تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان (آیلتس یا تافل): دانشگاه‌های معتبر

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

آلمان، یکی از قدرتمند‌ترین کشورها از لحاظ اقتصادی، فناوری و سیاسی است. این کشور از نظر فرهنگی و تاریخی بسیار غنی بوده و در این کشور رفاه و آسایش در بالاترین سطح جهانی قرار دارد. نظام آموزشی پیشرو و تحصیل رایگان در تمامی مقاطع، آلمان را به مقصدی جذاب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. شاید این واقعیت را کمتر کسی بداند که می‌توان بدون داشتن مدرک بین‌المللی زبان (آیلتس یا تافل) یا هرگونه آزمون مهارت زبان انگلیسی، در آلمان مشغول به تحصیل شد و به دنبال حرفه مورد علاقه خود رفت. در این مقاله مراحل کامل برای دریافت پذیرش و تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان آیلتس و تافل ارائه شده است.

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان آیلتس یا تافل


تحصیل در آلمان بدون داشتن مدرک بین‌المللی زبان ممکن است. راهکار اصلی و کلیدی برای این امر، ارائه مدرک از دانشگاه یا مدرسه و آکادمی قبلی به عنوان اثبات گذراندن دوره کارشناسی به زبان انگلیسی و یا ارائه مدرک زبان یا مدرک آموزشی (MOI) است تا مهارت زبان انگلیسی شما تأیید شود. همچنین، دانشجویان از کشورهای انگلیسی زبان یا دارای مدرک ادبیات انگلیسی نیز می‌توانند بدون داشتن مدرک تافل یا آیلتس در آلمان تحصیل کنند.

چگونه می‌توان در آلمان بدون داشتن مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی تحصیل کرد؟


اگر تابه‌حال موفق به کسب آمادگی لازم برای آزمون آیلتس نشده‌اید یا نمرات قابل قبولی در این آزمون کسب نکرده‌اید یا به هر دلیل دیگری نمی‌توانید مدرکی از میزان تسلط خود به زبان انگلیسی ارائه دهید، بهترین گزینه، انتخاب دانشگاهی در آلمان است که به چنین مدارکی نیاز نداشته باشد و بدون ارائه مدرک بتوان برای برنامه تحصیلی موردنظر خود اقدام و درخواست کرد. موارد ضروری و کلیدی که باید هنگام درخواست از یک دانشگاه برای تحصیل در آلمان بدون داشتن مدرک تافل یا آیلتس به یاد داشته باشید، به شرح زیر است:

  •  دانشگاهی که قرار است شما را پذیرش کند، یک ” گواهی زبان تحصیل” (MOI)  درخواست می‌کند که شما باید آن را از موسسه دانشگاهی که قبلاً دوره‌ی تحصیلی‌تان را در آن گذرانده‌اید دریافت کنید.
  •  اگر دانشجویی دارای مدرک لیسانس از دانشگاهی با زبان انگلیسی باشد، مدرک آیلتس لازم نیست.
  • اگر انگلیسی زبان مادری کشور فرد درخواست دهنده است، می‌تواند بدون مدرک آیلتس در آلمان تحصیل کند.
  •  اگر مدرک لیسانس خود را در یکی از رشته‌های زبان انگلیسی مانند کارشناسی ادبیات انگلیسی گرفته‌اید، بدون ارائه مدرک و نمراتی از مهارت در زبان انگلیسی، واجد شرایط درخواست یک برنامه تحصیلی در دانشگاه‌های آلمان هستید.
  •  برخی از دانشگاه‌ها، یک مصاحبه صوتی و تصویری را برای بررسی مهارت زبان انگلیسی فرد متقاضی انجام می‌دهند.

با این حال، همیشه بهتر است که مستقیماً با خود دانشگاه موردنظر تماس بگیرید تا مطمئن شوید که آیا آن‌ها به مدرک بین‌المللی زبان مثل آیلتس یا تافل یا هر آزمون زبان دیگری نیاز دارند یا خیر.

اخذ ویزای دانشجویی آلمان بدون مدرک زبان آیلتس


به طور کلی، مدرک آیلتس یکی از مدارک الزامی برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان است اما در صورت ارائه مدرک MOI یا ارسال ایمیل تائید تحصیل به زبان انگلیسی از دانشگاه به موسسه مورد نظر در آلمان، نیازی به داشتن مدرک زبان انگلیسی نیست. در نامه تائیدیه باید صراحتاً ذکر شود که شما درخواست تائیدیه تحصیلی به زبان انگلیسی داده اید و موسسه‌ی مربوطه، اتمام موفقیت‌آمیز آن‌ را تائید کند. هنگام ثبت نام برای اخذ ویزای دانشجویی، شما باید گواهی زبان تحصیل (MOI) و نامه پذیرش را که از دانشگاه آلمان دریافت کرده‌اید، همراه با تمام مدارک لازم ارسال کنید. در این مرحله، شما بیش از هر زمان دیگری به هدف خود (تحصیل در آلمان بدون مدرک بین‌المللی زبان) نزدیک‌تر شده‌اید.

در اینجا به مراحل لازم برای دریافت ویزای دانشجویی در آلمان اشاره شده است:

  •  نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری آلمان را پیدا کرده و برای کارهایتان مشخص کنید
  •  معیارها و فرایندهای پیش رو را بررسی کنید
  •  تعیین وقت سفارت و درخواست ویزای دانشجویی آلمان را انجام دهید
  •  تمام مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی آلمان را همراه خود داشته باشید
  •  پس از انجام مصاحبه و ارائه مدارک، پاسپورت به همراه یک برگه حاوی کد پیگیری به شما تحویل داده خواهد شد.

 برای ویزای تحصیلی خود منتظر بمانید تا از طریق ایمیل سفارت آلمان به شما اطلاع‌رسانی شود

پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه، ارائه نامه اثبات تمکن مالی به سفارت، از مهم‌ترین معیارها برای دریافت ویزای تحصیلی است زیرا اگر بورس تحصیلی رسمی به شما تعلق نگرفته باشد، باید منابع قابل توجهی از دارایی خود را از طرق مختلف مانند افتتاح حساب مسدود شده در آلمان-که تنها مجاز به برداشت ماهانه و با مقدار مشخص (درحال حاضر 861 یورو) از آن هستید- یا ارائه نامه تمکن مالی از بانک را به عنوان سند تمکن مالی به سفارت آلمان ارائه دهید.

شرایط اخذ پذیرش بدون داشتن مدرک زبان


اگر قصد دارید که بدون داشتن مدرک زبانی مانند آیلتس یا تافل در آلمان تحصیل کنید، هنگام ارسال درخواست خود به دانشگاه منتخبتان و همچنین جهت اخذ ویزای تحصیلی آلمان، مدارک زیر را با خود داشته باشید:

مدرک زبان آموزشی (MOI)

برای تحصیل در آلمان بدون داشتن مدرک آیلتس یا تافل یا هرگونه گواهینامه دیگری از زبان، باید گواهی زبان آموزشی (MOI) صادر شده توسط موسسه و دانشگاه قبلی خود را ارائه دهید که تائید می‌کند دوره‌ی تحصیلی قبلی شما به زبان انگلیسی بوده است. مدرک MOI به عنوان یک مدرک معتبر زبان محسوب می‌شود و به شما در کل مراحل پذیرش کمک می‌کند.

نامه تأییدیه

پس از اخذ پذیرش از دانشگاهی که متقاضی آن هستید، حتماً باید یک نامه تأییدیه‌ از آن موسسه دریافت کرده باشید مبنی بر اینکه گواهی زبان آموزشی‌تان تائید شده است و نشان می‌دهد از ارائه نمرات تافل یا آیلتس معاف هستید. می‌توانید از این نامه تأییدیه، در نزدیک‌ترین سفارت آلمان به عنوان جایگزین نمره‌ی تافل یا مدرک مهارت و تسلط زبانی استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند روند مهاجرتتان راحت شود زیرا به وضوح نشان خواهد داد که مدرک MOI (مدرک زبان آموزشی) تان تائید شده است.

دوره زبان آلمانی

روش دیگر تحصیل در آلمان بدون داشتن مدرک زبان، گذراندن دوره آموزش زبان آلمانی است. این دوره شما را ملزم به ارائه گواهینامه سطح B1 تا C1 به زبان آلمانی می‌کند. اگر متقاضی دوره‌های آموزش هستید که به زبان آلمانی ارائه می‌شوند، می‌توانید نمرات آزمون زبان آلمانی TestDAF، DSH، GOETHE و غیره را ارائه دهید.

ویزای دانشجویی

آخرین کاری که برای تحصیل در آلمان بدون داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل باید انجام دهید، درخواست ویزای دانشجویی آلمان، اخذ آن و عازم شدن به سوی دانشگاه موردنظرتان است.

انواع دوره‌های تحصیل در آلمان بدون نیاز به مدرک زبان انگلیسی


برای دانشجویان مشتاق به تحصیل در آلمان که به هر دلیل موفق به اخذ مدرک زبان انگلیسی نشده اند دو نوع دوره آموزشی وجود دارد. طبق سیستم آموزشی آلمان، دوره‌های دانشگاهی بر اساس زبان آموزشی تقسیم‌بندی می‌شوند:

دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی

دانشجویان بین‌المللی که مسلط به زبان آلمانی نیستند، می‌توانند دوره‌هایی را که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، انتخاب کنند. تقریباً همه دانشگاه‌های آلمان برای جذب دانشجویان بین‌المللی، تعداد زیادی از رشته‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. داوطلبان از کشورهای انگلیسی زبان می‌توانند مستقیماً در این رشته‌ها، بدون نیاز به شرکت در آزمون مهارت زبان، درس بخوانند، اما داوطلبان از سایر کشورها باید در این آزمون‌ها شرکت کنند.

دوره‌های آموزشی به زبان آلمانی

گزینه دیگر برای دانشجویان بین‌المللی این است که همین رشته‌ها و دوره‌های تحصیلی را به زبان آلمانی بخوانند. دانشجویان قبل از شروع مراحل پذیرش باید اطمینان حاصل کنند که تسلط کافی به زبان آلمانی دارند. شرایط تسلط به زبان آلمانی ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. اکثر مؤسسات گواهینامه‌ مهارت زبان آلمانی از سطح B1 تا C1 را می‌پذیرند.

دانشگاه‌هایی که برای تحصیل در آلمان که نیازی به ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل ندارند

اگر چه دانش زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط در اغلب کشورهای اروپایی الزامیست اما گذراندن دوره‌های زبان و اخذ مدارکی مبنی بر تسلط به زبان انگلیسی نظیر آیلتس و تافل همواره برای عده کثیری از دانشجویان سدی محکم در مقابل تحصیل در خارج از کشورشان بوده است. در اینجا فهرستی از دانشگاه‌ها و مدارس آلمانی آورده‌ شده که برای اخذ پذیرش از آن‌ها نیازی به داشتن مدرک زبان انگلیسی نیست:

  • دانشگاه زیگن
  • دانشگاه کایزرسلاترن
  • دانشگاه گیسن
  • دانشگاه آزاد برلین
  • دانشگاه کوبلنز و لاندائو
  • دانشگاه علمی کاربردی اسلینگن (Hochschule Esslingen)
  • دانشگاه صنعتی برانشوایگ (TU Braunschweig)
  • دانشگاه کیل (CAU)
  • دانشگاه کاسل
  • دانشگاه علمی کاربردی، اینگولشتات (Technische Hochschule Ingolstadt)
  • دانشگاه علمی کاربردی فلنسبورگ
  • دانشگاه علمی کاربردی آنهالت
  • دانشگاه علمی کاربردی نوردهاوزن
  • دانشگاه علمی کاربردی فرانکفورت
  • دانشگاه کوبلنز لاندائو
  • دانشکده دگندورف (Technische Hochschule Deggendorf)
  • دانشگاه پاساو
  • دانشگاه هیلدزهایم
  • دانشگاه رور بوخوم
  • دانشگاه علمی کاربردی کلن (TH Köln)
  • دانشگاه فرایبورگ
  • دانشگاه بایرویت
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه فنی کمنیتس
  • دانشکده اشترالزوند (Hochschule Stralsund)
  • دانشگاه میتوییدا

اگر می‌خواهید برای بورس تحصیلی DAAD بدون مدرک زبانی آیلتس یا تافل اقدام کنید، می‌توانید از بین این دانشگاه‌ها یکی را انتخاب کنید زیرا دانشجویان بین‌المللی را بدون مدرک زبان انگلیسی نیز پذیرش می‌کنند.

مزایای تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

در اینجا به برخی از مهم‌ترین دلایلی که کشور آلمان را به یک مقصد مشهور برای ادامه تحصیل و درس خواندن تبدیل کرده است، می‌پردازیم:

داشتن دانشگاه‌های دارای رتبه برتر

دانشگاه‌های آلمان پیوسته در زمره‌ بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. در این دانشگاه‌ها، آموزش استاندارد، تعامل گسترده با صنعت و دوره‌های آموزشی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. همچنین فرصت‌های بی‌نظیری برای رشد فکری هر دانشجو در یک محیط دوستانه و ایمن به وجود می‌آید.

دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی بی‌شمار

در آلمان، به عنوان یک کشور صنعتی، گستره‌ای از برنامه‌های آموزشی برای دانشجویان بین‌المللی به منظور اخذ مدارک دانشگاهی معتبر و دیپلم‌های مختلف در دسترس است. این کشور به خاطر رشته‌هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی، حقوق، مهندسی، علوم پایه و سایر رشته‌ها شهرت دارد. علاوه بر آن، حدود 150 دانشگاه و کالج در آلمان وجود دارند که برنامه‌ها و دوره‌های تحصیلی را به طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

دارا بودن برنامه تحصیلی (Study Plan) شناخته شده در سطح جهانی

برنامه‌های تحصیلی دانشگاه‌های آلمان بر مبنای الگو‌های پیشرفته، امکانات و زیرساخت‌های مدرن آموزشی بنا شده اند. برنامه درسی هر دوره با هدف خلق دانشجویان ممتاز و خبره‌ دانشگاهی طراحی شده است.

هزینه‌های تحصیلی پایین یا تحصیل بدون شهریه

سیستم آموزشی آلمان با تأکید بر ضرورت آموزش عالی به منظور توسعه نیروی کار ماهر و متخصص برای پیشرفت در زمینه فناوری و فرهنگ، توجه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل، دانشگاه‌های آلمان سعی می‌کنند با هزینه‌های کمترین امکان، آموزش با کیفیت را ارائه دهند. برای افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در این کشور را دارند، فهرستی بسیار بزرگ از دانشگاه‌های رایگان برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. آنها می‌توانند از این فهرست دانشگاهی که به نیازهایشان می‌پردازد، انتخاب کنند و در برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی این دانشگاه‌ها شرکت کنند، تقریباً بدون پرداخت هیچ گونه شهریه‌ای.

یادگیری زبان پیچیده‌ی آلمانی

در آلمان، وجود دانشگاه‌های مختلفی وجود دارد که برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی، نیازی به آزمون مهارت زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل ندارند. در این دانشگاه‌ها، اگر دانشجویان بین‌المللی مهارت کافی در زبان آلمانی را داشته باشند، می‌توانند به زبان آلمانی تحصیل کنند. برای این منظور، دانشجویان می‌توانند در دوره‌های زبان آلمانی که توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شود، شرکت کرده و با کسب نمرات قبولی، مجوز تحصیل در این دانشگاه‌ها را دریافت کنند. علاوه بر بهبود فرصت‌های شغلی، یادگیری زبان آلمانی دانشجویان را در برقراری ارتباط با محیط زندگی و فرهنگ آلمانی نیز آماده می‌کند.

سفر و کاوش

آلمان به خاطر جنگ جهانی دوم و جشن اکتبر شهرت دارد. این کشور دارای مناظر زیبای بسیار، اماکن مهم تاریخی، قلعه‌های افسانه‌ای و مهمانی‌ها و جشن‌های جذاب می‌باشد. آلمان در قلب اروپا واقع شده است و جامعه‌ای متنوعی را در خود دارد که به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا در مورد آداب و رسومش بیاموزند و با فرهنگ دیگر کشورها بواسطه دیگر دانشجویان آشنا شوند.

چشم‌انداز کاری برای دانشجویان بین‌المللی

آلمان فرصت‌های شغلی نیمه‌وقت بی‌نظیری برای دانشجویان بین‌المللی دارد. این فرصت‌ها برای رسیدگی به هزینه‌های زندگی، افزایش شانس اشتغال در آینده و یادگیری زندگی مستقل در این کشور مفید است. مدارک ارائه شده توسط کشور آلمان بسیار ارزشمند است و در سطح جهانی شناخته شده و مورد تائید هستند و این باعث می‌شود تا فارغ‌التحصیلان این کشور بتوانند جایگاه و شغل خود را در بازارهای بین‌المللی پیدا کنند.

سوالات متداول

اخذ پذیرش مشروط، ممکن است اما باید با دانشگاه مورد نظر مکاتبه کنید و از امکان آن مطمئن شوید. در صورت قبول دانشگاه برای گرفتن ویزا تحصیلی مشکلی بوجود نمی‌آید.

این مورد بستگی به دانشگاه مورد نظر دارد. با مکاتبه میتوانید ازین مسئله مطمئن شوید.

ارائه مدرک زبان آلمانی برای اخذ ویزا تحصیلی به شرط پذیرش از دانشگاهی که دوره انگلیسی ارائه داده‌است الزامی نیست اما توصیه میکنیم که چند عبارت ابتدایی و کار‌را‌ه‌انداز آلمانی را بیاموزید.

 

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا