تحصیل پرستاری در آلمان

با کاهش نرخ رشد جمعیت در سطح بین‌المللی اغلب کشورها با مشکلات عدیده‌ مرتبط با کهن‌سالی جمعیت مواجه شده‌اند. کاهش تعداد افراد آماده به‌کار در یک جامعه نه تنها آسیب‌های اقتصادی متعددی به دنبال خواهد داشت، بلکه با افزایش نرخ کهن‌سالی کیفیت خدمت‌رسانی به افراد مسن جامعه نیز با مشکل روبرو می‌گردد.

آلمان یکی از ده کشور با نرخ بالای کهن‌سالی می‌باشد، این بدان معناست که جمعیت افراد بالای 65 سال در این کشور از استانداردهای جهانی بالاتر است. طبق برآوردهای انجام شده، تا سال 2025 آلمان به 150000 پرستار جدید در بخش بهداشت و درمان نیاز خواهد داشت. بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که این کشور برای مراقبت از شهروندان خود، به طور مستمر از خارج از کشور پرستار استخدام کند.

اگر قبلاً تحصیلات پرستاری را گذرانده‌اید یا پرستاری هستید که می‌خواهید در آلمان کار کنید؛ پس از گذراندن دوره “Anerkennung”  که در آن طی فرآیندی مشخص صلاحیت شما تائید می‌گردد، می‌توانید در این کشور به عنوان پرستار مشغول به کار شوید. درصورتیکه به تحصیل پرستاری در آلمان علاقمند هستید نیز مسیرهای مختلفی برای نیل به این هدف وجود دارد.

تحصیل پرستاری

پرستاری رشته‌ایست که در آن همزمان با تحصیل تئوریک، برای کسب مهارت به گذراندن دوره‌های کارآموزی نیز نیاز خواهید داشت. این بدان معناست که اخذ مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته پرستاری منوط به گذراندن دوره‌هایی مبنی بر کارآموزی در آلمان می‌باشد. شما خواهید آموخت که چگونه از افراد بیمار مراقبت کرده و آنها را در طول دوره بهبودی همراهی کنید.

دانشجویان به طور معمول تحصیل در یکی از چهار شاخه اصلی پرستاری را انتخاب می‌کنند: پرستاری بزرگسالان، پرستاری کودکان، پرستاری از افراد معلول و پرستاری بهداشت روان. شما به‌عنوان یک دانشجوی پرستاری، در صورت تمایل می‌توانید در دو رشته از این چهار رشته تحصیل کرده و متخصص شوید. همچنین دوره‌های آشنایی با پزشکی عمومی و نحوه مراقبت از افرادی که از بیماری رنج می‌برند نیز برای شما تدارک دیده شده‌است. برای موفقیت در حرفه پرستاری، باید مهارت هایی مانند همدلی و همکاری را نیز در خود پرورش دهید.

مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد پرستاری به شما کمک می‌کند در یکی از چهار زمینه اصلی ذکر شده در بالا، تبدیل به یک پیراپزشک یا یک دستیار پزشک شوید. به‌مرور زمان و با کسب تجارب بیشتر می‌توانید از ارتقا شغلی برخوردار شده و تبدیل به یک سرپرستار شوید، تیم پرستاری خود را آموزش داده و آنها را مدیریت کنید. در این مقاله، با هم به مطالعه چگونگی تحصیل پرستاری در آلمان خواهیم پرداخت.

دانشگاه یا آموزشگاه فنی-حرفه‌ای در آلمان؟

برای پرستار شدن در آلمان دو روش اصلی وجود دارد:

  1. تحصیل دانشگاهی (3 سال)
  2. آموزش فنی- حرفه ای (3 سال)

در ادامه تفاوت های اصلی، ملزومات، مزایا و معایب اصلی این روش‌ها را با هم مرور خواهیم کرد:

دانشگاه

در بسیاری از کشورهای دیگر،گذراندن یک دوره دانشگاهی روشی کلاسیک برای پرستار شدن می‌باشد. با این حال، تحصیل در آلمان در رشته پرستاری امری جدید در دانشگاه‌های آلمان می‌باشد و  فقط 10 سال است که این رشته وارد برنامه های آموزش عالی و تکمیلی این کشور شده است. تحصیل در این رشته در واقع تحصیل به همراه کارآموزی می‌باشد و دو نهاد دانشگاه و بیمارستان در این امر دخیلند.

بهتر است بدانید، این دوره برای 3 یا 4 سال طول می کشد و فارغ التحصیلان با یک مدرک لیسانس بهداشت به علاوه یک مدرک صلاحیت حرفه‌ای در بهداشت و پرستاری و یا یک مدرک لیسانس پرستاری به علاوه یک دیپلم بهداشت دوره خود را به پایان می‌رسانند. اگرچه هم دوره لیسانس و هم آموزش پرستاری حرفه‌ای به شما این امکان را می‌دهند که به‌عنوان پرستار کار کنید، مدرک دانشگاهی فرصت‌ها و آینده شغلی بهتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

مهم‌تر از همه، فارغ التحصیلان دانشگاهی نسبت به تکنسین‌های پرستاری، سریع‌تر از نردبان پیشرفت در حرفه خود بالا می‌روند؛ در واقع تکنسین‌های پرستاری معمولاً برای ارتقا شغلی به سال‌ها کار و کسب تجربه نیاز دارند تا بتواند پیشرفت‌های شغلی چشمگیری داشته باشند. فارغ التحصیلان دانشگاهی می‌توانند بار شغلی ومسئولیت بیشتری را به‌عهده بگیرند و همچنین در بخش‌های اداری مشغول شوند، بنابراین حتی لزوماً لازم نیست که به عنوان یک نیروی عملیاتی کار کنند.

یکی از محبوب ترین انتخاب‌ها پس از فارغ التحصیلی در رشته پرستاری، این است که پس از اتمام دوره فارغ التحصیلی، افراد به تدریس در آموزشگاهای پرستاری مشغول می‌شوند.

افراد بسیاری نیز شغل پرستاری خود را در بیمارستان با حرفه معلمی ترکیب می‌کنند. همچنین در آلمان ادامه تحصیل نیز در دانشگاه‌ها ممکن می‌باشد: افرادی که قبلاً لیسانس پرستاری را اخذ نموده‌اند، می‌توانند برای برنامه‌های مختلف کارشناسی ارشد متقاضی شوند و بدین‌ترتیب دانش و حرفه خود را به‌سرعت پیش برند.

پرستاری در آلمان

چه چیزی در دانشگاه یاد خواهید گرفت؟

این دوره ها در دانشگاه با استانداردهای بین المللی سازگار است و نه تنها جنبه های پرستاری را پوشش داده، بلکه روانشناسی، علوم بهداشتی، علوم اجتماعی و انسانی و درک جامعی از سلامتی و بیماری‌ها را شامل می‌شود. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل با بیماران ارتباط برقرار کنید، تکنیک‌های مشاوره، پیشبرد مکالمه و همچنین حوزه هایی مهم نظیر سازمان‌دهی و قانون و اخلاق نیز به شما آموزش داده می شود.

از آنجا که در پایان دوره تحصیلی، باید به پرستاران تمام دانش لازم برای مراقبت و درمان بهینه بیماران آموزش داده شود، به برنامه تدریسی  جامع نیاز است تا پرستاران مسئولیت پذیری را آموزش ببینند و برای موقعیت‌های شغلی بالاتر آماده شوند. دوره دانشگاهی، کلیه مهارت‌های آموزش داده شده تحت برنامه آموزش فنی-حرفه‌ای را شامل می شود و همچنین نیازهای پیچیده‌تر افراد نیازمند به مراقبت را در نظر می‌گیرد.

مفاد آموزشی رشته پرستاری در دانشگاه های آلمان شامل موارد زیر است:

  • اصول پزشکی عمومی
  • مبانی پرستاری
  • نظریه ها و مفاهیم در مراقبت‌های حرفه‌ای
  • حرفه، قانون و اقتصاد
  • کار علمی
  • مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و توانایی‌های شخصی
  • پاتولوژی و تشخیص
  • علوم بهداشت
  • مراقبت‌های ویژه

علاوه‌ بر دوره‌های تئوریک داخل دانشگاه، تمرکز زیادی بر روی قسمت‌های عملی دوره آموزشی نیز وجود دارد. طول این دوره به دانشگاه بستگی دارد، به‌طور متوسط حدود نیمی از برنامه تحصیلات به تجربه عملی اختصاص خواهد یافت. این روش برای کسب بینش عملی دانش آموزان در دوره کاری، پیاده سازی دانش و کسب صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها ایده‌آل می‌باشد.

برای فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، گذراندن دوره تئوریک درکنار دوره عملی برای همه دانشجویان الزامی است. در بخش‌های عملی، پرستاری کلاسیک مانند مراقبت طولانی‌مدت و مراقبت سیار به دانشجویان آموزش داده می‌شود. به‌طورکلی دانشجویان دوره‌های کارآموزی در تمام زمینه‌های مراقبت شامل مراقبت در بیمارستان‌ها، مراکز توانبخشی، همچنین پرستاری در خانه و یا مراقبت طولانی‌مدت و پرستاری در خانه‌های سالمندان آموزش لازم را کسب می‌کنند.

آموزشگاه‌های فنی‌-حرفه‌ای

 آموزش فنی-حرفه‌ای پرستاری چیست؟

آموزش فنی‌-حرفه‌ای که از آن به‌عنوان برنامه کارآموزی پرستاری نیز یاد می‌شود، یک روش بسیار محبوب برای پرستار شدن در آلمان است. این برنامه مناسب افرادی است که علاقه‌مند به ادامه کار در حرفه پرستاری در آلمان می‌باشند، اما تحصیلات لازم را ندارند.

اساساً آموزش در دانشکده‌هایی انجام می‌شود که مورد تائید سیستم آموزشی آلمان نیز می‌باشند، معمولاً سه سال طول می‌کشد و با یک آزمون دولتی به پایان می‌رسد. پس از موفقیت در امتحان، دانشجویان به‌عنوان یک پرستار واجد شرایط شناخته می‌شوند و بلافاصله با توجه به تخصص خود کارشان را شروع می‌کنند. فرایند آموزش از مدارس آغاز می‌گردد، سپس دانش‌آموزان به بیمارستان‌ها و بخش‌های مختلفی که در آن‌ها دوره کارآموزی را می‌بینند و تجربه عملی را در آنجا کسب می‌کنند، معرفی می‌گردند. در طول دوره آموزشی سه ساله، گذراندن 2100 ساعت آموزش تئوری در کنار 2500 ساعت آموزش عملی پیش‌بینی شده‌است. در هر دو مورد، تحصیل در دانشگاه و یا گذراندن دوره های فنی-حرفه‌ای، دانشجویان به‌طور ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند. بهتر است بدانید این مبلغ به سازمان و سال تحصیل بستگی دارد.

نکته قابل توجه این است که محتوای آموزشی کاملاً منظم و ساختار‌یافته می‌باشد؛ یعنی نه تنها دوره‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی و پرستاری را تحت پوشش قرار می‌دهد، بلکه  شامل علوم بهداشتی و همچنین مبانی اصول پایه پزشکی و مواردی مرتبط با علوم انسانی نیز می‌گردد. دوره آموزشی معمولاً به بلوک‌های شش هفته‌ای تقسیم می‌شود که گاهاً طولانی‌تر نیز می‌باشند. به‌خصوص در سال اول، دانش آموزان دوره‌های تئوریک زیادی را می‌آموزند که در واقع پیش‌نیاز کارآمورزی‌های آینده خواهد بود.

 

دروس عملی در مدرسه شامل موارد زیر می‌باشند:

  • مراقبت از بدن
  • پیشگیری و مراقبت از زخم‌های داخلی
  • مراقبت عمومی از زخم‌ها
  • دارو درمانی

به عنوان بخشی از دوره‌های کارآموزی، دانشجویان باید در همه بخش‌ها و زمینه‌ها کار کنند:

  • عمل جراحی
  • ارتوپدی
  • طب داخلی عمومی
  • سالمندان
  • زنان و زایمان(پزشک زنان)
  • عصب‌شناسی
  • اطفال
  • روانپزشکی
  • مراقبت از خانم‌های باردار و نوزادان
  • مراقبت‌های سرپایی

بنابراین پس از گذراندن دوره‌های آموزش حرفه‌ای، متقاضیان تحصیل پرستاری تبدیل به پرستارانی خبره و حرفه‌ای می‌شوند و می‌توانند در همه زمینه‌های مراقبت‌ پزشکی کار کنند.

مزایا و معایب تحصیل پرستاری در آلمان

مزایای تحصیل در آلمان و حضور در دانشگاه یا آموزشگاه فنی‌-حرفه‌ای و در نهایت پرستار شدن در آلمان عبارتند از:

  1. استقلال مالی
  2. فرصت‌های شغلی زیاد
  3. آموزش عملی و نظری

اما باید توجه داشته باشید که معایبی نیز در این زمینه وجود دارد:

  1. فشار تحصیلی و کاری بالا
  2. کار طاقت‌فرسا
  3. شیفت کاری طولانی

شرایط لازم برای تحصیل در دانشکده‌های فنی حرفه‌ای پرستاری

  • تسلط کافی به زبان آلمان حداقل B2
  • فارغ التحصیلی از دبیرستان (لازم به ذکر است دوره تحصیل ابتدایی و متوسطه در آلمان 13 ساله است و در صورت لزوم متقاضیان تحصیل در آلمان باید یک سال تحصیلی را نیز در کالج تحصیل کنند)
  • دارا بودن حداقل سن 17 سال و اتمام موفقیت آمیز 10 سال تحصیل در مدرسه و یا 18سال سن و تحصیلات تکمیلی مربوطه
  • سلامت جسمی و روانی و تناسب اندام
  • داشتن حس مسئولیت پذیری قوی

مهم نیست که می‌خواهید در دانشگاه تحصیل کنید یا متقاضی تحصیل در آموزشگاه‌های فنی‌-حرفه‌ای می‌باشید. شما باید كوشا، دلسوز، مسئولیت‌پذیر، از نظر عاطفی متعادل و از نظر جسمی مناسب باشید تا بتوانند طیف وسیعی از وظایفی محوله را به نحو احسنت انجام دهید.

برای ثبت‌نام در دوره‌های فنی‌-حرفه‌ای می‌توانید از طریق بیمارستان ها اقدام کنید، زیرا آنها معمولاً آگهی‌های شغلی ارسال می‌کنند و برای سمت‌های مختلف شغلی استخدام دارند. بیمارستان‌های این‌چنینی دارای یک آموزشگاه حرفه‌ای هستند که در آن قسمت‌های تئوریک نیز آموزش داده خواهد شد و برای بخش عملی نیز در این بیمارستان‌ها مشغول به کار خواهید شد.

پس از اینکه درخواست پذیرش، رزومه و انگیزه نامه خود را ارسال کردید، معمولاً برای مصاحبه دعوت می‌شوید. این مصاحبه در صورت امکان حضوری و در غیر اینصورت به صورت غیر حضوری و اینترنتی انجام خواهد شد.

درصورت قبولی و یا حتی رد درخواست پذیرش در دوره آموزش فنی‌حرفه‌ای، معمولاً طی چند روز تا چند هفته شما را با خبر خواهند کرد. درصورت پذیرش، برای درخواست ویزای کارآموزی عجله کنید. شما می‌توانید این کار را از کشور خود یا آلمان انجام دهید.

معمولا این روند در آلمان، آسان‌تر و سریعتر انجام می‌شود و شما می‌توانید پس از چند روز کارتان را در مدرسه شروع کنید. برای آگاهی از مدارک و شرایط لازم و همچنین ارزیابی و بررسی وضعیت خود، با مشاوران ما در اپلای استار تماس بگیرید.

پرستاری آلمان

چه دوره‌هایی برای پرستاری در آلمان وجود دارد؟

در آلمان، گزینه رایج و معمول برای اکثر دانشجویان گذراندن دوره کارآموزی (“Ausbildung”) در بیمارستان‌های آلمان می‌باشد. مسئله مهم برای تحصیل در رشته پرستاری این است که این رشته یک دوره کارشناسی معمولی نیست که به طور رایج در دانشگاه های آلمان تدریس می‌شود. شما قبل از اقدام به کارآموزی در بیمارستان باید حداقل سطح B2 مهارت در زبان  آلمانی را داشته باشید ، چرا که لازم است بتوانید با بیماران خود به زبان آلمانی تعامل داشته باشید.

«مهارت در زبان برای تحصیل در رشته پرستاری در آلمان به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی ضروری است.»

پس از قبولی ، در حالی که ماهیانه بین 1000 تا 1200 یورو حقوق می‌گیرید، به مدت 3 سال تحت آموزش تئوری و عملی قرار خواهید گرفت. این برنامه آموزشی تمام وقت شامل 2100 ساعت آموزش در کلاس و یک آموزشگاه حرفه‌ای(معمولاً در یک مدرسه همکار با بیمارستان) و 2500 ساعت تجربه کار عملی در بیمارستان می‌باشد.

در پایان دوره و برای اتمام موفقیت آمیز دوره آموزشی، باید در یک آزمون دولتی شرکت کرده و قبول شوید. پس از اتمام دوره کارآموزی می‌توانید در بیمارستان‌ها ، خانه‌های سالمندان، مراکز درمان سرپایی، شرکت های بیمه‌ درمانی و دیگر موقعیت‌های شغلی مشغول به کار شوید.

شرایط تحصیل در رشته پرستاری در آلمان

  • داشتن سطح A در دوره قبلی آموزش (Matura) یا دوره کسب آمادگی با گذراندن دوره‌های اضافی
  • تسلط بر زبان آلمانی با مدرک حداقل B2
  • اثبات تمکن مالی 10000 یورو یا قرارداد کار با حقوق بالاتر از 900 یورو در ماه
  • گذراندن آزمون ورودی
  • سلامتی و شرایط روحی خوب
  • اثبات وضعیت واکسیناسیون در شرایط فعلی(پاندمی کرونا)
  • عدم وجود سوء پیشینه و سوابق کیفری (در کشور خود یا آلمان)
  • سابقه حرفه ای مربوط (در صورت وجود)
  • داشتن حس مسئولیت پذیری قوی

اگر به‌تازگی قصد دارید برای تحصیل در رشته پرستاری به آلمان بروید، باید برای ویزای تحصیلی آلمان در کشور خود اقدام کنید. یکی از مسائل مهم  در این مسئله داشتن تمکن مالی است. بنابراین شما باید داشتن حداقل 10،000 EUR در حساب بانکی خود را ثابت کنید. همچنین، فراموش نکنید که هزینه تحصیل را نیز باید در نظر بگیرید. این مساله به دانشگاهی که متقاضی تحصیل در آن هستید، بستگی دارد. هزینه‌ها معمولاً بین 120 تا 300 یورو در هر ترم متغیر می‌باشد.

دوره‌های پرستاری در آلمان

در این قسمت اطلاعات دانشگاهی را در مورد 19 برنامه کارشناسی پرستاری، در 10 شهر آلمان گردآوری کرده‌ایم، همچنین  شما می‌توانید برای یکی از 10 برنامه کارشناسی ارشد پرستاری در 10 دانشگاه و 1 برنامه دکترای پرستاری  در آلمان اقدام کنید. برای کسب اطلاعات تکمیلی در مورد هرکدام از دوره‌ها با مشاوران مجرب ما در اپلای استار تماس بگیرید.

دوره کارشناسی پرستاری چیست؟

دوره کارشناسی پرستاری به دوره‌های نظری و عملی در زمینه آناتومی، بهداشت روان، فیزیولوژی، پرستاری کودکان و اشاره دارد. برنامه‌های پرستاری، دانشجویان را برای مراقبت از بیماران مختلف آماده می‌کند.

وظایف دانشجوی کارشناسی پرستاری چیست؟

وظایف پرستار شامل مراقبت های قبل و بعد از عمل، اندازه گیری دما و فشار خون بیماران، گرفتن نمونه از بیمار، نظارت بر مصرف داروها و تزریق های وریدی، پشتیبانی روانی از بیماران و بستگان آنها می‌باشد.

شهردانشگاه
برلیندانشگاه علمی کاربردی آلیس سالمون برلین/ دانشگاه علمی کاربردی پروتستان برلین/ آکادمی ون‌نس/ دانشگاه علوم انسانی آکون/ دانشگاه پزشکی برلین
بوخومدانشگاه علمی کاربردی پروتستان راین‌لند/ دانشگاه علوم کاربردی(hsg)/ مدرسه عالی سلامت
کلندانشکده الهیات کلن/ دانشگاه کاتولیک علوم کاربردی راین شمالی/ دانشگاه کاتولیک وستفیلیا راین شمالی
اسلینگن آم نکادانشگاه علوم کاربردی اسلینگن
هامبورگدانشگاه علوم کاربردی(دانشکده پزشکی)/ دانشگاه علوم کاربردی آلمانی
برندنبورگدانشگاه فنی کوتبوس-سنفتنبرگ برندنبورگ
کوتبوسدانشگاه فنی برندنبورگ(BTU)
دگندورفموسسه فناوری دگندورف
دوسلدورفدانشگاه علوم کاربردی دوسلدورف
اسندانشگاه علوم کاربردی اقتصاد و مدیریت FOM

دوره کارشناسی ارشد پرستاری چیست؟

پرستاری یک رشته مرتبط با خدمات بهداشتی است که به منظور مراقبت از بیماران با هدف ایجاد شرایط زندگی راحت و توانبخشی موثر برای آن‌ها ارائه می‌شود. مدرک کارشناسی ارشد پرستاری شامل کسب دانش در تخصص‌های مختلفی مانند پرستاری بزرگسالان، پرستاری خانواده و نوزادان، پرستاری کودکان، پرستاری بهداشت روان و پرستاری بهداشت زنان است.

تعهدات کارشناسی ارشد پرستاری چیست؟

فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های پرستاری مسئولیت‌های متنوعی از جمله ارائه مراقبت قبل و بعد از عمل جراحی، پشتیبانی روانشناختی بیماران و خانواده‌هایشان را بر عهده دارند. آنها به بیماران مهارت‌های خودمراقبتی را آموزش می‌دهند، از توصیه‌های پزشک پیروی می‌کنند و همچنین در شرایط مختلف به بیماران در تأمین نیازهای روزانه خود کمک می‌کنند. علاوه بر این، آنها نظارت بر کارکنان را بر عهده دارند تا از حفظ یک محیط کار سالم و ایمن اطمینان حاصل کنند.

شهردانشگاه
اسلینگن آم نکادانشگاه علوم کاربردی اسلینگن
برلیندانشگاه پزشکی برلین
درسدندانشگاه بین‌المللی درسدن DIU
فلنسبورگ-
فرانکفورتدانشگاه علوم کاربردی فرانکفورت
کیلدانشگاه کیل
کلندانشگاه کاتولیک علوم کاربردی راین شمالی
مونستردانشگاه مونستر
فالندارکالج فالندار
ویتندانشگاه ویتن

دکترای پرستاری کیست؟

برنامه دکترای تخصصی پرستاری به مطالعه روش‌های نوین پرستاری و بررسی مسائل مرتبط با این رشته می‌پردازد. تحصیل در دوره دکترا به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا تحقیقاتی در زمینه آموزش نظری و عملی، فرآیندهای بالینی و بهداشتی انجام دهند. معمولاً برنامه دکترای Ph.D در این رشته سه سال طول می‌کشد و شامل یک ترم مطالعه اضافی و 2.5 سال کار بر روی پایان‌نامه و تحقیق است.

وظایف اصلی دکترای پرستاری چیست؟

تعهدات اصلی دکترای پرستاری شامل آموزش  دانشجویان کارشناسی و توسعه علوم پرستاری به کمک دیگر رشته‌هاست. دارندگان دکترای پرستاری بر تحقیقات موضوعی سایر دانشجویان نیز نظارت می‌کنند.

شهردانشگاه
فالندارکالج فالندار

10 دانشگاه برتر پرستاری در آلمان

در اینجا ده دانشگاه برتر پرستاری در آلمان را بر اساس شهرت،  توفیق در بازار کار پس از دوره فارغ‌التحصیلی دانشجویان و وضعیت کلی معرفی می‌کنیم.

  1. دانشگاه علمی کاربردی FH Bielefeld
  1. دانشگاه علمی کاربردی HS Esslingen
  2. دانشگاه علمی کاربردی HS Osnabrück
  3. دانشگاه علمی کاربردی IMC FH Krems
  4. دانشگاه کاتولیک North Rhine-Westphalia
  5. آلیس سالومون HS برلین
  6. دانشگاه علمی کاربردی FH Münster
  7. دانشگاه علمی کاربردی لوتریان نورنبرگ
  8. دانشگاه علمی کاربردی کاتولیک ماینتس
  9. دانشگاه علمی کاربردی HS برمن

اگر به دنبال پیشرفت شغلی سریعتر هستید تحصیل د ردانشگاه برای شما بهتر است

شما برای تحصیل در آلمان ملزم به احراز تمکن مالی هستید که مبلغ آن حدود 10000 یورو برای یکسال است. همچنین هر ماه علاوه بر هزینه های زندگی و اجاره خونه مبلغی در حدود 200 یورو به عنوان هزینه ترم باید پرداخت کنید.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا