افزایش جمعیت کانادا در سال 2021 به واسطه شروع مجدد مهاجرپذیری پس از کرونا

با شروع مجدد مهاجرپذیری پس از رو به پایان گذاشتن بحران کرونا، جمعیت کانادا نیز در حال افزایش می‌باشد. در سه ماهه اول سال 2021، جمعیت کانادا از زمان همه‌گیری کرونا با بیشترین سرعت رشد کرده است.

دولت کانادا بار دیگر بر حمایت خود از دانشجویان بین‌المللی که به این کشور مهاجرت می‌کنند و همچنین نقشی که دانشجویان در کمک به کانادا در رسیدن به اهداف مرتبط با مهاجرت دارند، تاکید کرد.

1

مری انگ وزیر تجارت بین‌المللی طی بیانیه‌ای در وبینار PIE اظهار کرد: پس از پایان بحران کرونا، ما بی‌صبرانه منتظر استقبال از دانشجویان بین‌المللی و بازگشت آن‌ها به دانشگاه‌های کانادا هستیم. دولت کانادا جهت اطمینان از بررسی اجازه تحصیل برای حداکثر تعداد دانشجویان در ترم پاییز، منابع مورد نظر را به این منظور اختصاص می‌دهد.

در ارتباط با مسیر جدید اخذ اقامت دائم برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا، مری انگ اظهار داشت که این مسیر جدید، رکن اصلی تعهد دولت ما در ارتباط با استقبال از بیش از 400000 شخص دارنده اقامت دائم در هر سال می‌باشد که بیشترین میزان مهاجرپذیری در تاریخ کانادا محسوب می‌شود.

کانادا در سال گذشته در رسیدن به اهداف مرتبط با مهاجرت در اثر همه‌گیری کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شد.

در ماه اکتبر، دولت کانادا گفته است که به علت نرخ پایین زاد و ولد در این کشور قصد دارد از بین 38 میلیون نفر، بیش از 1.2 میلیون مهاجر در طول سه سال آینده جذب کند.

بر اساس نظرسنجی اخیر ناویتاس (Navitas)، کانادا با وجود مشکلات مرتبط با بررسی پرونده‌های درخواست، پیش از انگلستان اولین گزینه برای مهاجرت محسوب می‌شود.

بر طبق گزارش اخیر RBC، با توجه به شروع مجدد مهاجرپذیری و بازگشت دانشجویان بین‌المللی، جمعیت کانادا افزایش پیدا کرده است.

جمعیت کانادا در سه ماهه اول سال 2021، در اثر مهاجرت به میزان 82000 نفر افزایش پیدا کرده است. تلاش دولت فدرال برای تشویق دارندگان اقامت موقت در کانادا جهت درخواست اقامت دائم منجر به افزایش جمعیت این کشور شده است.

دانشجویان بین‌المللی و دارندگان اجازه کار پس از فارغ‎التحصیلی (PGWP)، اولین عامل افزایش جمعیت کانادا محسوب می‌شوند. اجازه تحصیل‌های جدید سالانه به میزان 44 درصد افزایش داشته که این میزان از سال 2020 که جمعیت دانشجویان بین‌المللی به میزان 60000 نفر کاهش داشته است، یک تغییر اساسی محسوب می‌شود. در سه ماهه اول سال 2021، بخش دولتی مربوط به امور مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) در حدود 21000 اجازه تحصیل صادر کرده است. دارندگان اجازه کار پس از فارغ‎التحصیلی 160 درصد (در حدود 24000 نفر) افزایش داشته است.

حتی با در نظر گرفتن موارد فوق نیز همه‌گیری کرونا در جمعیت کانادا تاثیر زیادی داشته است. سالانه جمعیت این کشور در حدود 0.4 درصد افزایش داشته در حالکه میزان 2.1 درصد جهت حفظ نرخ رشد نیاز می‌باشد. افزایش طبیعی جمعیت که از تفاضل نرخ زاد و ولد و مرگ و میر به دست می‌آید، در این سال به کمترین میزان خود در طول تاریخ (6400 نفر) رسیده است. این کاهش تا حدی در اثر مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا بوده است.

اندرو اگوپسویچ اقتصاددان در گزارش RBC می‌گوید: “حتی با وجود رفع بحران همه‌گیری کرونا، افزایش طبیعی جمعیت احتمالا در آینده رو به کاهش خواهد بود و مهاجرت می‌تواند این کمبود را جبران کند. از این دیدگاه، اجرای طرح مهاجرتی دولت فدرال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.”

 

اطلاعات چهار ماهه اول بخش دولتی مربوط به امور مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) نشان می‌دهد که کانادا به تعداد مورد انتظار 401000 مهاجر جدید در سال 2021 دست نیافته است. در سه ماهه اول سال 70500 فرد دارای اقامت دائم به علاوه 21105 نفر دیگر در ماه آوریل وارد کانادا شده‌اند. جهت دستیابی به اهداف مورد نظر در ارتباط با امور مهاجرتی، کانادا بایستی پذیرای بیش از 38675 شخص دارای اقامت دائم در مدت بین ماه‌های می و دسامبر باشد.

بخش دولتی مربوط به امور مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا در طول همه‌گیری کرونا برای دعوت از کاندیداهای اکسپرس اینتری کانادا جهت درخواست اقامت دائم اقدام کرده است. در نیمه اول سال 2021، برای بیش از 88000 کاندیدای اکسپرس اینتری، دعوت به درخواست اقامت در کانادا صادر شده است.

بخش دولتی مربوط به امور مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا اخیرا از معاینه پزشکی برخی از متقاضیان مهاجرت به کانادا صرف نظر کرد. همچنین جهت اجازه به دارندگان اقامت دائم تایید شده برای ورود به کانادا، محدودیت‌های سفر نیز کاهش داده شده است. مارکو مندیچینو وزیر امور مهاجرت کانادا برنامه‌های مهاجرتی جدیدی برای کارگران مشاغل اسـاسی، پناهـندگان و افـراد سـاکن هنگ کنگ تدارک دیده است.

مهاجرت یکی از راهکارهای دولت کانادا جهت رفع مشکلات جمعیتی محسوب می‌شود. کانادا دارای جمعیت سالخورده و نرخ پایین زاد و ولد می‌باشد. بدون مهاجرت، جمعیت کانادا به حد نصاب مورد نیاز برای رشد جمعیتی نخواهد رسید. تعداد حدود 9 میلیون بیبی بومر  (نسل متعلق به دوران ازدیاد زاد و ولد) در این دهه به سن بازنشستگی می‌رسند. بدون ورود افراد مهاجر، نیروی کار در کانادا در بازار جهانی قادر به رقابت نمی‌باشد.

به همین دلیل، دولت کانادا از ورود مهاجرین به این کشور در دوران همه‌گیری کرونا حمایت می‌کند.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا