تحصیل موسیقی در آلمان

مؤسسات آموزشی آلمانی جذابیت خاصی برای دانشجویان بلند پرواز رشته‌های مختلف در سراسر دنیا دارند. تحصیل در آلمان در رشته موسیقی یکی از ارزشمندترین تصمیماتی خواهد بود که شما در زندگیتان خواهید گرفت. چراکه کالج‌های آلمان دقیقاً مجموعه مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت را فراهم می‌کنند که خوشبختانه شامل هر دو جنبه عملی و تئوری تحصیل می‌شوند.

همه دانشجویان بین‌المللی با هدف تحصیل در رشته‌های مهندسی به آلمان نمی‌روند، هرچند که بسیاری از آن‌ها چنین هدفی دارند. آلمان، علاوه بر مهندسی، به خاطر بسیاری دیگر از گزینه‌های تحصیلی از قبیل دانشکده‌های بازرگانی، دانشکده‌های پزشکی، علوم انسانی و همچنین هنر شهرت دارد. اگر شما هم به تحصیل موسیقی در آلمان علاقه دارید، دست از تلاش برندارید، چراکه ارزشش را دارد.

در این مقاله، اطلاعات ضروری مربوط به تحصیل در کالج‌های موسیقی در آلمان را در اختیارتان قرار خواهیم داد. شما میتوانید برای ارزیابی شرایط خود جهت تحصیل رشته موسیقی در هر مقطعی با ما در اپلای استار تماس بگیرید و از مشاوره وکلا و مشاور خبره ما در امر مهاجرت تحصیلی به آلمان بهره‌مند شوید.

موسیق آلمان

اگرچه ورود به دوره‌های برگزار شده در این کالج‌ها دشوار است اما آموزش‌هایی که در آن‌ها داده می‌شود مورد تحسین همگان است؛ البته، پذیرش شما در یک کالج هنر یا موسیقی آلمانی به استعداد هنری و انگیزه‌تان بستگی دارد. تحصیل موسیقی در آلمان طرفداران بسیاری در بین دانشجویان سراسر دنیا دارد (حدود یک چهارم از دانشجویان حاضر در 24 کالج موسیقی ایالتی آلمان، دانشجویان خارجی هستند).

در اینجا، شما سبک هنری خود را پرورش می‌دهید (که هدف تمامی علاقمندان به تحصیل هنرهای تجسمی یا موسیقی است). کسانی که در رشته‌های هنرهای تجسمی یا طراحی تحصیل می‌کنند، آزادی بسیار زیادی در چیدمان دروس و ساختار دوره تحصیلی خود دارند.

برخی از مؤسسات آموزش عالی آلمان رویکرد بسیار بازی نسبت به این موضوع دارند؛ برای مثال، شما به عنوان یک دانشجوی سال اولی می‌توانید، بدون اینکه نیاز باشد فوراً رشته خاصی را انتخاب کنید، خلاقیتتان را به نمایش گذاشته و پرورش بدهید.

در مقابل، برخی دیگر از این مؤسسات، دوره‌هایی تخصصی را ارائه می‌دهند که از همان ابتدا بر نقاشی، عکاسی یا طراحی گرافیکی تمرکز دارند.

علاوه بر حوزه‌هایی از تحصیلات که در آن‌ها تمرکز بر تولید آثار هنری است، دوره‌ها و رشته‌هایی هم وجود دارد که در آن‌ها به هنرهای تجسمی، موسیقی، تئاتر و فیلم در یک سطح آکادمیک یا آموزشی پرداخته می‌شود و جالب اینجا است که این دوره‌های آموزشی، در این دوران جهانی‌سازی و تسلط رسانه‌ها، در حالت جهت‎گیری‌های تازه‌ای هستند. با شکل‌گیری رشته‌هایی مثل «موسیقی و جنسیت» یا «مطالعات موسیقی بین فرهنگی»، می‌توان گفت که موسیقی‌شناسی در حال واکنش نشان دادن به تغییرات جاری در جهان است.

تحصیل موسیقی در آلمان

برای اخذ پذیرش در یکی از کالج‌های موسیقی آلمان، می‌بایست استعدادهای هنری خود را ثابت کنید. این یکی از الزامات اصلی برای پذیرش در تمامی رشته‌ها و دوره‌های مرتبط با موسیقی است.

در طول تحصیل موسیقی، آزادی بسیاری در زمینه چیدمان و سازماندهی دروس و مواد درسی خود خواهید داشت. اساساً، این به این معنی است که شما می‌توانید رشته خود را برمبنای میزان شناختتان از آنچه مایل به مطالعه‌اش هستید انتخاب کنید.

آلمان همیشه، با ملاحظه بسیار، نیازهای دانشجویان را در اولویت قرار داده است. بنابراین، خواهید دید که تعداد زیادی از دانشگاه‌های آلمان به دانشجویان خود اجازه می‌دهند تا سال اول تحصیلشان را به بررسی گزینه‌هایی که برای انتخاب یک رشته خاص دارند صرف کنند، در حالیکه در برخی دیگر از دانشگاه‌ها، به محض ورود، یک سری دروس تخصصی در دسترس دانشجویان قرار داده می‌شود که ایشان بسته به علاقه‌شان می‌توانند از بین آن‌ها دروس مورد نیاز خود را انتخاب کرده و برنامه درسی‌شان را تکمیل کنند.

تحصیل موسیقی در آلمان چگونه است؟

یکی از اولین گام‌ها برای پذیرفته شدن در یکی از گرایش‌های موسیقی، گرفتن نمره خوب از آزمون ورودی است. همچنین، از شما به عنوان کسی که قصد دارد در آلمان وارد رشته تحصیلی موسیقی شود انتظار می‌رود که تا حدودی توانایی کار با ساز مورد نظرتان را داشته باشید.

مهمتر اینکه باید علاقه شدیدی به تحصیل موسیقی داشته باشید، که البته این باعث می‌شود بار دروس تئوری و عملی را، هر چقدر هم که زیاد باشد، به خوبی مدیریت کنید.

موسیقی در آلمان

وقتی در آلمان دانشجوی موسیقی شوید، دانش و مهارت‌های هر دو حوزه تئوری و عملی، مثل تاریخ، فن‌آوری، هارمونی و تنظیم موسیقی را فرا خواهید گرفت. بسته به رشته‌ای که انتخاب کرده‌اید، با تکنیک‌های مختلف تدریس مثل سخنرانی، سمینار، پروژه و اجرا آموزش خواهید دید. اهمیت این تکنیک‌های مختلف از آن جهت است که در پرورش مهارت‌ها و یادگیری بیشتر به خوبی کمکتان می‌کنند.

در آلمان، می‌توانید دوره‌های تحصیلی موسیقی با تمرکز بر طیف وسیعی از موضوعات مختلف را پیدا کنید. یکی از محبوب‌ترین سازها در بین دانشجویان پیانو است. شما هم بسته به تمایلتان می‌توانید در یک ساز یا حوزه به خصوص تخصص پیدا کنید.

دوره‌های کارشناسی ارشد موسیقی شامل رشته‌هایی از قبیل موسیقی معاصر، موسیقی اولیه (early music)، موسیقی کلاسیک، مدیریت موسیقی و بسیاری موارد دیگر می‌شود. به علاوه، احتمال موفقیت دانشجویانی که آزمون‌های کنسرت خود را در آلمان پشت سر می‌گذارند بسیار بالا است.

آکادمی‌های موسیقی در آلمان به ارتباطات و پیوندهای بین‌المللی هم بها می‌دهند، و بسیاری از آن‌ها یک سری برنامه‌های تبادل را برای دانشجویان خود ارائه می‌دهند تا مطمئن شوند که دانشجویان، سایر دیدگاه‌های موجود نسبت به موسیقی را هم تجربه کنند.

این مؤسسات آموزش عالی ارتباطات نزدیکی با صنعت موسیقی دارند، که این باعث می‌شود که دانشجویان شانس اجرا کردن به روی صحنه را هم داشته باشند. با این حال، درست مثل بحث پذیرش، بازار کار موسیقی هم به شدت رقابتی است.

آمادگی برای آزمون استعداد سنجی

اگرچه کالج‌های موسیقی در آلمان تا حد زیادی دوره‌های آموزشی خود را به قالب‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد تغییر داده‌اند، اما کالج‌های هنر هنوز هم مدرک دیپلم آلمانی قدیمی را به فارغ‌التحصیلان خود اعطا می‌کنند. در اینجا، هرچند که از نظر تعداد دانشجو هیچگونه محدودیتی برای پذیرش وجود ندارد اما معیارهای پذیرش سختگیرانه هستند.

دانشگاه‌ها برای تعیین سطح استعداد هنری دانشجویان از آزمون‌های استعداد سنجی استفاده می‌کنند. در هنرهای بصری، داوطلب یک پرتفولیو از کارهای هنری خود ارائه می‌دهد، در حالیکه در کالج‌های موسیقی داوطلبان می‌بایست استعداد خود را از طریق آزمون‌های کتبی و مصاحبه اثبات کنند.

عموماً، الزامات و شرایط مورد نیاز هر مؤسسه با دیگری متفاوت است. بنابراین، کسانی که علاقه‌مند به تحصیل هنرهای تجسمی یا موسیقی هستند می‌بایست از خیلی قبل اطلاعات مربوط به مؤسسات مورد نظر خود را کسب کنند. چراکه آزمون‌های استعداد اغلب یک سال قبل از شروع تحصیل برگزار می‌شوند.

تحصیل هنر: از دانشگاه تا استدیوی شخصی‌تان

در هر 24 آکادمی و کالج هنرهای زیبا که رسماً اعضاء سیستم آموزش عالی آلمان هستند، تئوری و عمل با هم ترکیب می‌شوند و روش‌های عملی مثل نقاشی، مجسمه‌سازی یا طراحی دیجیتال در کنار دانش پایه‌ موضوع-محور در زمینه مباحث آکادمیک مثل تاریخ هنر و علوم رسانه تدریس می‌شوند.

در کالج‌های هنر آلمان، برای رشد و پرورش آزادانه استعداد‌های هنری ارزش بالائی قائل می‌شوند. در اینجا، به شما آزادی بسیاری داده می‌شود تا ایده‌های خود را توسعه داده و پروژه‌های هنری را درک کنید. البته، این کار و برنامه‌ریزی مستقل، نیازمند ابتکار عمل، پشتکار و انضباط بسیار زیادی است.

در سال 2015، تعداد فارغ‌التحصیلان کالج‌های هنری آلمان به رقم بی‌سابقه 17،000 نفر رسید و تقریباً از هر دو فارغ‌التحصیل یکی کارفرمای خود شده و در جستجوی مشتریان خود است. دیگران هم یا برای گالری‌ها یا انجمن‌های هنری کار می‌کنند، و یا (با در دست داشتن مدارک اضافی مربوطه) در مؤسسات آموزش هنر یا دفاتر و شرکت‌های طراحی گرافیک مشغول به کار می‌شوند.

به علاوه، در بخش نمایشگاهی هم مشاغل جالبی برای فارغ‌التحصیلان هنر در حال شکل‌گیری است: به لطف رسانه‌های دیجیتال و فرصت‌های مرتبط با آن‌ها که برای کسب و کارهای هنری به وجود آمده، یک سری رشته‌های جدید بین‌رشته‌ای در حال خلق شدن هستند، از جمله مطالعات آثار هنری (Curatorial Studies) جهت کارشناسی در موزه‌ها که مشخصاً دانشجویان را برای گروهی از عناوین شغلی مثل موزه‌دار (curator)، کلکسیونر یا طراح نمایشگاه آماده می‌کند. همچنین جریان دیگری در حال پدیدار شدن است که صلاحیت‌ها و توانایی‌های بین فرهنگی بیشتری را در شبکه جهانی هنر می‌بیند.

تحصیل موسیقی: مشاغل سنتی، توسعه خلاق

مسیر دستیابی به یک شغل هنری، به هیچ وجه آسان نیست. با این حال، تعداد دانشجویانی که تحصیل موسیقی در آلمان را انتخاب می‌کنند رو به افزایش است. در طول دوره آموزش، دانشجویان در یک ساز به خصوص، صدا یا مباحث مربوط به آهنگسازی و رهبری ارکستر تخصص می‌یابند. در دوره کارشناسی ارشد هم آن‌ها می‌توانند در حوزه‌های تخصصی‌تر مثل موسیقی کلاسیک، همراهی پیانو (piano accompaniment) و موسیقی اولیه (early music) یا معاصر آموزش ببینند.

میزان حضور فارغ‌التحصیلان در مشاغل سنتی مثل نوازندگی یا تک‌نوازی در یک ارکستر، یک گروه کر یا یک سالن موسیقی در آلمان به شدت رو به کاهش است. دلیل اصلی این امر کاهش تعداد موقعیت‌های شغلی ثابت در اینگونه محل‌ها است. به علاوه، در حال حاضر، موسیقی‌دانان در بازار آزاد راحت‌تر می‌توانند جایگاه خود را تثبیت کنند. برای مثال، با ساخت یک سبک ابداعی به عنوان تک‌نواز یا عضوی از یک گروه موسیقی.

موسیقی در کشور آلمان

علاوه بر این، رشته‌های کنسرت بداهه، بداهه نوازی و مدیریت موسیقی در حال توسعه قرار دارند و پتانسیل بالقوه‌ای را از خود نشان داده‌اند. همچنین، در زمینه آموزش ابتدایی موسیقی، حوزه‌های کاری جدید و آینده‌داری در خارج از مدارس موسیقی در حال گسترش هستند. این حوزه‌ها شامل یادگیری زودهنگام برای کودکان و گفتگوی فرهنگی با کودکان خانواده‌های مهاجر می‌باشند.

رشته‌های تحصیلی بسیاری (عمدتاً در مقطع کارشناسی ارشد) در حال شکل‌گیری هستند، که تمرکز آن‌ها بر حوزه‌هایی مثل بداهه‌نوازی و چندنوازی‌های بداهه و همچنین موسیقی درمانی یا آموزش گرو‌ه‌های سنی خاص (رهبری گروه کر برای کودکان و جوانان) است.

اهمیت مهارت‌های موسیقی‌دانان و موسیقی‌شناسان در آموزش بزرگسالان هم در حال افزایش است. بسیاری از آن‌ها بر روی تهیه برنامه‌های فرهنگی برای سالخوردگان کار می‌کنند.

شرایط مورد نیاز برای تحصیل موسیقی در آلمان

دریافت پذیرش از کالج‌های موسیقی آلمان ممکن است برای دانشجویان چالش‌برانگیز باشد، زیرا این کالج‌ها معیارهای سختگیرانه‌ای برای پذیرش دارند و حتی برخی از دانشگاه‌ها تعداد پذیرش در رشته‌های خاص را به تعدادی مشخص برای دانشجویان محدود کرده‌اند.

شرایط عمومی مورد نیاز برای تحصیل در کالج‌های موسیقی آلمان عبارتند از:

  • موفقیت در آزمون استعداد
  • موفقیت در آزمون کتبی یا مصاحبه
  • مهارت‌های زبان انگلیسی (بسته به زبان تدریسِ رشته مورد نظر)
  • مهارت‌های زبان آلمانی (بسته به زبان تدریسِ رشته مورد نظر)
  • تأیید و پذیرش مدرک‌ها، دروس و نمرات مقاطع قبلی
  • ویزا، مجوز اقامت، گواهی تمکن مالی (در صورت نیاز)
  • اثبات داشتن انگیزه کافی برای تحصیل موسیقی
  • داشتن دانش پایه تئوری و عملی در مورد رشته تحصیلی انتخاب شده

اساساً، شما باید نتایجی استثنائی به دست بیاورید تا بتوانید پذیرش یک دانشگاه موسیقی در آلمان را اخذ کنید. به علاوه، حتماً باید اطلاعات لازم در مورد الزامات دانشگاه مورد نظرتان را مدت‌ها قبل تهیه کنید چراکه همانگونه که گفته شد آزمون‌های استعداد یک سال قبل از شروع دوره تحصیلی برگزار می‌شوند.

فهرست آکادمی‌های دولتی موسیقی، هنرهای تجسمی و فیلم در آلمان

شهرمؤسسهحوزه تدریس
برلیندانشگاه هنر برلینموسیقی، بازیگری، هنرهای زیبا، رسانه، طراحی لباس، نوشتن خلاق، تربیت معلم و غیره
برلیندانشگاه موسیقی هانس آیزلر برلینموسیقی
برمندانشگاه هنر برمنموسیقی، هنرهای تجسمی و طراحی
کلندانشگاه موسیقی کلنموسیقی، رقص
دتمولددانشگاه موسیقی دتمولدموسیقی، تربیت مدرس موسیقی، موسیقی‌شناسی، مدیریت موسیقی
درسدنکالج موسیقی درسدنموسیقی‌شناسی، موسیقی پزشکی (music medicine)، تدریس و یادگیری موزیکال، موسیقی جدید
دوسلدورفدانشگاه موسیقی رابرت شومان دوسلدورفموسیقی، موسیقی و رسانه، موسیقی‌شناسی، موسیقی کلیسا، آهنگسازی و تئوری موسیقی
اسندانشگاه هنر فولکوانگموسیقی، تئاتر، رقص، طراحی، مطالعات آکادمیک (در حوزه‌های موسیقی، عکاسی، هنرهای تجسمی و طراحی)
فرایبورگدانشگاه موسیقی فرایبورگموسیقی کلیسا، تئاتر موزیکال، موسیقی جدید، پزشکی نوازندگان (musicians' medicine)، روش‌های اجرای تاریخی (historical performance practice)
هامبورگدانشگاه موسیقی و تئاتر هامبورگموسیقی، تئاتر، مدریت فرهنگی و رسانه‌ای
هانوفردانشگاه موسیقی، نمایش و رسانه هانوفرموسیقی، تئاتر، رسانه
کارلسروههدانشگاه موسیقی کارلسروههموسیقی
لایپزیگمدرسه عالی موسیقی و تئاتر «فلیکس مندلسون بارتولدی» لایپزیگموسیقی، نمایشنامه، تئاتر
لوبکدانشگاه موسیقی لوبکموسیقی
منهایمدانشگاه موسیقی و هنرهای اجرایی منهایمموسیقی، هنرهای اجرایی
مونیخدانشگاه موسیقی و تئاتر مونیخموسیقی، بازیگری، رقص
نورنبرگدانشگاه موسیقی نورنبرگموسیقی
روستوکدانشگاه موسیقی و تئاتر روستوکموسیقی، تئاتر، بازیگری
زاربروکندانشگاه موسیقی زارموسیقی، موسیقی‌شناسی، تدریس موسیقی
اشتوتگارتدانشگاه ایالتی موسیقی و هنرهای اجرایی اشتوتگارتموسیقی، هنرهای اجرایی، تدریس موسیقی
تروسینگندانشگاه موسیقی تروسینگنموسیقی، تدریس موسیقی
وایماردانشگاه موسیقی فرانس لیست وایمارموسیقی
وورتسبورگدانشگاه موسیقی وورتسبورگموسیقی، سازها، موسیقی‌شناسی، آهنگسازی

شهریه تحصیل موسیقی در دانشگاه‌های هنر

اگر برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و آکادمی‌های موسیقی دولتی در آلمان اقدام کنید، نیازی به پرداخت هزینه شهریه نخواهید داشت. تمام چیزی که باید پرداخت کنید هزینه‌های اجرایی برای هر ترم است که عموماً بیشتر از ترمی 100 تا 350 یورو نیست.

البته، در اینجا استثنائاتی وجود دارد و آن هم دانشگاه‌های ایالت بادن- وورتمبرگ هستند که قانون اخذیه شهریه را دوباره اجرا کرده و از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا می‌خواهند مبلغی که معمولاً بیش از 3،000 یورو در سال نیست را بپردازند.

اما، در دانشگاه‌های خصوصی، دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه هستند. میانگین شهریه دانشگاه‌های خصوصی عموماً بین 8،000 تا 20،000 یورو در سال است. البته، بسته به رشته، مقطع تحصیلی و سیاست‌های مالی مؤسسه، ممکن است مبلغ کمتر یا بیشتری از شما خواسته شود. قبل از تصمیم‌گیری برای تحصیل در یک رشته محل موسیقی، می‌بایست تمامی اطلاعات مربوط به شهریه‌های دانشگاه مربوطه را جمع‌آوری و بررسی کنید.

چرا تحصیل موسیقی در آلمان؟

به عنوان یک مقصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی، آلمان ویژگی‌ها و امتیازات فراوانی را در اختیار دارد. بسیاری از مؤسسات آموزش عالی آلمان جزء دانشگاه‌های برتر جهان محسوب می‌شوند.

آلمان به واسطه دسترسی به اساتید بسیار ماهر و متخصص، دوره‌های آموزشی جذاب و متنوع، و مدارک تحصیلی معتبر در سراسر جهان، انتخابی بسیار مناسب برای دانشجویانی است که به پیشرفت شغلی خود علاقه‌مندند.

علاوه بر این، تحصیل موسیقی در آلمان به شما فرصتی می‌دهد تا جزء جامعه‌ای باشید که برخی از برترین هنرمندان و آهنگسازان جهان را تربیت کرده است.

با تحصیل موسیقی در آلمان، شما می‌توانید در یک محیط فرهنگی زندگی کنید و بین مردمانی که عاشق هنر هستند، قرار گیرید. علاوه بر این، شما نه تنها در زمینه حرفه‌ای، بلکه از نظر شخصی نیز رشد خواهید کرد، با فرهنگ‌های مختلف آشنا خواهید شد و در نهایت، به دستاوردی خواهید رسید که بر اساس علاقه‌تان در حوزه موسیقی است. 

هزینه تحصیل در دانشگاههای دولتی آلمان به غیر ایالت بادن-وورتمبرگ رایگان بوده و تنها هزینه ترم که مبلغی در حدود 250 یورو میباشد از شما اخذ میگردد. البته هزینه تحصیل در مراکز خصوص عموما بین 8000 تا 20000 یورو میباشد

خیر شما میتوانید با مهارت در هر نوع سازی برای اخذ پذیرش اقدام کنید.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا