مزایای تحصیل در آلمان

مزایای تحصیل در آلمان

همانطور که میدانید آلمان بدل به یکی از جذاب‌ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی کل دنیا شده است. آلمان بهشت تحصیلات عالیه است. دانشگاه‌های معتبر و با کیفیت و البته تحصیلات رایگان در آلمان، خیل عظیم مشتاقان تحصیل را هرساله روانه این کشور میکند.

آلمان دارای  تاریخ و فرهنگی غنی است و همچنین جز مدرن‌ترین کشور‌های اروپای غربی نیز می‌باشد. این امر سبب شده تا ترکیبی از مدرنیته و سنت، فرهنگ روزمره زندگی در آلمان را با آهنگی جذاب و ریتمی پورشور همراه سازد.

جای تعجب نیست که آلمان یکی از مقاصد جذاب برای دانشجویان بین‌المللی باشد. بر اساس آخرین آمارهای رسمی حدود 370000 دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های این کشور تحصیل می‌کنند که این رقم با افزایشی روز افزون مواجه است. در جدول زیر، نرخ افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی در آلمان را از سال ۱۹۹۲ مشاهده می‌کنید.

هزینه‌ی تحصیل رایگان یا کم

شاید مزیت اصلی تحصیل در آلمان رایگان بودن آن باشد. در نظرسنجی انجام شده در سال 2018 به طور تقریبی  35. % از دانشجویان بین‌المللی دلیل اصلی انتخاب آلمان برای ادامه تحصیلشان را رایگان بودن هزینه تحصیل در آلمان بیان کردند.

با افزایش  سن جامعه در آلمان (در حال حاضر بیش از 21% جمعیت آلمان بالای 65 سال سن دارند)، این کشور نیاز مبرمی به تربیت و پرورش نیروی متخصص تازه نفس خواهد داشت به همین جهت ازاکتبر سال 2014، تمامی دانشجویان بین المللی که در دانشگاه‌های دولتی آلمان مشغول به تحصیل هستند از پرداخت شهریه‌ عادی معاف گشتند. البته دانشجویان خارجی باید هزینه‌های اجرایی مثل هزینه عضویت در انجمن‌های دانشجویی و حمل و نقل عمومی را بپردازند که در هر ترم تحصیلی حدود 250 یورو خواهد بود.

به لطف وجود چنین شرایطی، دانشجویان می‌توانند با آزادی بیشتری رشته و دانشگاه مورد علاقه‌ خود را انتخاب کنند. به دلیل بالا بودن سطح کیفی آموزش در این کشور، گستردگی دوره‌های آموزشی  و رایگان بودن شهریه‌ها، هر ساله متقاضیان زیادی برای  اخذ پذیرش دانشگاه‌های دولتی آلمان درخواست می‌دهند. درنتیجه رقابت برای ورود به دانشگاه‌های دولتی شدید بوده و شرایط ورود به آن‌ها نیز سخت خواهد بود.

در جدول زیر میتوایند لیستی از 10 کشوری که بیشترین تعداد دانشجو در سالهای 2013 و 2018 در آلمان داشته‌اند را مشاهده کنید.

هزینه‌ی تحصیل رایگان یا کم

کمتر از 10% دانشگاه‌های موجود در آلمان را مؤسسات خصوصی تشکیل می‌دهند. این دانشگاه‌ها رشته‌های پرطرفداری را ارائه داده و شانس قبولی در آن‌ها نیز بالاتر است ولی تحصیل در آن‌ها مشمول شهریه خواهد بود. البته شهریه‌ این دانشگاه‌ها همچنان از دانشگاه‌های بسیاری از کشورها کمتر بوده و سالیانه بین 2000 تا 20000 یورو می‌باشد.

رتبه عالی دانشگاه‌ها در رتبه بندی‌های معتبر

می‌توان گفت که دانشگاه‌های کشور آلمان، برترین ساختار آموزشی اروپا را دارند. قدمت و کیفیت در کنار هم، همان چیزیست که دانشگاه‌های آلمان را متمایز میکند. سابقه برخی از دانشگاه‌های آلمان به قرن 14 میلادی باز می‌گردد و بزرگان زیادی از دل این دانشگاه‌ها به جامعه جهانی معرفی شده‌اند. کانت، هگل، مارکس و خیلی دیگر از نامداران تاریخ، تربیت یافته دانشگاه‌های آلمان هستند.

دانشگاه‌های آلمانی زیادی در لیست برترین های دنیا قرار دارند. طبق آخرین رتبه بندی معتبر QS  در بین 200 دانشگاه برتر جهان 12دانشگاه از آلمان دیده میشود.

مسافرت در اروپا با ویزای دانشجویی

برای شهروندان کشورهای غیر اروپایی اخذ ویزای تحصیلی آلمان الزامی است. در صورتی که در دوره‌های تابستانی ثبت نام نکرده باشید باید برای ویزای دانشجویی درخواست بدهید که در صورت اخذ این این ویزا شما اجازه‌ی اقامت بیش از 90 روز در آلمان را خواهید داشت، همچنین  پس از آن مجوز اقامت برای شما صادر خواهد شد که به شما اجازه‌ی زندگی و مسافرت در داخل این کشور را خواهد داد.

 

مسافرت در اروپا با ویزای دانشجویی

با ویزای تحصیلی آلمان اجازه سفر در اتحادیه اروپا را نیز کسب خواهید کرد  و میتوانید تجربه سفر دور اروپا را داشته باشید. حتی با استفاده از تخفیف‌های دانشجویی این تجربه فوق‌العاده را با هزینه‌های بسیارکمتری بدست خواهید آورد. البته در صورتی که قصد سفر دور اروپا را دارید، باید قبل از سفر، مراتب را به مراجع مربوطه گزارش دهید.

رشته‌های تحصیلی متعدد

آلمان با داشتن دانشگاه‌های متعدد و رشته‌های تحصیلی متعددی که ارائه میدهند همواره طیف گسترده‌ای از استعدادها را به سمت خود جذب کرده است.. به عنوان یک کشور صنعتی، آلمان  سرمایه گذاری قابل توجه‌ای بر روی دانشگاه‌های مهندسی انجام داده و همین امر سبب شده تا مهندسان آلمانی همواره سرآمد مهندسی جهان باشند. با این حال رشته‌های تحصیلی بسیار متعددی در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شوند که برخی از آن‌ها مثل پزشکی و داروسازی در سطح جهانی شهرت بسیار بالایی دارند.

همچنین لیست رشته‌های تحصیلی روز به روز در حال گسترش بوده و با پیشرفت‌های علمی جدید رشته‌های جدیدی نیز ارائه می‌شوند. مهم نیست که شما بخواهید در مورد اتم‌ها و یا کهکشان‌ها درس بخوانید؛ در آلمان حتما یک رشته‌ی تحصیلی مرتبط که توسط برجسته‌ترین اساتید آن زمینه تدریس می‌شود را خواهید یافت.

برنامه‌های آموزشی در سطح جهانی

برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌های آلمان به روز بوده و بر اساس جدیدترین اصول علمی در دنیا طراحی شده‌اند تا پاسخگوی نیاز دانشجویان در مواجه با چالش‌های علمی روز باشند به همین جهت دانشجویان تربیت یافته در دانشگاه‌های آلمان در آینده دانشی به‌روز و کاربردی خواهند داشت از همین روی کارفرمایان در سر تا سر دنیا مشتاق استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آلمان هستند و برای آنها احترام زیادی قائل‌اند.

هزینه‌های مقرون به صرفه برای زندگی

با مدیریت صحیح مالی و ایجاد تغییرات جزئی در سبک زندگی، هزینه‌های شما برای تحصیل در آلمان بسیار مقرون به صرفه خواهند بود. هزینه‌ی اجاره‌ی خانه یکی از نگرانی‌های اصلی افراد برای تحصیل در آلمان است. با این حال گزینه‌های متعددی برای شما وجود خواهند داشت و با وجود متغیر بودن میزان اجاره در مناطق مختلف، این هزینه در کل زیاد نخواهد بود.

به منظور کاهش فشار مالی می‌توانید فردی را پیدا کرده و خانه‌ خود را با او شریک شوید، بدین ترتیب هزینه‌های شما به نصف کاهش خواهند یافت. هزینه‌های دیگر مثل غذا، امکانات رفاهی و حمل و نقل عمومی نیز مقرون به صرفه هستند.

موقعیت‌های شغلی برای دانشجویان خارجی

بر اساس قوانین آلمان، دانشجویان خارجی می‌توانند به صورت نیمه وقت تا 20 ساعت در هفته یا 120 روز از سال را به کار مشغول باشند. تخمین زده می‌شود که بیش از 60 درصد از دانشجویان خارجی در زمان تحصیل خود به کار در آلمان نیز مشغول هستند.

از آن جایی که طیف گسترده‌ای از مشاغل در آلمان وجود دارند شما نیازی به مهارت خاصی نخواهید داشت و می‌توانید به آسانی کار پیدا کنید. معمولاً دانشجویان در آلمان به شغل‌هایی مثل معلمی، تصدی بار، شغل‌های اجرایی، نگهداری از کودکان و غیره مشغول می‌شوند.

کار کردن در کنار تحصیل گزینه‌ای است که باید به طور جدی آن را در نظر بگیرید. البته ممکن است نیازی به پول بیشتر برای زندگی نداشته باشید و یا رشته‌ تحصیلی شما مربوط به شغل شما نباشد. با این وجود کار کردن می‌تواند توانایی شما برای پیدا کردن شغل در آینده را افزایش داده و استقلال و انضباط در سبک زندگی شما را بیشتر کند.

طیف گسترده‌ رشته‌های تحصیلی؛  در هر رشته‌ای به زبان انگلیسی تحصیل کنید

برای تحصیل در آلمان الزاماً نیازی به تسلط به زبان آلمانی نخواهید داشت. البته شما باید تا حدی به زبان آلمانی مسلط باشید تا بتوانید چند سال در این کشور زندگی کنید ولی طیف گسترده‌ای از رشته‌ها در این کشور به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شوند. پس تا زمانی که بتوانید زبان انگلیسی را درک کرده و با استفاده از آن با دیگران ارتباط برقرار کنید رشته‌های متعددی برای شما وجود خواهند داشت. خوب است بدانید امروزه دانشگاه‌های متعددی  تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان (آیلتس یا تافل) را ممکن ساخته اند.

با تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی مهارت شما در زبان نیز به طور خود به خودی تقویت خواهد شد. همچنین با حرف زدن با دانشجویان دیگر و کارکنان دانشگاه، در زبان آلمانی نیز تسلط لازم را به دست خواهید آورد. شرکت در کلاس‌های زبان آلمانی نیز می‌تواند ایده‌ خوبی باشد چراکه ارتباط شما با افراد و همچنان خواندن متونی که به طور روزانه با آن‌ها سر و کار دارید را آسان خواهد کرد.

تحصیل در آلمان راهی عالی برای ملاقات با افراد از کشورهای مختلف و فرهنگ‌های متفاوت است. رشته‌های تحصیلی در این کشور تا حد زیادی مورد استقبال دانشجویان خارجی قرار گرفته و در هر رشته‌ای، از پزشکی و مهندسی گرفته تا تاریخ، می‌توانید دوستان خوبی پیدا کنید.

چشم انداز آینده

مدرکی که از طرف دانشگاه آلمانی برای شما صادر می‌شود اعتبار زیادی در کل دنیا خواهد داشت. بر همین اساس فارغ التحصیلان دانشگاه‌های آلمانی شانس بسیار بالایی برای پیدا کردن شغل در سر تا سر دنیا خواهند داشت.

درنتیجه زمانی که شما مدرک خود را دریافت کنید، کارفرمایان مختلفی با پیشنهادهای کاری جذاب به سراغ شما خواهند آمد. کارفرمایان به توانایی‌هایی که شما در سیستم آموزشی آلمان کسب کرده‌اید ایمان داشته و باور دارند که شما می‌توانید کسب و کار آن‌ها را بهبود بخشید. زمانی که شما تا این حد مورد توجه کارفرمایان قرار بگیرید می‌توانید با بالاترین دستمزد ممکن مشغول به کار شوید.

با این اوصاف، رشته‌ تحصیلی و کشوری که قصد کار کردن در آن را دارید مهم نبوده و مدرک آلمانی به شما در پیدا کردن شغل پردرآمد و مناسب کمک خواهد کرد.

اجتماعات متنوع

آلمان از قدیم مقصد مورد توجهی برای مهاجرت محسوب می‌شده‌است. امروزه بومیان این کشور به خوبی در کنار مهاجرین که برای کار و زندگی به آلمان سفر کرده‌اند زندگی می‌کنند.

به علاوه، دانشگاه‌های آلمانی سالیانه هزاران دانشجوی خارجی که به دنبال فرصت برای رسیدن به اهداف تحصیلی خود هستند را به خود جذب می‌کنند.

درنتیجه شما در آلمان با یک جامعه‌ی متنوع روبرو خواهید شد که تفاوت‌های فرهنگی زیادی در آن وجود داشته و دید شما را نسبت به دنیا تغییر خواهد داد. همچنین می‌توانید دوستان زیادی را از سر تا سر دنیا پیدا کنید و در مورد فرهنگ و رسوم آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

پیشینه تاریخی-فرهنگی جالب توجه آلمان

آلمان تاریخی طولانی، غنی و پیچیده دارد که نشانه‌های آن در کل این کشور دیده می‌شود. می‌توان گفت که اطلاعات شما در مورد آلمان قطعاً کمتر از چیزی است که تصور آن را دارید. این کشور در کل طول تاریخ بشریت، نقش مهمی را ایفا کرده است.

بومیان آلمان نقش شگفت انگیزی در فرهنگ، تاریخ و پیشرفت‌های علمی بشر داشته که سیر زندگی انسان‌ها را برای همیشه متفاوت کرده است. تحصیل در آلمان موقعیت شگفت انگیزی برای بازدید از این جواهرات تاریخی و فرهنگی بوده و شما می‌توانید داستان‌های باورنکردنی در مورد این کشور شنیده و خاطرات خوبی را رقم بزنید.

 

فرهنگ منحصر به فرد آلمان تجربه‌های شگفت انگیزی را برای شما رقم خواهد زد و به شما این فرصت را خواهد داد تا در فستیوال‌های بزرگ و جشن‌های آلمان شرکت کنید. شما می‌توانید در مورد تاریخچه‌ی این کشور اطلاعات کسب کرده و با جامعه‌ متنوع آن ارتباط برقرار کنید.

بیشتر دانشگاه‌های این کشور در داخل یا اطراف شهرها قرار دارند و امکانات زیادی مانند رستوران‌ها، بارها، کافه‌ها و فروشگاه‌ها در نزدیکی آنها قرار دارند. با وجود حمل و نقل عمومی عالی در آلمان، شما می‌توانید به راحتی به سفرهای مختلف بپردازید و مکان‌هایی که فاصله زیادی تا دانشگاه دارند را نیز ببینید.

الگوهای معماری متنوع در این کشور، شاهکارهای مختلف تاریخی را نشان می‌دهند. شما می‌توانید بقایای امپراطوری روم، کلیساهای گاتیک و قلعه‌ها و کاخ‌های دوره رنسانس را در این کشور ببینید. این تنوع معماری فرصتی عالی برای کاوش تاریخ و فرهنگ این کشور به شما می‌دهد.

علاوه بر تاریخ و فرهنگ شگفت انگیز و مکان‌های تفریحی آلمان، مناظر طبیعی این کشور نیز نفس گیر خواهند بود. 16 پارک ملی در آلمان وجود داشته و شما در هر کجای این کشور که ساکن باشید، به یکی از مناظر طبیعی خارق العاده آلمان نزدیک خواهید بود.

سوالات متداول

با توجه به عدم برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌، شما تنها اجازه ادامه تحصیل در رشته دوره کارشناسی و رشته های مرتیط به آن را دارید

خیر، توصیه ما این است که هرگز این کار را نکنید

بله میتوان برای همسر پذیرفته شدگان دانشگاهی هم ویزای همراهی گرفت. همچنین او اجازه کار بدون محدودیت دارد

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا