نامه تمکن مالی برای ویزای دانشجویی آلمان

اگر چه تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های کشور آلمان رایگان است و هزینه زندگی دانشجوئی در بیشتر شهرهای آلمان در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی نیز چندان زیاد نمی‌باشد، اما اطلاعات لازم در مورد تمکن مالی متقاضیان ویزای تحصیلی و اقامت در کشور آلمان (حداقل برای سال اول) همچنان جز ضروریات و پیش‌شرط‌های صدور ویزا می‌باشد. در واقع برای ساکنان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، اعلام تمکن مالی یکی از مهم‌ترین موارد مورد نیاز جهت تحصیل در آلمان  محسوب می‌شود.

با توجه به برآورد فعلی نهاد نظارتی مربوط به تامین کمک‌هزینه و وام برای دانشجویان در آلمان (Bundesausbildungsförderungsgesetz)، دانشجویان خارجی حداقل به 861 یورو در ماه یا 10332 یورو در سال جهت تامین هزینه‌های زندگی و هزینه تحصیل در آلمان نیاز دارند.

چه کسانی به ارائه تمکن مالی نیاز دارند؟

به طور کلی با توجه ملیت، هر شخصی که برای ورود به آلمان به ویزا نیاز داشته باشد، بایستی در زمان درخواست ویزا در سفارت آلمان تمکن مالی خود را اثبات نماید.

نحوه اثبات تمکن مالی جهت تحصیل در آلمان

جهت ورود به آلمان بوسیله ویزای معتبر، به اثبات و ارائه تمکن مالی نیاز می‌باشد. برای اثبات تمکن مالی به منظور تامین هزینه‌های زندگی در آلمان روش‌های مختلفی وجود دارد. متداول‌ترین روش‌ها عبارتند از:

    • واریز مبلغ مورد نظر به یک حساب مسدود شده در آلمان
    • ارائه مدرک در ارتباط با درآمد و دارایی والدین
    • ارائه مدرک مربوط به دریافت بورسیه تحصیلی توسط یک موسسه معتبر در آلمان
    • ضمانت‌نامه بانکی
    • تضمین توسط یک شخص دارای اقامت دائم در آلمان که توانایی تامین تمامی هزینه‌های دانشجو را داشته باشد.

ممکن است روند ارائه مدارک مربوط به تمکن مالی برای اخذ ویزای دانشجویی در آلمان  بسته به پرونده شخصی و کشور زادگاه دانشجو متفاوت باشد. با توجه به شرایط، امکان دارد مدارک بیشتری برای اثبات تمکن مالی  به منظور صدور ویزا لازم باشد.

حساب مسدود شده در آلمان

حساب مسدود شده از جمله پرکاربردترین روش‌های اعلام تمکن مالی در میان دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند مبلغ مورد نیاز جهت زندگی در آلمان را به حساب مسدود شده واریز کنند.حساب مورد نظر به عنوان یک حساب مسدود شده در نظر گرفته می‌شود؛ چرا که تا زمانی که شخص وارد آلمان نشده باشد به آن دسترسی نخواهد داشت. حتی پس از ورود به آلمان، دسترسی مستقیم به این حساب امکان‌پذیر نمی‌باشد.

حساب مسدود شده در آلمان

 پس از ورود به آلمان، بانک ارائه دهنده خدمات مربوط به حساب مسدود شده، برای شما حساب بانکی افتتاح خواهد کرد و به طور ماهیانه مبلغ تعیین شده را به آن منتقل میکند. به این ترتیب موسسات آلمانی خیالشان از نظر تامین مالی شما راحت خواهد بود.

مقدار مبلغ مورد نیاز در حساب مسدود شده

مقدار مبلغ مورد نیاز در زمان اقامت در آلمان توسط Bundesausbildungsförderungsgesetz  (به اختصار BaföG) تعیین می‌شود. BaföG نهاد نظارتی مربوط به تامین کمک‌هزینه و وام برای دانشجویان در آلمان می‌باشد.

در حال حاضر، مقدار مبلغ موردنیاز جهت تحصیل در آلمان، 861 یورو در ماه و یا 10332 یورو در سال می‌باشد. البته بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند که جهت افزایش احتمال اخذ ویزای دانشحویی خود، بیش از مقدار تعیین شده سپرده‌گذاری کنند.

نحوه افتتاح حساب مسدود شده جهت تحصیل در آلمان

پس از پذیرش در دانشگاه مورد نظر در کشور آلمان، شخص می‌تواند یک حساب مسدود شده باز کند. در ارتباط با مراحل و روند باز کردن حساب بایستی به دقت تحقیق شود؛ چرا که تامین‌کننده‌های حساب، قوانین مختلفی جهت باز کردن چنین حسابی در نظر می‌گیرند.

به طور کلی جهت افتتاح حساب بانکی مسدود در آلمان به مدارک زیر نیاز می‌باشد:

      • فرم درخواست
      • گذرنامه معتبر
      • نامه پذیرش تحصیلی
      • گردش حساب بانکی جهت تایید میزان مبلغ مورد نیاز برای افتتاح حساب بانکی مسدود
      • هزینه پیش‌پرداخت

در نظر داشته باشید که بسته به بانک مورد نظر و کشور مبدأ دانشجو، امکان دارد به ارائه مدارک بیشتری نیاز باشد.

بر طبق قانون، امکان افتتاح حساب بانکی مسدود شده در همه بانک‌های آلمان برای دانشجویان خارجی وجود ندارد. ارائه خدمات مربوط به افتتاح حساب بانکی مسدود کاملا به بانک مورد نظر بستگی دارد.

در ادامه تعدادی از بانک‌های آلمان که خدمات مربوط به افتتاح حساب بانکی مسدود شده را ارائه میدهند معرفی کرده و همچنین موارد مورد نیاز جهت افتتاح حساب بانکی مسدود در هر یک از این بانک‌ها را نیز با هم مرور میکنیم

نحوه افتتاح حساب بانکی مسدود در بانک فینتیبا

نحوه افتتاح حساب بانکی مسدود در بانک فینتیبا

فینتیبا یکی از بانک‌های مطرح جهت افتتاح حساب بانکی مسدود شده به صورت آنلاین می‌باشد. تمامی آن چیزی که جهت افتتاح حساب مسدود شده به آن نیاز است، گذرنامه معتبر می‌باشد.

جهت افتتاح حساب بانکی مسدود شده، به اقدامات زیر نیاز می‌باشد:

    1. ثبت نام در وب‌سایت فینتیبا
    2. پر کردن فرم درخواست با استفاده از اطلاعات شخصی
    3. واریز مبلغ مورد نیاز جهت افتتاح حساب بانکی مسدود، ( شامل هزینه بررسی پرونده)
    4. دریافت تایید افتتاح حساب بانکی مسدود شده

پس از تکمیل مراحل فوق و تایید روند افتتاح حساب، دانشجو به سامانه شخصی آنلاین خود دسترسی خواهد داشت. بانک فینتیبا همچنین دارای یک اپلیکیشن موبایل است که از طریق آن دسترسی و بررسی حساب مسدود شده امکان‌پذیر می‌باشد.

دانشجو می‌تواند تایید افتتاح حساب را چاپ کرده و آن را به فرم درخواست ویزای خود ضمیمه کند. افتتاح حساب بانکی مسدود شده در بانک فینتیبا معمولا به 3 تا 5 روز زمان (در ساعات اداری) نیاز دارد.

نحوه باز کردن حساب بانکی مسدود شده در دویچه بانک

افتتاح حساب بانکی مسدود شده در دویچه بانک بایستی از طریق سفارت آلمان در کشور دانشجو انجام شود؛ چرا که این بانک دارای سامانه ثبت نام آنلاین نمی‌باشد. جهت افتتاح حساب بانکی مسدود شده در این بانک، بایستی 150 یوروی اضافی پرداخت شود. دانشجو باید این مبلغ را علاوه بر حداقل مبلغ مورد نیاز پرداخت کند.

جهت افتتاح حساب بانکی مسدود شده در دویچه بانک، به انجام اقدامات زیر نیاز می‌باشد:

  1. دانلود فرم درخواست از وب‌سایت دویچه بانک
  2. تکمیل فرم درخواست (به صورت کامپیوتری)
  3. چاپ فرم تکمیل‌شده در دو نسخه (یک نسخه متعلق به دانشجو می‌باشد)
  4. اخذ نوبت در سفارت جهت تایید مدارک
  5. ارسال مدارک به طور مستقیم به دویچه بانک از طریق پست الکترونیکی (دانشجو می‌تواند از سفارت/ کنسولگری آلمان برای ارسال مدارک درخواست نماید)
  6. دریافت ایمیل مبنی بر تایید حساب مسدود شده
  7. واریز مقدار مبلغ مورد نیاز شامل هزینه بررسی پرونده
  8. دریافت تایید مبنی بر افتتاح حساب بانکی مسدود شده. دانشجو باید در زمان درخواست برای ویزای دانشجویی در آلمان، تایید افتتاح حساب را به بخش کنسولی و امور مربوط به ویزا ارائه دهد.

پس از تایید افتتاح حساب و واریز مبلغ مورد نظر توسط دویچه بانک، دانشجو می‌تواند روند درخواست ویزای دانشجویی را ادامه دهد.

آیا روش‌های دیگری به غیر از افتتاح حساب بانکی مسدود شده برای اعلام تمکن مالی وجود دارد؟

در بین روش‌های اعلام تمکن مالی، به غیر از افتتاح حساب بانکی مسدود شده روش‌های دیگری نیز به این منظور وجود دارند. توصیه می‌شود که پیش از درخواست ویزای دانشجویی، با سفارت آلمان در کشور خود، در این ارتباط مشورت کنید. با توجه به این که امکان دارد قوانین در هر کشوری متفاوت باشد، بایستی در مورد گزینه‌های دیگر در مورد انواع روش‌های اعلام تمکن مالی به دقت تحقیق شود.

درآمد والدین

در صورتی که والدین دارای درآمد کافی جهت تامین هزینه فرزند برای تحصیل در آلمان می‌باشند، دانشجو می‌تواند از این درآمد به عنوان مدرکی برای اعلام تمکن مالی در زمان درخواست برای ویزای دانشجویی در سفارت آلمان استفاده کند.

معمولا امکان دارد که سفارت از شخص درخواست کند تا گردش حساب درآمد والدین (حداقل برای مدت سه ماه گذشته از زمان درخواست برای ویزای دانشجویی) را ارائه دهد. همچنین ممکن است به ارائه کپی قرارداد استخدام والدین جهت اطمینان از تامین مالی مناسب برای ورود به دانشگاه در آلمان نیاز باشد.

بورسیه تحصیلی

در صورت دریافت بورسیه تحصیلی که با بودجه مورد نیاز جهت تحصیل در آلمان برابر باشد، می‌توان از این بورسیه جهت اثبات تمکن مالی برای اخذ ویزای دانشجویی استفاده کرد.ولی پیش از استفاده از این مدرک در روند درخواست ویزای دانشجویی، بایستی مدرک مبنی بر دریافت بورسیه تحصیلی ارائه شود.به این منظور، دانشجو می‌تواند اطلاعات مورد نظر را از سفارت آلمان درخواست نماید. در سفارت، اطلاعات مرتبط با نوع مدرک مورد نیاز جهت تایید اعتبار بورسیه به شخص ارائه می‌شود.

بورسیه تحصیلی

ضمانت‌نامه بانکی

وام بانکی را می‌توان به عنوان یکی از روش‌های اعلام تمکن مالی جهت اخذ ویزای تحصیلی در سفارت آلمان مورد استفاده قرار داد. بسیاری از بانک‌ها در کشورهای مختلف، به خصوص در کشورهایی که دارای تعداد زیاد متقاضیان تحصیل در آلمان می‌باشند، وام‌های دانشجویی مناسبی ارائه می‌دهند.

به منظور استفاده از این نوع وام به عنوان اثبات تمکن مالی برای اخذ ویزا، دانشجو بایستی ضمانت‌نامه بانکی دریافت کند. بر طبق این ضمانت‌نامه، بانک تضمین می‌کند که تمامی امور مالی دانشجو را در زمان تحصیل و زندگی در آلمان به عهده می‌گیرد.

تامین هزینه‌های دانشجو توسط شخص دارای اقامت دائم در آلمان

یک روش دیگر برای اعلام تمکن مالی جهت دریافت ویزای تحصیل در آلمان، تأمین هزینه‌های تحصیل توسط یک شخص با اقامت دائم در آلمان است. در این حالت، این شخص نیاز به وابستگی مستقیم به دانشجو ندارد، اما باید قادر باشد هزینه‌های تحصیل دانشجو را تأمین کند.

در چنین مواقعی، سفارت آلمان از شخص مقیم آلمان درخواست می‌کند که صورت‌حساب درآمد خود را ارائه دهد تا از توانایی مالی او برای حمایت از دانشجو اطمینان حاصل شود. در صورتی که شخص مورد نظر از وابستگان دانشجو نباشد، بلکه یک شخص مقیم آلمان باشد که تمایل به تامین هزینه تحصیل دانشجو در آلمان را داشته باشد، امکان دارد به ارائه مدرک مبنی بر شرایط و ضوابط توافق دانشجو نیاز باشد.

منابع مالی و روش‌های دیگر اثبات تمکن مالی برای اخذ ویزا

در این قسمت مواردی که امکان دارد به ارائه مدارک بیشتری جهت اثبات تمکن مالی برای اخذ ویزا نیاز باشد را با هم بررسی میکنیم:

قرارداد با شرکت تجاری

در صورت وجود شرکت تامین سرمایه که تامین امور مالی متقاضی ویزای تحصیلی را تضمین می‌کند، امکان دارد مسئولین مربوطه در آلمان به اطلاعاتی در مورد شرکت مربوطه نیاز داشته باشند.

برای مثال امکان دارد به ارائه مدرک مبنی بر معتبر بودن شرکت نیاز باشد. همچنین اگر دانشجو و شرکت یک قرارداد به منظور تامین هزینه‌ها تحصیلی منعقد کرده باشند، موسسه مربوطه در آلمان حق دارد که از شرایط مربوط به قرارداد اطلاع داشته باشد.

دریافت بورسیه تحصیلی از مراکز علمی و دانشگاهی داخل کشور

در صورت دریافت بورسیه تحصیلی از یکی از مراکز علمی داخل کشور، موسسه ذیصلاح در آلمان در مورد اعتبار ارائه‌دهنده بورسیه تحصیلی کسب اطلاع خواهد کرد.

منبع وجه موجود در حساب بانکی

در صورتی که مبلغ موجود در حساب بانکی شما بسیار بالا باشد، ممکن است موسسه آلمانی نیاز به دریافت اطلاعات درباره منبع این وجه داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است شما در طول سال‌ها به عنوان کارمند تمام وقت مشغول به کار بوده و برای تحصیل خود، مبلغ مورد نیاز را پس‌انداز کرده باشید.

برای اثبات این مطلب، دانشجو می‌تواند قرارداد بلندمدت مربوط به شغل خود و همچنین گزارش سپرده بانکی خود را ارائه کند. به این طریق، دانشجو می‌تواند تمکن مالی و توانایی زندگی در آلمان با در نظر گرفتن بودجه مورد نظر را اثبات کند.

چه زمانی به اعلام تمکن مالی در آلمان نیاز می‌باشد؟

یکی از سوالات رایج در میان دانشجویان بین‌المللی این است که در کدام مرحله باید امور مربوط به تمکن مالی را انجام دهند. بسیاری از دانشجویان نگران هستند که بدون ارائه مدارک تمکن مالی، قادر به ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه نباشند. به همین دلیل، ممکن است دانشجو برای برنامه‌ریزی در خصوص جمع‌آوری مبلغ مورد نیاز زمان زیادی صرف کند و در نهایت نتواند در موعد مقرر موفق به دریافت پذیرش دانشگاه شود.

در واقع، بهتر است که دانشجو بدون استرس و نگرانی درخواست خود را به دانشگاه مورد نظر ارسال کند و پس از دریافت نامه پذیرش، با صبر و حوصله به مراحل بعدی و تکمیلی پیش برود. در این مراحل، می‌تواند اطلاعات لازم را درباره صدور ویزا و مراحل پیش رو را از سفارت یا کنسولگری مربوطه دریافت کند. همچنین، می‌تواند از خدمات یک وکیل یا مشاور مهاجرتی مجرب برای راهنمایی و مشاوره در تمامی مراحل استفاده کند.

بعد از مراحل فوق، برای ادامه فرایند دریافت ویزای دانشجویی و اقامت در آلمان، لازم است تمکن مالی خود را اعلام کنید. مقامات مسئول باید اطلاع داشته باشند که شما بودجه کافی برای تامین هزینه‌های زندگی در طول دوره تحصیل دارید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به کجا باید مراجعه شود؟

در صورت وجود سوالات بیشتر در ارتباط با روند اعلام تمکن مالی، بایستی به دفاتر زیر مراجعه شود:

      • کنسولگری آلمان واقع در کشور دانشجو
      • اداره امور اتباع خارجی در شهر محل اقامت دانشجو در آلمان

حساب مسدود شده – درآمد والدین – بورسیه تحصیلی – ضمانت نامه بانکی – تامین هزینه توسط اسپانسری که در آلمان است- قرداد با یک شرکت تجاری- دریافت بورسیه داخلی – وجود مقدار قابل توجهی پول در حساب بانکی کشور مبدا

861 یورو برای 12 ماه یا 10332 یورو. هرماه میتوانید به مقدار 861 یورو از این حساب برداشت کنید

بانک فینتیبا پیشنهاد ماست چون تمام مراحل افتتاح حساب را میتوانید آنلاین انجام دهید

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا