دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی آلمان

دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی آلمان

هنگامی که صحبت از کیفیت در آموزشی عالی، هزینه‌های تحصیلی پایین، زیرساخت‌های تحقیقاتی، چشم‌انداز شغلی و روش‌های تدریس در سطح جهانی می‌شود، نام کشور آلمان به ذهن خطور می‌کند.  آلمان، که در بین دانشجویان به تحصیلات دانشگاهی رایگانش شناخته می‌شود، پرطرفدارترین مقصد تحصیلی در میان کشورهای غیرانگلیسی زبان است. نرخ پذیرش ویزای دانشجویی آلمان 92% بوده و از آمریکا (80%) و انگلیس (85%) بیشتر است.

مقامات آلمانی، در تعیین اینکه چه کسی حق دارد به کشورشان وارد شود بسیار سختگیر هستند و برای همین فهرستی جامعی از الزامات مورد نیاز برای فرایند درخواست (اپلیکیشن) ویزای دانشجویی ارائه داده‌اند که متقاضیان تحصیل در این کشور می‌بایست مطابق آن عمل کنند. در عین حال، با ریجکت (رد) شدن ویزاهای دانشجویی رؤیاهای بسیاری از دانشجویان، در همان ابتدای کار، دست کم تا مدتی از دسترسشان دور می‌شود. در این حالت، سفارت توضیح کوتاهی ارسال می‌کند که در آن دلیل ریجکت شدن ویزای دانشجویی آلمان نوشته شده است. البته این پایان رؤیای شما برای تحصیل در آلمان نخواهد بود. چون دانشجویان می‌توانند فرجام‌خواهی کرده و از سفارت آلمان بخواهند درخواست ویزای دانشجویی‌شان را بازبینی کند تا آن‌ها بتوانند بعد از تجزیه و تحلیل دلایل رد شدن درخواست خود، دوباره برای دریافت همان ویزا اقدام کنند.

نکات مهم ویزای دانشجویی آلمان

اگر اهل یکی از کشورهایی هستید که شهروندانشان برای تحصیل در آلمان نیاز به ویزا دارند، ممکن است تمامی فرایند درخواست، از ابتدا تا زمانی که وارد آلمان می‌شوید و شروع به تحصیل می‌کنید، برایتان طولانی و خسته کننده به نظر برسد. شاید به این دلیل که در صورت اقدام، با کلی کاغذبازی مواجه خواهید شد و برای اخذ ویزا، مجبور به جمع‌آوری مقدار زیادی مدارک خواهید بود که بدون آن‌ها تحصیل در آلمان برای شما غیرممکن است.

مواردتوضیحات
انواع ویزاویزای شنگن (برای کمتر از 90 روز) ویزای ملی (برای کمتر از 90 روز)
زمان مورد نیاز برای رسیدگی به ویزا25 روز تا 12 هفته (اگر مدارک مشکلی نداشته باشند)
هزینه ویزا75 یورو
مبلغ بلوکه شده در حساب835 روز در یک ماه یا 10،236 یورو در یک سال
برنامه کار- تحصیل240 روز برای نیمه‌وقت و 120 روز برای تمام‌وقت در طول یک سال تحصیلی
اعتبار مجوز اقامت2 سال

به علاوه، حتی بعد از ارائه درخواستتان، که زحمت زیادی برای آماده‌سازی آن کشیده‌اید هم ممکن است که ویزای دانشجویی به شما داده نشود. که دلیل آن، همان‌طور که قبلاً گفتیم، الزامات سخت‌گیرانه تعیین شده توسط مقامات آلمانی برای ورود به کشورشان است که باید دقیقاً مطابق آن‌ها عمل کنید.پس، اگر قصد درخواست ویزای دانشجویی آلمان را دارید یا قبلاً درخواست داده‌اید و منتظر جواب هستید، با مطالعه فهرست زیر از دلایلی که می‌توانند باعث ریجکت شدن درخواست شما برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان شوند مطلع خواهید شد.

شایع‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی آلمان عبارتند از:

1- درخواست برای نوع نامناسبی از ویزا

پیش از هر چیزی، باید مطمئن شوید که دقیقاً برای ویزایی که مناسب شما است درخواست می‌دهید.

ویزاهای دانشجویان بین‌المللی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • ویزای دانشجویی
  • ویزای متقاضیان دانشجویی (Student Applicant Visa)
  • ویزای دوره‌های زبان (Language Course Visa)

هر یک از این سه نوع ویزا الزامات متفاوتی دارد؛ پس باید برای ویزای متناسب با شرایط خودتان درخواست بدهید و متعاقباً روی جمع‌آوری مدارک مورد نیاز آن تمرکز کنید تا موقعی که درخواست را ارائه می‌دهید چیزی از قلم نیفتد.

برای جلوگیری از چنین اشتباهی چه باید بکنم؟

تنها کافی است در مورد انواع مختلف ویزاها اطلاعات کافی جمع کنید تا مشخص شود که کدام یک مناسب شما است. برای مثال، ویزای دوره‌های زبان برای کسانی که مایل‌اند در آلمان از طریق یک دوره آموزشی زبان آلمانی را یاد بگیرند بهترین گزینه است. ویزای متقاضیان دانشجویی برای زمانی مناسب است که شما قصد تحصیل در آلمان را دارید اما هنوز رشته و محل تحصیل خود را انتخاب نکرده‌اید و یا باید شخصاً برای تحصیل درخواست بدهید. اگر هم از دانشگاه‌های  آلمان پذیرش گرفته‌اید و فقط برای شروع تحصیلاتتان به ویزا نیاز دارید، باید برای ویزای دانشجویی درخواست بدهید.

ریجکت ویزا

2- عدم تمکن مالی

حتماً می‌دانید که دارایی‌های مالی ابزارهای مهمی برای جلب اعتماد کشورها جهت اثبات تمکن مالی و صدور ویزا هستند. به همین خاطر، اگر قصد تحصیل در یک کشور خارجی را داشته باشید، آن کشور از شما انتظار خواهد داشت که به اندازه کافی پول برای پوشش دادن هزینه‌های طول تحصیلتان داشته باشید. این یعنی اینکه آن‌ها، به عنوان یکی از الزامات درخواست ویزا، از شما خواهند خواست شواهدی ارائه دهید که نشان دهد دارای تمکن مالی هستید. این یکی از مهمترین الزامات است؛ پس اگر مدارک قابل قبولی برای آن ارائه ندهید، درخواست ویزایتان ریجکت خواهد شد.

برای سال 2021، مبلغ الزامی برآورد شده برای پوشش هزینه‌های یک دانشجو 10,332 یورو در سال است. این یعنی، یک دانشجو برای هرماه باید حداقل 861 یورو داشته باشد تا بتواند به راحتی در آلمان زندگی کند. معمول‌ترین راه برای اثبات تمکن مالی به سفارت آلمان از طریق یک حساب بلوکه شده آلمانی است. که اساساً یک حساب بانکی است که شما هر ماه می‌توانید از آن 861 یورو، و نه بیشتر، برداشت کنید. پس حتما یاد بگیرید که چطور یک حساب بلوکه شده آلمانی بازکنید.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی چه باید بکنم؟

بدون شک، اینکه چطور می‌توان از عدم تمکن مالی جلوگیری کرد نیازی به توضیح ندارد. با این حال، نکاتی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید وضعیت مالیتان را به شکلی مرتب و مختصر بیان کرده و از هرگونه سوءتفاهمی جلوگیری کنید. همان‌طور که گفتیم حساب بلوکه شده آلمانی بهترین راه اثبات تمکن مالی شما است. بسته به طول مدت اقامتتان، می‌بایست پول کافی در حساب خود داشته باشید تا بتوانید ثابت کنید که دست کم به 861 یورو در ماه دسترسی دارید.

کفیل (اسپانسر) شما حتماً نباید یکی از اعضای خانواده‌تان باشد و هر کسی که مایل به عهد‌ه‌دار شدن کفالت شما باشد می‌تواند این کار را انجام دهد. البته، او باید بتواند ثابت کند که تمکن مالی کافی برای این کار را دارد. یکی از الزاماتی که برای کفیل وجود دارد این است که نشان دهد یک درآمد ثابت ماهانه داشته و بیشتر از حد توانش کفالت افراد را به عهده نگرفته است. سفارت تمام این جزئیات را چک می‌کند و اگر موردی درست نباشد آن‌ها حق دارند که درخواست ویزایتان را ریجکت کنند.

3- رضایت‌بخش نبودن وضعیت تحصیلی

سیستم آموزشی آلمان علاوه بر اعتبار بالایی که دارد یکی از سخت‌گیر‌ترین سیستم‌های آموزشی در اروپا است. مقامات آلمان برای اطمینان از اینکه دانشجویان بین‌المللی که به کشورشان وارد می‌شوند انگیزه و مهارت کافی برای موفقیت در گرفتن یک مدرک تحصیلی را دارند، دستاوردهای تحصیلی پیشین هر داوطلب را بررسی می‌کنند.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی چه باید بکنم؟

زمانی که برای ویزای تحصیلی آلمان درخواست می‌دهید، دیگر نمی‌توانید در مورد وضعیت تحصیلی پیشین خود کاری بکنید. اما موقعی که برای مصاحبه ویزا به سفارت آلمان در کشورتان مراجعه می‌کنید، فرصت خواهید داشت که آن را توجیه کنید. به کسانی که با شما مصاحبه می‌کنند نشان بدهید که برای انجام هر تکلیفی که دانشگاه‌های آلمان مقرر کنند به اندازه کافی انگیزه دارید و برای کسب موفقیت مصمم هستید. اگر مصاحبه کنندگان در مورد رضایت‌بخش نبودن وضعیت تحصیلی‌تان در سال‌های قبل صحبت کردند، در صورت وجود هرگونه دلیلی آن را مطرح کرده و در عین حال به آن‌ها اطمینان بدهید که توانایی‌های لازم برای موفقیت در سیستم آموزش عالی آلمان را دارید.

4- نداشتن مهارت کافی در زمینه زبان

نداشتن مهارت‌های زبان در سطح تعیین شده، یکی از عوامل عمده‌ای است که می‌تواند باعث رد شدن درخواست ویزای تحصیلی‌تان شود. از آنجایی که دوره‌هایی که به زبان آلمانی تدریس می‌شوند نیازمند تسلط به این زبان هستند، احتمال این هست که مصاحبه هم به زبان آلمانی انجام شود. در چنین حالتی، اگر نتوانید با مصاحبه کنندگان به آلمانی صحبت کنید، فوراً رد خواهید شد. به علاوه، شما ملزم هستید مدارکی ارائه کنید که نشان دهد در زبان انگلیسی هم مهارت کافی دارید. اگر رشته‌ای که انتخاب کردید بین‌المللی بوده و در نتیجه به انگلیسی تدریس می‌شود، باز هم، برای اینکه واجد شرایط پذیرش باشید، باید مدارکی ارائه دهید که نشان بدهد با زبان آلمانی در سطح پایه آشنایی دارید.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی چه باید بکنم؟

این یکی راحت است؛ تمام کاری که باید بکنید این است که روی مهارت‌های زبانتان کار کنید. حتی اگر در آزمون‌های زبان نمرات کافی گرفته باشید، باز هم باید نشان بدهید که می‌توانید به زبان مورد نظر صحبت کرده و آن را درک کنید. کسی را پیدا کنید که بتواند آلمانی/ انگلیسی صحبت کند و با او مرتباً زبان تمرین کنید. به هر حال، تمرین بهترین راه برای کسب مهارت است، این طور نیست؟ پس، تا قبل از مصاحبه تا جاییکه می‌توانید خود را در معرض این دو زبان قرار بدهید؛ برای مثال، می‌توانید فیلم تماشا کنید، با دیگران صحبت کنید و در دوره‌های آموزشی شرکت کنید؛ کارهایی که در عصر اینترنت همگی به راحتی قابل انجام هستند.

اگر باز هم فکر می‌کنید که به اندازه کافی برای صحبت کردن به هر یک از این دو زبان آماده نیستید، تا زمانی که مهارت لازم را در این زبان‌ها کسب کنید مصاحبه‌تان را به تعویق بیندازید.

5- انتخاب یک رشته نامرتبط

رشته‌ای که انتخاب می‌کنید نیز در تأیید شدن یا نشدن ویزای شما برای تحصیل در آلمان تأثیر دارد. برای مثال، اگر رشته‌ای را برای کارشناسی ارشدتان انتخاب کرده‌اید که با مدرک کارشناسی شما ارتباطی ندارد و هیچ تجربه‌ای در آن ندارید، ممکن است مأموران تأیید ویزا در درستی تصمیمتان تردید کنند. به علاوه، اگر یک بار در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد گرفته باشید و دوباره بخواهید برای تحصیل در همان مقاطع درخواست بدهید، در اینجا هم ممکن است کارمند مربوطه به درخواستتان با دید تردید نگاه کند.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی چه باید بکنم؟

اگر رشته‌ای که انتخاب کرده‌اید با رشته‌ مقطع تحصیلی قبلی‌تان ارتباطی ندارد حتماً دلیل این انتخاب خود را به کارمندانی که از شما مصاحبه می‌گیرند توضیح بدهید. اگر شواهدی داشته باشید که نشان دهد در رشته‌ای که انتخاب کرده‌اید هرگونه تجربه‌ای (مثل تجربه کاری) دارید کارتان خیلی راحت‌تر خواهد شد.

اما اگر هنوز انتخاب رشته نکرده‌اید، به یاد داشته باشید که همیشه بهتر است رشته‌ای را انتخاب کنید که در آن تجربه قبلی دارید تا به این ترتیب شانس بیشتری برای اخذ ویزای تحصیلی داشته باشید.

6- پروفایلتان نامناسب تشخیص داده شود

آلمان در جذب افراد، مشخصات خاصی را مد نظر قرار می‌دهد که برای توسعه این کشور و نیازهای‌ آن ضروری هستند. در حال حاضر، آلمان به ذهن‌های آموزش دیده‌ای نیاز دارد که بتوانند به افزایش ظرفیت نیروهای کار ماهر آن کمک کنند. آلمان مشتاق است که تا حد ممکن دانشمند و مهندس جذب کند، البته این به این معنی نیست که اگر جزء این دو گروه نباشید ویزایتان ریجکت می‌شود بلکه دانشمند یا مهندس بودن صرفاً یک امتیاز اضافی برایتان خواهد بود. آلمان همچنین به متخصصان سایر حوزه‌ها نیز نیاز دارد، البته متخصصانی در کار خود مهارت داشته باشند. با این حال، اگر مقامات آلمانی رشته تحصیلی‌تان را غیرضروری بدانند ممکن است درخواست ویزایتان رد شود.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی چه باید بکنم؟

اطلاعات مربوط به الزامات آلمان (خصوصاً ایالت مورد نظرتان) در زمینه نیاز این کشور به نیروهای ماهر را جستجو و جمع‌آوری کنید. ممکن است مهارت‌هایی داشته باشید که برای آلمان مناسب باشند. مهارت‌هایی که دارید و فکر می‌کنید مورد نیاز آلمان هستند را در درخواستتان ذکر کنید یا نشان بدهید.

7- عملکرد ضعیف در مصاحبه

مصاحبه نقش خیلی مهمی در اخذ ویزای تحصیلی دارد. اینکه نتوانید با مصاحبه کنندگان به شکل مناسبی صحبت کنید، به سؤالاتشان جواب ندهید، درست رفتار نکنید، یا موقعی که در مورد جزئیات سؤال می‌کنند نتوانید اطلاعات کافی در اختیارشان بگذارید می‌تواند باعث ریجکت شدن ویزایتان بشود. در کل، خیلی مهم است که بتوانید در طول مصاحبه چهره خوبی از خودتان نشان بدهید. باید به این مصاحبه به اندازه یک مصاحبه شغلی اهمیت بدهید. تأثیری که بر مصاحبه کنندگان می‌گذارید اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی چه باید بکنم؟

راه‌های زیادی برای اجتناب از اشتباه در طول مصاحبه ویزای تحصیلی وجود دارد. اول اینکه می‌توانید از کسانی که چنین فرایندی را طی کرده‌اند بخواهید تا تجربه‌شان را با شما درمیان بگذارند. مهمتر اینکه، سؤالاتی که معمولاً در طول مصاحبه‌های ویزا پرسیده می‌شود را چک (و تمرین) کنید.

قبل از رفتن به مصاحبه، حتماً در مورد آلمان، رشته‌ و دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید و شهری که قرار است در آن زندگی کنید اطلاعات کافی کسب کنید. لباس مناسب بپوشید و به موقع برای مصاحبه حاضر شوید.

8- نداشتن یا کافی نبودن بیمه درمانی سفر

طبق قوانین آلمان، هر فردی، از جمله دانشجویان بین‌المللی، ملزم است در طول اقامت خود در آلمان بیمه درمانی داشته باشد. برای دانشجویانی که برای تحصیل در آلمان نیاز به ویزای دانشجویی دارند، فرایند اخذ بیمه درمانی قبل از ورود به آلمان آغاز می‌شود. به طور کلی، برای درخواست ویزای آلمان، شما باید اسنادی که نشان دهنده داشتن بیمه درمانی است، ارائه کنید و عدم داشتن این اسناد ممکن است منجر به رد درخواست ویزای شما شود.

 

برای جلوگیری از چنین اتفاقی چه باید بکنم؟

همان‌طور که گفتیم، داشتن بیمه دانشجویی در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی متقاضی و حاضر در این کشور ضروری است. حال بیایید، نکات مربوط به بیمه درمانی دانشجویان خارجی حاضر در آلمان را مرور کنیم.

دانشجویان بین‌المللی در آلمان معمولاً تحت پوشش سیستم بیمه درمان عمومی قرار می‌گیرند که از لحاظ مزایا و قیمت بی‌نظیر است. با این حال، شما نمی‌توانید تا زمانی که به طور کامل در دانشگاه ثبت‌نام نکرده اید، در سیستم بیمه درمان عمومی آلمان ثبت‌نام کنید. بنابراین، برای اینکه بتوانید بیمه درمانی دریافت کنید، قبل از ورود به آلمان مجبور خواهید شد در یک شرکت بیمه خصوصی ثبت‌نام کنید و پس از ورود به آلمان و بهبود وضعیت تحصیلی خود، می‌توانید به بیمه درمان عمومی منتقل شوید. این فرآیند نسبتاً آسان است و تنها کافی است یک شرکت بیمه خصوصی با قیمت مناسب و خدمات مناسب را پیدا کنید.

در اینجا، ما به شما انتخاب طرح بیمه درمانی دانشجوییِ EDUCARE24 را توصیه می‌کنیم؛ این طرح توسط DR-WALTER ارائه شده که یک شرکت خوش‌نام آلمانی در زمینه بیمه درمانی است.

چرا EDUCARE24 بهترین گزینه برای دانشجویان خارجی متقاضی ویزای آلمان است؟

  • مطابق تمامی الزامات ویزای دانشجویی آلمان است
  • مورد قبول تمامی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آلمان است
  • خرید یا تهیه آنلاین این طرح آسان است و می‌توانید گواهی بیمه و همچنین تمامی مدارک دیگری که برای سفارتخانه‌ها و مقامات آلمانی نیاز دارید را ظرف چند دقیقه به دست بیاورید.

9- ناقص بودن مدارک

وقتی قصد تهیه مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی در آلمان را دارید، حتما به یاد داشته باشید که هر کدام از این مدارک اهمیت خود را دارند و ممکن است در پذیرش یا رد درخواست ویزای شما نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند. بنابراین، در زمان تهیه مدارک، بسیار دقت کنید، زیرا حتی کمبود یکی از مدارک ضروری می‌تواند منجر به رد شدن درخواست ویزا شود.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی چه باید بکنم؟

بعد از دریافت فهرست کامل الزامات ویزای تحصیلی، بهتر است یک چک‌لیست برای خودتان تهیه کنید و هر آیتم را که تهیه کرده‌اید، تیک بزنید تا بتوانید به بقیه موارد تمرکز کنید. در این مرحله، منظم باشید و به دقت به همه موارد توجه کنید. همه جزئیات را به یاد داشته باشید و اگر مدرکی را گم کرده یا فراموش کرده‌اید، در سریع‌ترین زمان ممکن آن را تهیه کنید. اگر در روز ارائه مدارک، به این موضوع پی ببرید با مشکل جدی مواجه خواهید شد، به یاد داشته باشید که هر مدرکی نقش مهمی در نتیجه درخواست ویزای شما دارد.

 

اگر درخواست ویزای دانشجویی من رد شد چه باید بکنم؟


به قول معروف زندگی همیشه یک فرصت دوباره به انسان می‌دهد، پس اگر بار اول ویزایتان ریجکت شد ناامید نشوید. در عوض می‌توانید اقدامات زیر را انجام بدهید:

    • ببینید دلیل ریجکت شدن ویزایتان برای تحصیل در آلمان چه بوده: دلایلی که منجر به رد شدن درخواست شدند را شناسایی کنید.
    • برای سفارت یک درخواست بررسی مجدد بنویسید: این گام بسیار مهمی است، چراکه باید با یک سری دلایل محکم کارمندان سفارت را متقاعد کنید. همچنین برای اثبات واجد شرایط بودنتان و تغییر تصمیم گرفته شده مبنی بر ریجکت ویزایتان می‌توانید شواهد اضافی ارائه بدهید.
    • اگر درس‌های پاس نشده‌ای دارید آن‌ها را پاس کنید: درس‌های پاس نشده، نه بروی تأیید ویزا، بلکه بر پذیرش دانشگاهتان تأثیر مستقیم دارد. البته، لازم است که فرایند تأیید ویزا را نیز بدانید. اگر دانشگاه به خاطر دروس پاس نشده‌ای با پذیرش موافقت نکند، فرآیند ویزا خود به خود متوقف می‌شود.
    • اگر در مصاحبه شرکت کردید می‌توانید از مسئول ویزا دلایل رد شدن درخواست را بپرسید. و اگر، برای شرکت در مصاحبه با شما تماس گرفته نشد، دلیل آن را به صورت کتبی دریافت خواهید کرد.

در دو تصویر زیر نامه ریجکتی ویزا آلمان و نامه درخواست تجدید نظر یا (Appeal Letter) را مشاهده میکنید.

نامه در خواست تجدید نظر
نامه ریجکتی ویزا آلمان

لازم به ذکر است که تأیید دو شکل دارد، که در اکثر موارد ابتدا نامه پذیرش از دانشگاه دریافت می‌شود و سپس ویزا داخل گذرنامه درج می‌شود. در درخواست دانشگاه می‌بایست نوشته شود که چرا یک رشته به خصوص در یک کالج به خصوص انتخاب شده است، در حالی که در درخواست ویزای دانشجویی در مورد تمایلتان به تحصیل در آلمان به عنوان یک دانشجوی خارجی خواهید نوشت. به این ترتیب، در صورت رد شدن ویزای دانشجویی، برای رفع مشکل سه گام وجود خواهد داشت: فهمیدن دلیل، برطرف کردن مشکل و ارائه درخواست دوباره سر موقع.

اگر بار اول ویزایتان ریجکت شد، سفارت آلمان اجازه می‌دهد که دوباره درخواست بدهید. شما می‌توانید دلایل را رفع کنید و مجدداً برای یک ویزای دانشجویی آلمان به مبلغ 60 یورو اقدام کنید. طول مدت رسیدگی به درخواست حدود 25 روز خواهد بود.

درخواست نوع نامناسبی از ویزا- عدم تمکن مالی- وضعیت تحصیلی بد- نداشتن مهارت کافی زبان- انتخاب رشته نامرتبط با مقطع قبلی- عدم نیاز آلمان به مهارت یا رشته شما- مضاحبه ضعیف- نداشتن یا کافی نبودن بیمه- ناقص بودن مدارک

دلیل رد شدن ویزا را بررسی کنید- درخواست مجدد بدهید-اگر درس پاس نشده ای دارید حتما آنرا پاس کنید

هزینه درخواست مجدد ویزا  60 یورو میباشد.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا