کار دانشجویی در کانادا (در داخل و خارج از محوطه‌ی دانشگاه)

کار دانشجویی در کانادا

فرصت‌های شغلی نیمه‌وقت برای دانشجویان بین‌المللی، در واقع موقعیتی برای آنهاست که در حین تحصیل درآمدی هرچند کم، به عنوان “کمک‌خرج” داشته باشند و به طور ضمنی با بازار کار کانادا آشنا شوند، همچنین فرصت خوبیست که از نزدیک با فرهنگ عامه کشور کانادا اخت پیدا‌ کنند. موقعیت‌های شغلی داخل دانشگاه، همچون دستیار تحقیق/ تدریس، کتابدار، کار در بیمارستان یا مراکز تحقیقاتی مرتبط با دانشگاه یا کار در یک سازمان دانشجویی و موقعیتهای شغلی بیرون از دانشگاه مانند کار در یک کافه تریا یا طراحی وب برای یک کسب و کار کوچک، همگی فرصت‌هاییست که دانشجویان می‌توانند از آنها بهره ببرند.

دانشجویان بین‌المللی تنها اجازه 20 ساعت کار نیمه وقت حین تحصیل را در هفته دارند، البته این محدودیت برای مشاغل خارج از دانشگاه است و برای کار در مشاغل داخل و مرتبط با دانشگاه هیچ محدودیتی از این نظر وجود ندارد. به دانشجویانی که در دوره‌های فشرده تحصیلی ثبت‌نام کرده‌اند توصیه می‌شود که نهایتا 12 ساعت در هفته مشغول به کار شوند تا بر عملکرد درسیشان خللی وارد نگردد. اگر چه همیشه می‌توان این ساعت را کاهش داد تا تعادل کار، درس و زندگی حفظ شود.

 

مشاغل نیمه‌وقت داخل دانشگاه در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی

بهره بردن از فرصت‌های کاری داخل دانشگاه برای دانشجویان بین المللی، نیاز‌مند مجوزهای تحصیلی ‌ایست که در آنها فهرستی از شرایط مربوط به اجازه کار در داخل دانشگاه آمده‌باشد.

برای اشتغال به کار نیمه‌وقت دانشگاهی، کالج، یک عضو هیئت علمی و یا یک سازمان دانشجویی می‌توانند کارفرمای دانشجو باشند همچنین او می‌تواند کسب و کار خود را در داخل دانشگاه داشته‌باشد.

مشاغل نیمه‌وقت خارج از دانشگاه در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی

دانشجویانی مجاز به انجام کار نیمه‌وقت خارج از دانشگاه هستند که در مدارک تحصیلی آن‌ها، این مجوز صادر شده‌باشد. این مجوز، همچنین، برای دانشجویانی صادر می‌شود که علاوه بر مجوزات فوق‌الذکر، مدت تحصیلشان بیش از 6 ماه است و در آخر دوره تحصیلی برای آن‌ها مدرک، دیپلم و یا گواهی‌نامه صادر می‌شود.

شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی یا فرانسوی به عنوان برنامه یادگیری زبان دوم (ESL/FSL) یا هر برنامه یا دوره مهارتی دیگر (دوره‌های کمتر از 6 ماه) به دانشجویان بین‌المللی جواز کار نیمه‌وقت خارج از دانشگاه را نمی‌دهد.

نکته حائز اهمیت در مورد کار نیمه‌وقت خارج یا داخل دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی این است که آن‌ها را برای استفاده از مزایا و خدمات دولتی واجد شرایط دریافت شماره بیمه اجتماعی (SIN) می‌‌کند.

لازم به ذکر است دانشجویان بین المللی در صورت داشتن شرایط زیر، ملزم به توقف کار در دانشگاه یا خارج از دانشگاه خواهند بود: 

  • اتمام دوره تحصیل یا انقضا مجوز تحصیل
  • تغییر کالج یا به طور کلی عدم اشتغال به تحصیل
  • سپری کردن دوران مرخصی تحصیلی

 

بهترین مشاغل نیمه‌وقت برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا

برخی از بهترین مشاغل نیمه‌وقت در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی عبارت‌اند از:

بهترین مشاغل نیمه‌وقت برای دانشجویان بین‌المللی در کانادادستیار آموزشی (Teacher Assistant)

بسیاری از اساتید به خاطر مشغله زیاد نیاز به دستیاران آموزشی دارند تا آن‌ها را در اموری چون تدریس خصوصی به دانشجویان، طراحی برنامه تدریس، بروزرسانی مدارک و نمرات دانشجویان یاری کنند. دانشجویانی که حداقل یک سال سابقه کار در دانشگاه یا کالج و مهارت‌های سازمانی را دارند، ممکن است راحت‌تر بتوانند در این شغل استخدام شوند و به عنوان دستیار استاد کار کنند.

میزان حقوق دریافتی: 15.65 دلار در ساعت

 

 معلم خصوصی

تدریس خصوصی می‌تواند برای دانشجویانی که در یک حوزه درسی خاص تبحر دارند، یک گزینه شغلی نیمه‌وقت مناسب باشد. آن‌ها قادرند به صورت مستقل به تدریس خصوصی بپردازند یا به عنوان بخشی از یک برنامه تدریس خصوصی فعالیت کنند. تدریس خصوصی فرصت بسیار خوبی برای تمرین و پرورش مهارت‌های دانشجویان است و برای آن‌ها فرصتی مناسب را فراهم می‌کند تا مهارت‌های جدید را تمرین کرده و بهبود بخشند.

میزان حقوق دریافتی: 15 تا 20 دلار در هر ساعت

پیشخدمت / متصدی بار (bartender)

پیشخدمت یا متصدی بار (bartender) یکی از شغل‌هایی است که معمولاً به دلیل انعطاف‌پذیری ساعات کاری، دانشجویان را به خود جذب می‌کند. دانشجویان می‌توانند در ایام هفته به صورت شبانه و در روزهای تعطیل به صورت تمام وقت در این حوزه فعالیت کنند. اگرچه دستمزد ساعتی در این شغل‌ها بالا نیست، اما از طریق انعام‌هایی که از مشتریان دریافت می‌شود، می‌توانند مبالغ قابل توجهی دریافت کنند. میزان درآمد کاملاً به محل کار، ساعات کاری و روزهای کاری وابسته است. به طور معمول، متصدی بار یا پیشخدمت می‌تواند هر شب میان 75 تا 200 دلار به عنوان انعام دریافت کند.

میزان حقوق دریافتی: 11.00 دلار در ساعت (به اضافه انعام)

 

باریستا (کارگر حرفه‌ای کافی شاپ)

کار در کافی شاپ به عنوان مکانی آرام و لذت بخش یکی دیگر از انتخاب‌های دانشجویان است. به غیر از حقوق مناسب یا مکفی، ساعت کاری منعطف، مزیت دیگر این کار است.

میزان حقوق دریافتی: 11.41 دلار در ساعت

کار دانشجویی در کانادا

 

راننده‌ی اوبر (سرویس تاکسی آنلاین)

راننده‌ی اوبر (Uber driver) به یک شغل نیمه‌وقت محبوب در بین دانشجویان بین‌المللی در کانادا تبدیل‌ شده‌است. Uber مانند اسنپ، بستری آنلاین برای سفرهای درون و برون شهریست. برای کار به عنوان راننده Uber، دانشجو باید حداقل 21 سال سن، ماشین و تلفن هوشمند داشته‌باشد. بیشترین زمان سوددهی در این کار صبح زود، عصر و آخر هفته است. میزان درآمد به تعداد دفعات سفر و رانندگی بستگی دارد.

میزان حقوق دریافتی:
از 14.00 دلار تا 25.58 دلار در ساعت

 

فریلنسر (شغل کارمزدی)

یک دانشجو قادر است به عنوان یک نویسنده، طراح وب، طراح گرافیک مستقل و یا هر شغل آزاد دیگری که در آن مهارت دارد، در کنار تحصیل به صورت مستقل فعالیت کند. برخی از این شغل‌های آزاد، قادرند هزینه‌های زندگی دانشجویی را به خوبی تأمین کنند.

میزان حقوق دریافتی: 25/60 دلار در ساعت

 

پرستار بچه

پرستاری و مراقبت از بچه‌ها یکی از مشاغل جذاب برای دانشجویان است. وظایف یک پرستار بچه شامل همراهی بچه‌ها از مدرسه به خانه، مراقبت از آن‌ها در خانه در زمان غیبت والدین، تهیه وعده‌های غذایی و سایر وظایف مرتبط است. یکی از مزایای این شغل می‌تواند ساعات کاری انعطاف‌پذیر باشد. افرادی که دارای گواهی CPR یا احیای قلبی ریوی هستند، فرصت بیشتری برای استخدام به عنوان پرستار بچه دارند.

میزان حقوق دریافتی: 14.67 دلار در ساعت

 

گرداننده‌ی سگ

یکی از مشاغلی مورد علاقه دانشجویانی که به حیوانات نیز علاقمندند، گرداندن سگ‌ها است. ساعات کاری انعطاف‌پذیر و کم از مزایای این شغل به حساب می‌آید و ممکن است تنها 30دقیقه تا یک ساعت از وقت دانشجویان را بگیرد. همچنین خیلی از اوقات مراقبت از سگها در خانه هم جزئی از این شغل به حساب میآید.

میزان حقوق دریافتی: 14.16 دلار در ساعت

 

مترجم

برای افراد مسلط به بیش از دو زبان، ترجمه همیشه یکی از مشاغل محبوب و نسبتا پر درآمد است. آنها میتوانند به طور مستقل و یا برای دارالترجمه‌ها کار کنند.

میزان حقوق دریافتی: 21.16 دلار در ساعت

فروشنده

فروشندگی همیشه یک گزینه ایده‌آل برای افرادی با قدرت متقاعدکردن و مهارت‌های روابط عمومی قوی است. این شغل می‌تواند به دانشجویان بین‌المللی در آشنایی بیشتر با فرهنگ جامعه کمک کند. هرچند که درآمد حاصل از این شغل به طور کامل به محل قرارگیری آن وابسته است، برخی از فرصت‌های شغلی در زمینه فروشندگی به صورت کمیسیونی یا درصدی هستند که این امر به دانشجویان کمک می‌کند تا بر درآمد خود کنترل بیشتری داشته باشند.

میزان حقوق دریافتی:
از 12.42 تا 50.00 دلار

سوالات متداول

بله. میزان مالیات نسبت به استانی که در آن کار میکنید متفاوت خواهد بود . با ارائه اظهارنامه مالیاتی در پایان سال، مقدار زیادی از آن به شما بگردانده خواهد شد.

دانشجویان میتوانند در 50 هفته از سال به مدت 20 ساعت در هر هفته مشغول به کار باشند. در سال 2019میانگین دستمزد برای کارنیمه وقت 17.5$ بوده است که میشود 17,500$ درسال و پرداختی بعد از کسر مالیات 13,991.25$ بوده است که می‌شود 20.05% مالیات بر درآمد.

 

هرگونه اسکولارشیپ، گرنت، فلوشیپ و بورسیه معاف از مالیات است.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا