ادامه تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان ممکن است؟

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

یکی از سخت ترین مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه‌های بین‌المللی، شرط قبولی در امتحاناتی نظیر TOEFL، IELTS، GRE، GMAT است. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا را دارند مجبور به صرف وقت و هزینه هنگفت برای قبولی در چنین امتحاناتی هستند. مدتی ست که برخی از دانشگاه‌های کشور کانادا جهت تسهیل امور مربوط به اخذ پذیرش، از شرط الزامی بودن ارائه این مدارک چشم‌پوشی کرده‌اند. یکی از مدارکی که ارائه آن‌ها هنگام اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها الزامی نیست، مدرک زبان انگلیسی (ایلتس، تافل و دیگر مدارک) است.

چرا مدرک زبان دیگر اجباری نیست؟


دانشجویانی که دوره تحصیلی خود را در یک موسسه‌ی آموزشی شناخته شده به پایان رسانده‌اند و واحدهای درسی خود را به زبان انگلیسی گذرانده‌اند، غالباً از دانش انگلیسی خوبی – در هر چهار مهارت– برخوردار خواهند بود. از این رو، منطقی است که شرایط و الزامات آزمون مهارت زبان انگلیسی مانند IELTS، که حداقل به نمره 6.0 نیاز دارد، کنار گذاشته شود تا راه برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی را دارند، هموارتر شود. اگرچه، برای اکثر دانشگاه‌های کانادا، نمره‌ ایلتس قابل قبول همچنان 7.0 است، به شرطی که در  هر بخش نمره کمتر از 6.5 نباشد، اما تعدادی از دانشگاهای کانادایی شرط ارائه مدرک زبان را از شروط اخذ پذیرش حذف کرده‌اند.

راه‌های تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان


امروزه دانشگاه‌های زیادی در کانادا وجود دارند که ادامه تحصیل در آنها بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی ممکن است. حتی سفارت کانادا هم در حال حاضر به دانشجویان بین‌المللی، بدون داشتن مدرک زبان، اجازه ورود به کانادا را می‌دهد.
شما به چند روش می‌توانید بدون مدرک زبان یا گذراندن دوره‌ زبان، به عنوان دانشجو برای تحصیل در کانادا پذیرش بگیرید.

  • گواهینامه مهارت انگلیسی برای کانادا دریافت کنید
  • به دنبال دانشگاه‌هایی بروید که نیازی به مدرک زبان ندارند
  • دوره آموزش آنلاین زبان انگلیسی را به پایان برسانید

دریافت گواهینامه مهارت انگلیسی برای کانادا


دریافت گواهی مهارت زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا بسیار آسان است. دانشجویانی که تحصیلات مدرسه‌ی خود را در یک موسسه زبان انگلیسی گذرانده یا تمامی دروس خود را به زبان انگلیسی خوانده‌اند، می‌توانند به جای آزمون آیلتس، از مدرسه محل تحصیل خود گواهینامه مهارت زبان انگلیسی دریافت کنند و آن را به عنوان مدرک مهارت زبانی خود به دانشگاه ارائه دهند. این روش، به دانشجویان این امکان را می‌دهد که از مراحل آزمون آیلتس عبور کنند و با ارائه گواهی مهارت زبان انگلیسی از مدرسه خود، مهارت زبانی خود را به دانشگاه اثبات کنند.

دریافت گواهینامه مهارت انگلیسی برای کانادا

دانشگاه‌هایی که نیازی به مدرک زبان ندارند


دانشگاه ساسکاچوان

در این دانشگاه در صورت نداشتن مدرک ایلتس یا هر مدرک زبان دیگری، قبل از شروع دوره تحصیلی که برای آن پذیرش گرفته‌اید، باید در دوره زبان 13 هفته ای دانشگاه شرکت کنید و پس از قبولی در این دوره اجازه تحصیل در رشته مورد نظر خود را خواهید داشت.

دانشگاه وینیپگ

قبل از اپلای کردن، باید در یک دوره‌ی آموزش زبان انگلیسی دانشگاه وینیپگ شرکت کنید.

دانشگاه بروک

شما باید در دوره‌ فشرده‌ آموزش زبان دانشگاه بروک شرکت کنید، یا مدرکی که نشان می‌دهد تحصیلات در دانشگاه قبلی شما به زبان انگلیسی بوده را ارائه کنید.

دانشگاه رجینا

شما باید دوره تحصیلات عالی که به زبان انگلیسی ارائه شده است را به پایان رسانده باشید. اگرچه شما باید وب سایت دانشگاه رجینا را بررسی کنید تا بدانید دانشگاه قبلی شما در لیست دانشگاه‌های مشمول این قانون هست یا خیر.

دانشگاه کارلتون

باید برای سه سال دبیرستان، کالج یا دانشگاهی که در آن تحصیلات به زبان انگلیسی داشته‌اید ریز نمرات رسمی (Official Transcript) داشته باشید.

دانشگاه مموریال

باید در یک برنامه فشرده آموزش زبان انگلیسی در پردیس سن جان یا پردیس گرنفل دانشگاه مموریال شرکت کنید.

دانشگاه کنکوردیا

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته بازرگانی، شما باید یک دوره آکادمیک انگلیسی را در دانشگاه کنکوردیا گذرانده باشید. اگرچه، این شرایط برای همه‌ دانشجویان یکسان نیست.

دانشگاه‌های فوق‌الذکر، گزینه‌هایی برای بورس تحصیلی نیز دارند؛ بنابراین، شما می‌توانید بورسیه‌ها و شرایط آن‌ها را نیز بررسی کنید. بورسیه شدن به شما کمک می‌کند تا در هنگام تحصیل در خارج، برخی هزینه‌هایتان را نیز کاهش دهید.

در صورت عدم ارائه مدرک زبان، آیا مشکلی در اخذ ویزا پیش خواهد آمد؟


دانشجویانی که قصد درخواست ویزای تحصیلی را دارند و به هر دلیلی قادر به ارائه مدرک زبان رسمی مانند آیلتس نیستند، باید از ثبت نام خود در دانشگاه مورد نظرشان و عدم نیاز آن دانشگاه به مدرک آیلتس اطمینان حاصل کنند. پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه، دانشجویان می‌توانند مدارکی که مهارت زبان انگلیسی خود را اثبات می‌کنند را به سفارت یا کنسولگری کانادا ارائه دهند تا برای دریافت ویزا مورد بررسی قرار گیرند. در این صورت، دانشجویان باید از طریق مدارک دیگری که قادر به ارائه آن‌ها هستند، توانایی زبانی خود را به مقامات مربوطه اثبات کنند.

چه جایگزین‌هایی برای مدرک زبان (آیلتس) وجود دارد؟


اگرچه، دانشجویانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند میتوانند بدون مدرک آیلتس اقدام به اخذ پذیرش کنند اما به هر حال نیازمند ارائه مدرکی مبنی بر تسلطشان بر زبان انگلیسی هستند. علاوه بر روش‌های گفته شده، در ادامه مدارک رسمی که میتوانند جایگزین آیلتس شوند را به شما معرفی میکنیم:

چه جایگزین‌هایی برای مدرک زبان (آیلتس و تافل) وجود دارد؟

تافل

تافل- TOEFL (مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language- به معنی آزمون انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی) دومین مدرک زبان انگلیسی مورد قبول و پرکاربرد است. بیش از 400 دانشگاه و کالج در کانادا وجود دارند که نمرات تافل را می‌پذیرند. تافل یک آزمون اینترنتی است (که به عنوان iBT نیز شناخته می شود). آزمون تافل (iBT) به چهار بخش تقسیم شده است و هر بخش حداکثر 30 امتیاز را به خود اختصاص داده است. حداکثر نمره‌ای که یک دانشجو می‌تواند در (iBT) کسب کند، 120 امتیاز است و به طور کلی دانشگاه‌های کانادا، برای پذیرش دانشجو، به 100 امتیاز نیاز دارند. نتایج این آزمون تقریباً طی 6 تا 10 روز اعلام می شود

آزمون CAEL

CAEL (مخفف عبارت Canadian Academic English Language- به معنی زبان انگلیسی آکادمیک کانادایی) یک آزمون است که در کانادا توسط طراحان آزمون طراحی و ارائه شده است. بیش از 180 دانشگاه و کالج در کانادا این آزمون را قبول می‌کنند، اگرچه آزمون CAEL در تمام کشورها به آسانی در دسترس نیست. آزمون CAEL شامل چهار بخش است و هر بخش دارای 90 نمره است. نمره نهایی آزمون CAEL با جمع نمرات دانشجو در هر بخش و تقسیم آن بر چهار محاسبه می‌شود. اگر نمره کل یک عدد صحیح نباشد، آن را به نزدیک‌ترین عدد صحیح گرد می‌کنند که نمره نهایی را تعیین می‌کند. نتایج آزمون CAEL تقریباً پس از 8 روز کاری قابل دسترسی هستند.

آزمون ارزیابی کمبریج

آزمون‌های سنجش کمبریج (که به آن آزمون‌های C1 و C2 نیز گفته می شود) در انگلستان طراحی و تهیه می‌شوند و البته از جانب بیش از 200 دانشگاه و کالج در کانادا پذیرفته می‌شوند. این آزمون را می‌توان به دو صورت اینترنتی یا به صورت کتبی و حضوری انجام داد، اما هر دو آزمون باید در مراکز برگزاری آزمون کمبریج برگزار شوند.
آزمون‌های کمبریج دقیق‌تر و عمیق‌تر از سایر آزمون‌های سنجش زبان انگلیسی هستند، از این رو داشتن مهارت‌های پیشرفته انگلیسی قبل از حضور در آزمون برای دانشجویان بسیار مهم و ضروری است. آزمون سنجش کمبریج فقط مهارت‌های زبان انگلیسی را ارزیابی نمی‌کند بلکه چگونگی استفاده از این مهارت‌ها در زندگی روزمره را نیز می‌سنجد. نمرات این آزمون تا همیشه معتبر باقی می‌مانند و این باعث می شود که دانشجویان بدون محدودیت زمانی، برای ویزا و پذیرش در دانشگاه اقدام کنند. سطح C1 به معنای سطح پیشرفته (Advanced) است و سطح C2 به معنای داشتن تبحر (Proficiency) است، حداکثر نمره کسب شده در آزمون ارزیابی کمبریج ، 210 است. اگر دانشجویی نمره‌ای بین 180 تا 192 امتیاز کسب کند، به او گواهینامه C1 اعطا می شود و هر نمره بالاتر از آن دانشجو را برای داشتن گواهینامه C2 واجد شرایط می‌کند. نتایج آزمون اینترنتی در طی 2 الی 3 هفته قابل دسترس خواهند بود، در حالی که نمرات آزمون کتبی، در طی 4 الی 6 هفته بعد در دسترس می‌باشند.

دوره کامل آنلاین زبان انگلیسی


آخرین راه ورود به کانادا بدون مدرک زبان آیلتس، گذراندن دوره‌های آنلاین زبان انگلیسی است. این دوره‌ها بسیار آسان‌تر از آیلتس هستند و برخلاف آیلتس، هیچ استانداردی برای گذراندن آن‌ها با نمره خاصی لازم نیست.

دوره کامل آنلاین زبان انگلیسی

در این صورت دانشجویان به جای ارائه دادن مدرک و نمره‌ی قبولی آیلتس، می‌توانند با استفاده از این دوره‌های آنلاین زبان پذیرش در دانشگاه‌های کانادا را به راحتی کسب کنند. در حال حاضر یکی از معتبرترین دوره‌های آنلاین زبان انگلیسی، Duolingo است که بیش از 3000 مرکز آموزشی و دانشگاهی در سراسر دنیا آن را به رسمیت میشناسند و مدرک زبان صادر شده از طرف دولینگو را قبول میکنند.

مقررات مربوط به ویزای تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان


با توجه به مقررات جدید ویزای کانادا، حتی اگر نمرات آیلتس را نداشته باشید، مشکلی در اخذ ویزای دانشجویی وجود نخواهد داشت. طبق آخرین قوانین، دانشجویان بین‌المللی تنها باید قبولی خود را در یک دانشگاه کانادایی ثابت کنند تا شرایط لازم برای دریافت ویزای تحصیلی را داشته باشند. به عبارت دیگر، دانشجویانی که بدون نمره آیلتس و مدرک زبان برای اخذ ویزای تحصیلی در کانادا اقدام می‌کنند، باید مدارکی را ارائه دهند تا ثابت کنند دانشگاه موردنظر آن‌ها به مدرک زبان نیازی ندارد. این طرح این امکان را به دانشجویان از سراسر جهان می‌دهد که بدون مدرک زبان، در دانشگاه‌های معتبر کانادا تحصیل کنند و از آموزش عالی در این کشور بهره‌مند شوند.

قبل از اقدام برای درخواست ویزای تحصیلی بدون داشتن مدرک زبان


قبل از اینکه برای اخذ ویزا تحصیلی اقدام کنید با نزدیک‌ترین سفارت کانادا تماس بگیرید و از آن‌ها بپرسید که آیا آن‌ها بدون مدرک زبان درخواست مجوز تحصیلتان در کانادا را قبول می‌کنند یا خیر. ممکن است از شما خواسته شود تا نامه‌ای از دانشگاه DLI (Designated Learning Institutions) خود در کانادا ارائه دهید مبنی بر اینکه برای شرکت در دوره‌ی تحصیلی که انتخاب کرده‌اید نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. این نکته را به خاطر داشته باشید که حتماً قبل از اقدام برای اخذ ویزای دانشجویی در کانادا بدون داشتن مدرک زبان، ابتدا با سفارت تماس بگیرید.
در صورتی که مدرک زبان ندارید باید نامه‌ای مبنی بر مهارت در زبان انگلیسی داشته باشید. نامه اثبات مهارت (Proficiency Letter)، نامه‌ای است که مدرسه و دانشگاه قبلی شما صادر کرده است. این نامه نشان می‌دهد که تسلط شما به زبان انگلیسی قابل قبول است و شما شایسته پذیرش در دانشگاه هستید. اگر دانشگاه‌ها نامه‌ی Proficiency Letter را از شما قبول کنند، پس می‌توانید در کانادا تحصیل کنید.

سوالات متداول

بله حتما. در حال حاضر دانشگاه هایی در کشور کانادا هستند که برای اخذ پذیرش، شرط داشتن مدرک زبان را برداشته اند.

خیر اما داشتن مدرک زبان حتما روی صدور ویزای شما تاثیر مثبت خواهد داشت.

بله اگر قسمتی از کانادا را که برای تحصیل انتخاب میکنید و همچنین  زبان آموزش در دوره انتخابی شما فرانسوی باشد میشود با زبان فرانسوی اقدام به اخذ پذیرش کرد.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا