خود را درباره فساد در کلیسای کاتولیک بیان کرده بود.

۱۵. اول نوامبر یا همان (All Saints’ Day)
روز قدیسان که به آن “Allerheiligen” در آلمانی گفته می‌شود، یکی از تعطیلات مذهبی در آلمان است. در این روز، مردم به یاد همه مومنان و انسان‌های پاک، در کلیسا دعا می‌کنند و بر سر مزار عزیزان خود شمع روشن می‌کنند و گل می‌گذارند. خانواده‌ها معمولاً در این روز تلاش می‌کنند تا با یکدیگر غذا بخورند. این جشن در مناطقی مانند بادن-وورتمبرگ، بایرن، نوردراین-وستفالن، راینلاند-پالاتینات، زارلند و بخش‌هایی از تورینگن برگزار می‌شود.

۱۶. روز دعا یا همان (Day of Prayer and Repentance)
روز دعا و توبه به درگاه خداوند که در زبان آلمانی به آن (Buß- und Bettag) می‌گویند، در آخرین چهارشنبه نزدیک به نوامبر اتفاق می‌افتد. از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ این روز از تعطیلات ملی در آلمان محسوب می‌شد اما از آن سال به بعد فقط در ایالت ساکسونی تعطیل است. ایده این روز از مسیحیان پروتستان گرفته شده است که می‌خواستند راه خداپرستی را بیابند و آن را احیا کنند.

۱۷. بیست و پنج دسامبر یا همان (Christmas Day)
کریسمس که به آلمانی (Weihnachtstag) گفته می‌شود، از تعطیلات سراسری در آلمان است و هر ساله هم در ۲۵ دسامبر جشن گرفته می‌شود. سنت‌های آلمانی در این روز مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان است. بازارهای کریسمس، درخت معروف کاج و جشن و خوراکی از مراسم معمول این جشن است.

جشن های آلمان

۱۸. بیست و ششم دسامبر یا همان (Boxing Day/St.)
روز بوکس که به آلمانی (Stephanstag) نامیده می‌شود، به روز استفان مقدس هم معروف است. روزی که حواری استفان به خاطر حمایت از مسیح و کفر به سایر ادیان مورد عذاب و شکنجه قرار گرفت و در راه خدا کشته شد.

سوالات متداول درباره جشن های آلمان

جشن معروف اکتبرفست یا همان Octoberfest، که در اوایل سپتامبر آغاز می‌شود، از مهم‌ترین جشن‌های آلمانی هاست. البته از جشن‌های کدو تنبل که در نزدیکی روز هالووین برگزار می‌شود و شام سال نو نیز نباید غافل بود.

جشن کریسمس که هر ساله در تاریخ ۲۵ دسامبر برگزار می‌شود، از جشن‌های ملی در سراسر آلمان است که هم گروه‌های مذهبی و هم سایر گروه‌های جامعه برای آن اهمیت زیادی قائل هستند.

این جشن که اصالتا متعلق به اروپا و مذهب ارتدوکس و کاتولیک است در چند کشور اروپایی از جمله ایتالیا و هلند هم برگزار می‌شود و آلمان نیز بعدها این جشن را در کشور خود به عنوان جشن Fasching وارد کرد. این جشن یکی از مراسمات فصلی است که در روز سه شنبه ساعت از ساعت ۱۱:۱۱ شروع شده و تا نیمه‌های شب ادامه دارد. این جشن به علت برگزاری آن در روز سه شنبه و مصرف انواع و اقسام خوراکی‌ها در این روز، به سه شنبه چاقه نیز معروف است!

چهارشنبه اَش، که به آن Ash Wednesday هم می‌گویند، روزی برای مسیحیان مومن و روزه دار است که در این روز به کلیسا رفته و با قرار دادن انگشت خود در خاکستر توبه و گذاشتن آن بر پیشانی، به ذکر و دعا می‌پردازند. از ذکرهای معروف این روز، ” توبه کنید” و ” به انجیل ایمان بیاورید” است. علت نامگذاری آن به خاکستر نیز برگرفته از جمله معروف انجیل است که می‌گوید: ما از غبار هستیم و عاقبت غبار می‌شویم! این روز در آلمان توسط افراد مذهبی گرامی داشته می‌شود.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا