تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار (MBA) در دانشگاه‌های آلمان

رشته MBA برای اولین بار در دانشگاه‌های آمریکا عرضه شد و خیلی زود در بیشتر دانشگاه‌های جهان مورد استقبال متقاضیان قرار گرفت. دانشجویان با تحصیل در این رشته مهارت‌ها و دانش مورد نیاز در مدیریت کسب و کار را بدست می‌آورند. با توجه به این که راهکارهای مدیریتی و تجاری برای هر تشکیلات اقتصادی ضروری می‌باشد، فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت کسب و کار با گزینه‌ها و فرصت‌های شغلی متعددی روبرو هستند.

البته دانشگاه‌های ارائه‌دهنده دوره MBA در برخی از کشورها از لحاظ سطح کیفیت آموزشی در جایگاه بالاتری نسبت به کشورهای دیگر قرار دارند. دانشگاه‌های کشور آلمان، برترین ساختار آموزشی اروپا را دارند و بدون شک از جمله دانشگاه‌هایی محسوب می‌شوند که بالاترین استانداردهای آموزشی را در دنیا ارائه می‌دهند بنابراین تحصیل در رشته MBA  در آلمان در ارتباط با تجارت و مدیریت کسب و کار، دانش و بینش عمیقی به شما عرضه می‌دارد.

همچنین تحقیق و پژوهش نقش بسیار عمده‌ای در این دوره‌های تحصیلی در آلمان دارد. با شرکت در این دوره‌ها، مهارت‌های تصمیم‌گیری و قدرت تفکر دانشجو بهبود پیدا کرده و در نهایت دانشجو برای مدیریت کسب و کار آمادگی لازم را بدست خواهد آورد.

دانشگاه‌های آلمان گزینه بسیار مناسبی جهت تحصیل رشته MBA  محسوب می‌شوند. در این مقاله به بررسی تحصیل در این رشته‌ در آلمان می‌پردازیم.

رشته مدیریت کسب وکار در آلمان دارای یک برنامه تحصیلی 1 تا 1.5 ساله است که برای دانشجویان بین‌المللی به صورت تمام‌وقت، پاره‌وقت و آنلاین ارائه می‌شود. بیش از 50 کالج و دانشگاه جهت تحصیل MBA در آلمان وجود دارند، و 5 مورد از این دانشگاه‌ها طبق رتبه‌بندی جهانی QS بین 250 دانشگاه برتر و 3 دانشگاه نیز بین 100 دانشگاه مطرح MBA قرار دارند.

برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان گزینه‌های بسیار مناسبی وجود دارد چرا که هزینه تحصیل در آلمان مناسب است و برخی از دانشگاه‌ها نیز اصلا به شهریه نیاز ندارند. جهت ورود به این دانشگاه‌ها در آلمان، نه تنها به عملکرد بالای تحصیلی در مقطع کارشناسی نیاز است بلکه شما باید نمره قابل قبول در آزمون آیلتس یا تافل و همچنین آزمون GMAT کسب کرده باشید. چند نکته مهم در ارتباط با شرایط تحصیل این رشته ها در آلمان و همچنین هزینه مورد نیاز  جهت تحصیل و بازار کار آن در آلمان را با هم مرور میکنیم:

  • هزینه سالیانه تحصیل MBA در آلمان بین 17770 تا 44000 دلار آمریکا می‌باشد.
  • فارغ‌التحصیلان این رشته  از دانشگاه‌های آلمان می‌توانند میانگین درآمد 125000 در سال را داشته باشند.

با تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار، دانشجو با مجموعه مهارت‌های لازم جهت کسب و کار و تجارت آشنا می‌شود. اخذ مدرک MBA از دانشگاه‌ها معتبر به شما در پیدا کردن شغل مورد علاقه و کسب در آمد مورد نظر کمک می‌کند.

نکات مهم در ارتباط با  تحصیل در رشته MBA در آلمان

 آلمان برای دانشجویان رشته MBA کشور بسیار مناسبی محسوب می‌شود. در این قسمت مزایای تحصیل در آلمان و اخذ مدرک MBA را بررسی میکنیم.

امکان انتخاب تخصص‌های مختلف

در کشور آلمان در ارتباط با رشته ام بی ای، امکان انتخاب تخصص‌های مختلفی وجود دارد. مجموعه تخصص‌های ارائه شده در این کشور به شما در راه‌اندازی کسب و کاری که با عملکرد تحصیلی، علایق و اهداف شغلی شما متناسب باشد کمک می‌کند.

کیفیت بالای سطح آموزشی

کشور آلمان میزبان برخی از بهترین افراد تحصیل‌کرده‌ در این رشته است که اعتقاد دارند نحوه آموزش و تحصیل و اخذ تخصص، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری کسب و کار و تجارت دارد. همچنین فناوری‌های پیشرفته آموزشی در این کشور سبب افزایش کیفیت سطح آموزشی شده‌اند

نکات مهم در ارتباط با تحصیل در رشته MBA در آلمان

هزینه مناسب تحصیل

معمولا تعداد کمی از دانشجویان قادر به تامین هزینه تحصیل در این رشته هستند. ولی هزینه تحصیل MBA در آلمان نسبت به دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و اروپا کمتر می‌باشد. دانشجویان بین‌المللی همچنین می‌توانند به صورت نیمه‌وقت به کار مشغول شوند و یا از بورسیه‌های تحصیلی بهره‌مند شوند.

فرصت‌های مناسب شغلی

 آلمان با در اختیار داشتن چهارمین اقتصاد قدرتمند دنیا میزبان شرکت‌های چندملیتی مختلفی است که میتوانند گزینه های شغلی مناسبی را به فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریتی ارائه دهند . میانگین درآمد سالیانه یک فارغ‌التحصیل رشته MBA در شرکت‌های آلمانی 78000 دلار آمریکا است. میانگین درآمد سالیانه  از جانب کارفرمایان چندملیتی در آلمان نیز 83500 دلار آمریکا می‌باشد.

کسب اجازه اقامت پس از تحصیل

ساکنین اتحادیه اروپا به اجازه اقامت نیاز ندارند ولی دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا پس از پایان دوره تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، جهت کسب اجازه اقامت بایستی درخواست دهند. قوانین مهاجرتی به دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا برای اخذ اجازه اقامت 18 ماهه جهت یافت شغل متناسب با مدرک تحصیلی در آلمان درخواست دهند. البته بر خلاف برخی از کشورها، این اجازه اقامت همزمان با کسب ویزای تحصیلی در آلمان همراه نمی‌شود. پس از تکمیل دوره تحصیل، شما بایستی جهت اخذ اجازه اقامت از طریق دفتر امور اتباع خارجی اقدام کنید.

 دانشگاه‌های برتر جهت تحصیل MBA در آلمان

برخی از بهترین دانشگاه‌ها جهت تحصیل رشته MBA در آلمان، در جدول زیر ذکر شده‌اند.

نام دانشگاهرشته تحصیلی و طول مدت تحصیلهزینه شهریه (به دلار آمریکا)
دانشگاه تجارت مانهایمMBA: یک سال 44200
دانشگاه مالی و مدیریت فرانکفورتMBA: یک سال 42500
دانشگاه مدیریت اتو بیشیم (WHU)MBA: یک سال 43600
دانشگاه اروپایی مدیریت و فن‌آوری (ESMT)MBA: یک سال 26300
دانشگاه مدیریت لایپزیگ (HHL)MBA: یک سال 42500
دانشگاه اروپایی تجارتMBA: یک سال و سه ماه26426
دانشگاه تجارت مونیخMBA: یک سال 35800
دانشگاه فنی مونیخEMBA: دو سال43500
دانشگاه کلنEMBA: دو سال38900
دانشگاه تجارت فورتزهایمMBA در تجارت بین‌الملل: بیست و یک ماه17770

دانشگاه تجارت مانهایم (MBS)

دانشگاه تجارت مانهایم دوره‌های تحصیلی تمام‌وقت و پاره‌وقت مدیریت کسب وکار را در دوره‌های 12 و 24 ماهه ارائه می‌دهد. دانشجویانی که در دوره تمام وقت تحصیل می‌کنند،  می‌توانند دوره مورد نظر را در مدت 12 ماه تکمیل کرده و یا این که این دوره را جهت کسب مدرک اضافی تجزیه و تحلیل مدیریت به پایان برسانند.

هزینه تحصیل به طور تمام‌وقت در این دانشگاه 39500 یورو میباشد. لازم به ذکر است که بیشتر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در سال 2019 در زمینه مشاوره (22 درصد)، فن‌آوری (28 درصد) و تولید (11 درصد) به کار مشغول شده‌اند.

هیچ حداقل نمره‌ای برای آزمون GMAT توسط دانشگاه اعلام نشده است ولی میانگین نمره برای کلاس ورودی بالای 600 می‌باشد.

دانشگاه مالی و مدیریت فرانکفورت

این دانشگاه دوره تحصیلی تمام‌وقت را برای یک دوره 12 ماهه ارائه می‌دهد. دانشگاه فرانکفورت همچنین دوره تمام‌وقت EMBA جهت تحصیل در رشته مدیریت اجرایی درآلمان را نیز ارائه می‌کند. به علاوه، دانشجو می‌تواند از دوره پاره‌وقت نیز جهت تحصیل استفاده کند.

متوسط هزینه مورد نیاز جهت تحصیل در  این دانشگاه 38000 یورو و میانگین درآمد سالیانه در سال 2019، 65000 یورو می‌باشد. بیشتر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در سال 2019 در زمینه داروسازی، بهداشت و درمان، مشاوره، خدمات مالی و بانکداری مشغول به کار شده‌اند.

دانشگاه مدیریت اتو بیشیم WHU

دانشگاه مدیریت اتو بیشیم در آلمان، دوره تحصیلی تمام‌وقت را در مدت 12 ماه ارائه می‌دهد. این دوره امکان یادگیری تجربی جهت مدیریت و توسعه فردی را به دانشجویان عرضه می‌کند.

هزینه تحصیل در دور تمام‌وقت در این دانشگاه 40500 یورو می‌باشد. بیشتر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در زمینه تولید (33 درصد)، مشاوره (19 درصد)، و فن‌آوری (15 درصد) به کار مشغول شده‌اند. میانگین نمره آزمون GMAT برای اخذ پذیرش از این دانشگاه بالای 600 می‌باشد.

دانشگاه اروپایی مدیریت و فن‌آوری در برلین

دانشگاه اروپایی مدیریت و فناوری دارای یک دوره یک ساله تمام وقت می‌باشد که در ژانویه آغاز می‌شود. دوره‌های تحصیلی در این دانشگاه در ارتباط با حوزه‌های فناوری، نوآوری، توسعه پایدارکسب و کار و بیگ دیتا (Big data) می‌باشد. دوره پاره‌وقت نیز در یک دوره 24 ماه ارائه می‌شود.

برنامه تحصیلی در این دانشگاه بر مدیریت عمومی و توسعه فردی متمرکز است و بر این مبنا ارائه می‌شود که 50 درصد از تجربه مورد نیاز در رشته MBA از طریق یادگیری در کلاس درس و 50 درصد نیز بوسیله توسعه فردی کسب می‌شود.

هزینه یک سال تحصیلی 43500 یورو می‌باشد. بیشتر فارغ‌اتحصیلان این دانشگاه در زمینه‌های مشاوره (25 درصد)، فناوری (12.5 درصد) و تجارت الکترونیک (10 درصد)  مشغول به کار شده‌اند.

متوسط نمره آزمون GMAT در سال 2019 برا اخذ پذیرش از این دانشگاه، 640 بوده است.

دانشگاه مدیریت لایپزیگ (HHL)

دوره تمام وقت  در دانشگاه مدیریت لایپزیگ دو برنامه تحصیلی ارائه می‌دهد:

  • Fast track: دوره 12 ماهه به همراه 3 ماه پایان‌نامه کارشناسی ارشد
  • Advanc track: دوره 21 ماهه شامل ترم اختیاری یا کارآموزی حرفه‌ای

بیشتر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در زمینه تجارت الکترونیک (25 درصد)، مشاوره (15 درصد) و تولید (9 درصد) مشغول به کار شده‌اند.

میانگین نمره آزمون GMAT جهت اخذ پذیرش از این دانشگاه 620 می‌باشد.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های ارائه دهنده دوره های مختلف MBA در آلمان

بسیاری از دانشگاه‌های MBA در آلمان در بین 100 دانشگاه برتر جهان در زمینه تجارت و بازرگانی هستند. برای مثال، دانشگاه مدیریت مانهایم در رتبه‌بندی FT Global MBA در سال 2020 دارای رتبه 71  است و در رتبه‌بندی QS Global MBA در سال 2020 دارای رتبه 38 بوده است.

در این قسمت رتبه‌بندی 10 دانشگاه برتر آلمان در این رشته را با هم بررسی میکنیم.

دانشگاه MBA در آلمانرتبه‌بندی QS در رشته MBA در سال 2020رتبه‌بندی FT در رشته MBA در سال 2019
دانشگاه تجارت مانهایم3824
دانشگاه مالی و مدیریت فرانکفورت4132
دانشگاه مدیریت اتو بیشیم WHU6623
ESMT برلین809
دانشگاه مدیریت لایپزیگ HHL11-12057
ESCP- پردیس دانشگاه برلین-14
دانشگاه تجارت کلن-74

تحصیل رشته MBA در آلمان: انواع تخصص‌ها

رشته تحصیلی MBA در انواع تخصص‌ها در دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌شود. برخی از تخصص‌های مطرح برای دانشجویان بین‌المللی جهت تحصیل در آلمان به همراه دانشگاه‌های کسب و کار در جدول زیر ذکر می‌شوند:

نام تخصصموسسه‌های ارائه‌دهنده رشته MBA
MBA در کارآفرینیدانشگاه اروپایی تجارت، دانشگاه برلین SRH
MBA در امور مالیSIMT، دانشگاه اروپایی تجارت
MBA در منابع انسانیدانشگاه تجارت GISMA، دانشگاه علوم کاربردی میتل هسن
MBA در نوآوریدانشگاه تجارت مونیخ، دانشگاه تجارت و نوآوری برلین
MBA در مدیریت بین‌المللیدانشگاه تجارت کلن
MBA در بازاریابیدانشگاه اتو بیشیم WHU، دانشگاه تجارت GISMA
MBA در مدیریت و رهبریدانشگاه مدیریت لایپزیگ (HHL)

روند پذیرش MBA در دانشگاه‌های آلمان

تقریباً تمامی دانشگاه‌های برتر آلمان در رشته مدیریت کسب و کار از دانشجویان با مدارک کارشناسی در هر رشته تحصیلی پذیرش می‌کنند. به عبارت دیگر، دانشجویان بین‌المللی که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه‌های معتبر در هر رشته‌ای دریافت کرده‌اند، واجد شرایط برای درخواست تحصیل در دانشگاه‌های آلمان خواهند بود.

شرایط مورد نیاز برای پذیرش در رشته MBA در آلمان

جهت پذیرش در رشته MBA در آلمان به مدرک کارشناسی نیاز می‌باشد. البته در ارتباط با نمره آزمون GMAT و سابقه کار در دانشگاه‌های مختلف تفاوت‌هایی وجود دارد. در جدول زیر حداقل شرایط جهت ارائه درخواست به دانشگاه‌های آلمان عنوان شده است:

نام دانشگاهشرایط مورد نیاز برای پذیرش
دانشگاه تجارت مانهایم3 سال سابقه کار
دانشگاه مالی و مدیریت فرانکفورتنمره آزمون GMAT (میانگین: 640) یا آزمون GRE یا آزمون پذیرش MBA؛ مطالعات موردی، 3 سال سابقه کار، مصاحبه
دانشگاه مدیریت اتو بیشیم WHU2 سال سابقه کار، نمرات آزمون GMAT (حداقل نمره 600)
ESMT برلین3 سال سابقه کار، نمره آزمون GMAT/GRE، مصاحبه
دانشگاه مدیریت لایپزیگ HHL3 سال سابقه کار، نمره آزمون GMAT/GRE، انگیزه‌نامه
دانشگاه اروپایی تجارت3 سال سابقه کار، نمره آزمون GMAT/GRE، مصاحبه
دانشگاه تجارت مونیخ2 سال سابقه کار، 1 تا 2 صفحه انگیزه‌نامه، مصاحبه
دانشگاه فنی مونیخ4 تا 5 سال سابقه کار، انگیزه‌نامه
دانشگاه کلن4 سال سابقه کار
دانشگاه تجارت فورتزهایم2 سال سابقه کار، حداقل نمره 550 در آزمون GMAT یا نمره معادل در آزمون GRE، انگیزه‌نامه، مقاله در مورد فعالیت‌های فوق برنامه

شما باید از قبولی مدرک کارشناسی خود در آلمان اطمینان حاصل کنید. دانشگاه‌ها معمولاً لیستی از مدارک مورد نیاز برای درخواست تحصیل را در اختیار دارند. اگر مدرک کسب شده در کشور مبدا شما در آلمان قابل قبول نباشد، شما باید قبل از شروع دوره تحصیلی اصلی در دانشگاه مورد نظر، دو ترم مقدماتی را نیز گذرانده باشید.

مدارک مورد نیاز جهت درخواست تحصیل در رشته MBA در آلمان

مدارک مورد نیاز جهت درخواست تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار در آلمان، برای هر دانشگاهی متفاوت می‌باشد. مدارک زیر در بیشتر مواقع جهت درخواست برای تحصیل در این رشته در آلمان مورد نیاز می‌باشد:

  • مدرک کارشناسی معتبر
  • گواهی ریز نمرات
  • کسب نمرات بالا در آزمون GRE یا GMAT
  • تسلط بر مهارت‌های زبان انگلیسی یا آلمانی
  • دو یا سه سال سابقه کار (اختیاری)
  • انگیزه‌نامه (اختیاری)

شما بایستی از مورد قبول واقع شدن مدرک کارشناسی خود در آلمان اطمینان حاصل کنید. معمولا دانشگاه‌ها دارای لیست مدارک مورد نیاز جهت درخواست برای تحصیل می‌باشند. چنانچه مدرک اخذ شده در کشور مبدا در آلمان مورد قبول واقع نشود، بایستی پیش از آغاز دوره تحصیلی اصلی در دانشگاه مورد نظر، دو ترم مقدماتی نیز گذرانده شود.

داشتن مدارک مرتبط و یا سابقه کار به جای مدرک کارشناسی نیز در برخی از دانشگاه‌ها جهت اخذ پذیرش  مورد قبول واقع می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت درخواست تحصیل در رشته MBA در آلمان

بایستی توجه شود که ارائه سابقه کار جهت درخواست برای تحصیل در رشته مدیریت اجرایی در آلمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

نحوه درخواست برای تحصیل در رشته MBA در آلمان

ارائه درخواست را می‌توان به صورت آنلاین انجام داد. به این منظور بایستی مدارک خود را اسکن کرده و آن‌ها در فرمت PDF   یا JPG به صورت آنلاین آپلود کنید. بیشتر دانشگاه‌ها روند درخواست را از طریق سامانه درخواست آنلاین UniAsist انجام می‌دهند. در بقیه دانشگاه‌ها که از این سامانه استفاده نمی‌کنند، از سامانه اختصاصی خود دانشگاه جهت درخواست استفاده می‌شود.

پس از ارائه درخواست، دانشگاه مورد نظر ایمیلی جهت تایید دریافت مدارک شما ارسال می‌کند و درخواست شما برای روند گزینش ثبت می‌شود.

روند بررسی مدارک در دانشگاه‌های  آلمان به زمان نیاز دارد. در شرایط عادی در صورت ارائه تمامی مدارک مورد نیاز، دانشگاه در مدت چند هفته به شما پاسخ می‌دهد.

جهت جلوگیری از بروز مشکل در روند بررسی درخواست، همیشه تاریخ آخرین مهلت ارسال درخواست پذیرش (ددلاین) را بررسی کنید همچنین به این منظور میتوانید از مشاوره و کمک همکاران ما در اپلای استار بهره‌مند شوید

مدارک و شرایط مورد نیاز برای پذیرش MBA در دانشگاه‌های آلمان

  • علاوه بر مدارک فوق، بایستی حداقل دو توصیه‌نامه و رزومه تحصیلی را نیز ارسال کنید. توصیه‌نامه می‌تواند تحصیلی باشد و یا از طرف کارفرمایان قبلی صادر شده باشد.
  • بعضی از دانشگاه‌ها حداقل نمره آزمون GMAT را به طور مشخص تعیین نمی‌کنند. با این حال، دانشجویان با نمره 550 به بالا دارای شانس بیشتری برای پذیرش هستند.

تسلط بر مهارت‌های زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی

با توجه به این که برنامه تحصیلی بیشتر دانشگاه‌های مدیریت کسب و کار در آلمان به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، دانشجویان بین‌المللی بایستی نمرات قابل قبول در آزمون‌های آیلتس یا تافل را کسب کنند. حداقل نمره مورد نیاز در آزمون زبان برای دانشجویان جهت تحصیل MBA در آلمان عبارتند از:

  • آیلتس: 6.5 تا 7
  • تافل (iBT): 80 تا 92

تحصیل  MBA  در آلمان بدون نیاز به آزمون GMAT

تحصیل  MBA  در آلمان بدون نیاز به آزمون GMAT

برخی از دانشگاه‌هایی که بدون نیاز به نمرات آزمون GMAT یا GRE دانشجو می‌پذیرند شامل دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه اقتصاد و حقوق برلین، دانشگاه تجارت کلن و دانشگاه علوم کاربردی باد هامبورگ می‌باشند.

اخذ پذیرش دانشگاه فنی مونیخ بدون آزمون GMAT:

دانشجو با مدرک 4 تا 5 سال سابقه کار در زمینه تحصیلی مرتبط می‌تواند برای تحصیل در رشته مدیریت اجرایی در دانشگاه فنی مونیخ درخواست دهد. شما می‌توانید جهت پذیرش در هر زمان از سال درخواست دهید.

اخذ پذیرش دانشگاه اقتصاد و حقوق برلین:

در این دانشگاه جهت پذیرش به نمرات GMAT نیاز نمی‌باشد. البته متقاضی جهت درخواست در رشته FT-MBA در این دانشگاه بایستی 3 سال سابقه کار داشته باشد.

اخذ پذیرش دانشگاه تجارت کلن بدون نیاز به آزمون GMAT:

دانشجویان بین‌المللی جهت تحصیل MBA در دانشگاه تجارت کلن به ارسال نمرات GMAT نیاز ندارند.

هزینه تحصیل MBA در آلمان

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان شامل هزینه آزمون‌های مختلف، هزینه سفر و اقامت، شهریه و موارد دیگر می‌باشد. جزئیات مربوط به هزینه تحصیل در آلمان را با هم مرور می‌کنیم:

هزینه شهریه تحصیل رشته MBA در آلمان

مقایسه هزینه شهریه جهت تحصیل MBA در آلمان برای دانشگاه‌های برتر بازرگانی را در نمودار زیر می‌بینیم:

هزینه‌های فوق تقریبی هستند و  به دلار آمریکا محاسبه شده‌اند.

اخذ بورسیه MBA در آلمان

اگرچه هزینه تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار در آلمان نسبت به سایر کشورها کمتر است، اما هنوز ممکن است هزینه‌های قابل توجهی را به همراه داشته باشد. در آلمان، بورسیه‌های مختلفی برای دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در رشته ام‌بی‌اِی موجود است. این بورسیه‌ها شامل بورسیه‌های خصوصی با بودجه خصوصی و بورسیه‌های دولتی می‌شوند. برخی از دانشگاه‌های آلمان نیز بورسیه‌های تحصیلی مخصوص به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. که عبارتند از:

نام دانشگاهبورسیه تحصیلیبودجه بورسیه (دلار آمریکا)
دانشگاه تجارت مانهایمچندین بورسیه بر اساس شایستگی برای دانشجویان ممتاز و عالیدانشجویان ممتاز: 7800 دانشجویان عالی: 1100-2200
فرانکفورتبورسیه تحصیلی FS MBAپوشش جزئی هزینه شهریه برای تمامی متقاضیان واجد شرایط تحصیل MBA
دانشگاه مدیریت اتو بیشیمبورسیه برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه، بورسیه‌های ویژه نتایج عالی آزمون GMATمتفاوت می‌باشد، متفاوت می‌باشد
دانشگاه اروپایی فن‌آوری و مدیریت در برلینبورسیه ویژه زبان آلمانی برای افراد غیر آلمانی‌زبان2200-4400 (بسته به نمره مهارت‌های زبانی)
دانشگاه حقوق و تجارتبرنامه بورسیه ملی دویچلند استیپندوم336/ ماه

دیگر بورسیه‌های تحصیلی برای تحصیل MBA در آلمان

بورسیه‌های تحصیلی مختلفی با بودجه دولتی به دانشجویان در آلمان ارائه می‌شوند. برخی از بورسیه‌های مشهور در آلمان عبارتند از:

بورسیه HHL young leader scholarship در آلمان:

این بورسیه به صورت جزئی به متقاضیان واجد شرایط از تمامی ملیت‌ها با حداقل 25 درصد شهریه تعلق می‌گیرد.

بورسیه ویژه کسب و کار زنان:

این بورسیه توسط دانشگاه‌های مختلف برای تشویق زنان به شرکت در برنامه‌های کسب و کار ارائه می‌شود. بودجه این بورسیه برای هر دانشگاهی متفاوت می‌باشد.

بورسیه DAAD:

این بورسیه با بودجه دولتی به دانشجویان بین‌المللی در آلمان در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌شود.

بورسیه تحصیلی اراسموس پلاس:

این بورسیه، بزرگ‌ترین تامین‌کننده هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در اروپا در مقاطع تحصیلی مختلف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر جهت اخذ بورسیه با کارشناسان ما در اپلای استار تماس بگیرید.

بازار کار رشته MBA در آلمان

فارع‌التحصیلان رشته MBA می‌توانند در بخش‌هایی مانند مشاوره، فناوری، تجارت الکترونیک، امور مالی، آموزش، خودروسازی و بازاریابی به کار مشغول شوند. شرکت‌های کوچک و متوسط در آلمان، بنیان اقتصادیشان را با سهیم بودن به میزان 51 درصد در تولید ناخالص داخلی تشکیل می‌دهند. بازار کار رشته MBA با ایجاد حدود 250000 شغل در این شرکت‌های کوچک و متوسط در هر سال تقویت می‌شود.

برخی از مشاغل در آلمان برای فارغ‌التحصیلان این رشته عبارتند از:

نام شغل مورد نظرشرح وظایف شغلیحقوق در سال به دلار آمریکا
مشاورسازماندهی و اجرای پروژه‌های تجاری به نمایندگی از مشتریان158000
مدیر توسعه کسب و کاربرقراری ارتباط با مشتری و برنامه‌ریزی برای طرح‌های بازاریابی191000
مدیر محصول و پروژهبه عهده گرفتن مسئولیت پروژه یا محصول و برنامه‌ریزی مدیریت توسعه و تخصیص بودجه147000
استراتژیستتعیین و تحلیل استراتژی برای کمک به تحقق اهداف سازمان218000
مدیر بازاریابیتشخیص بازار هدف برای نوع محصول و ایجاد استراتژی قیمت‌گذاری130000
مدیر کلمدیریت جامع و همه‌جانبه توسط مدیر کل انجام می‌شود. هیچ وظیفه واحدی برای مشخص کردن شغل مدیر کل وجود ندارد.183000
مدیر عملیاتتحلیل و بهبود فرآیند‌ها، کیفیت کار و کارآیی در سازمان143000

نرخ بازگشت سرمایه در دانشگاه‌های برتر تجاری آلمان

با توجه به نرخ بازگشت سرمایه در دانشگاه‌های مدیریت و بازرگانی آلمان، محبوبیت این دانشگاه‌ها در حال افزایش است. به دلیل شهریه‌های پایین و میانگین درآمد بالا، دانشجویان بین‌المللی بیشتری علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های مدیریت و بازرگانی در آلمان هستند. نمودار زیر، مقایسه هزینه شهریه و درآمد فارغ‌التحصیلان رشته ام‌بی‌اِی از برترین دانشگاه‌های تجاری آلمان را نشان می‌دهد.

نرخ بازگشت سرمایه دانشگاههای مدیریت برتر آلمان

با نرخ بالای بازگشت سرمایه، تحصیل در رشته MBA در آلمان می‌تواند موقعیت شغلی با حدود درآمد 77000 دلار آمریکا با پرداخت اضافی حدود 17000 دلار آمریکا در سال را برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم کند.

دانشگاه‌های آلمان انواع مختلف دوره‌های مدیریت کسب و کار مانند EMBA، MBA آنلاین و MBA بین‌المللی را ارائه می‌دهد.

نام دانشگاهطول دوره تحصیلنوع برنامه تحصیلیمحل دانشگاه
دانشگاه مدیریت و فن‌آوری اروپایی برلین ESMT12- 24 ماهMBAتمام‌وقت، پاره‌وقت و EMBA . آموزش از راه دوربرلین
دانشگاه مالی و مدیریت فرانکفورت12- 24 ماهMBAتمام‌وقت، پاره‌وقت و EMBA . آموزش از راه دورفرانکفورت
دانشگاه تجارت مانهایم (MBS)12-24 ماهMBAتمام‌وقت، پاره‌وقت و EMBA .مانهایم
دانشگاه مدیریت اتو بیشیم12- 24 ماهMBAتمام‌وقت، پاره‌وقت و EMBA . آموزش از راه دوردوسلدورف
دانشگاه مدیریت لایپزیگ21- 24 ماهMBA تمام‌وقت و پاره‌وقتلایپزیگ
دانشگاه فورتزهایم21 ماهMBA مدیریت بین‌المللی – full and fast track (طرح سریع و پیشرفته تحصیلیفورتزهایم
دانشگاه فنی مونیخ TUM24 ماهEMBAمونیخ
دانشگاه اقتصاد و حقوق برلین (HWR)15- 24 ماهMBA تمام‌وقت و پاره‌وقتبرلین
دانشگاه تجارت کلن24 ماهEMBAکلن
پردیس دانشگاه برلین - ESCP10- 18 ماهMBA تمام‌وقت و EMBAبرلین
دانشگاه تجارت EBS16- 24 ماهMBA تمام‌وقت و EMBAاوستریش- وینکل
دانشگاه روتلینگن ESB12- 54 ماهMBA تمام‌وقت و پاره‌وقت. اخذ دو مدرک تحصیلیروتلینگن
دانشگاه اسلینگ. دانشگاه علوم کاربردی اسلینگن18 ماهMBA تمام‌وقتاسلینگن
دانشگاه تجارت GISMA24 ماهMBA پاره‌وقتهانوفر
دانشگاه اوفنبورگ15 ماهMBA تمام‌وقتگنگنباخ
دانشگاه برمن- مرکز بین‌المللی تحصیلات تکمیلی (IGC)18- 24 ماهMBA تمام‌وقت، پاره‌وقت و EMBA . آموزش از راه دوربرمن
دانشگاه علوم کاربردی IUBH12- 18 ماهMBA تمام‌وقت و آموزش از راه دورباد هونف
دانشگاه تجارت EU12- 25 ماهMBA تمام‌وقت، پاره‌وقت و آموزش از راه دورمونیخ
دانشگاه فن‌آوری و اقتصاد برلین HTW18 – 24 ماهMBA تمام‌وقت، پاره‌وقت . آموزش از راه دوربرلین
دانشگاه فورت وانگن18 – 24 ماهMBA تمام‌وقت، پاره‌وقت و EMBAفیلینگن - شونینگن
دانشگاه فنی برلین18 ماهMBA تمام‌وقتبرلین
دانشگاه تجارت و نوآوری برلین (BSBI)18 – 24 ماهMBA پاره‌وقتبرلین
دانشگاه استین بیس برلین24 ماهMBA پاره‌وقت و آموزش از راه دوربرلین
دانشگاه مدیریت تجارت هامبورگ HSBA24 ماهMBA پاره‌وقت و EMBAهامبورگ
دانشگاه هامبورگ- موسسه ادامه تحصیل e.V18 ماهMBA پاره‌وقتهامبورگ
دانشگاه فنی نورنبرگ جورج سیمون اهم- آموزشگاه حرفه‌ای اهم12 – 24 ماهMBA تمام‌وقت و پاره‌وقتنورنبرگ
دانشگاه فنی و معدن فرایبرگ24 ماهMBA تمام‌وقتفرایبرگ
دانشگاه آخن- دانشگاه تجارت RWTH22 ماهEMBAآخن
دانشگاه بین‌المللی درسدن (DIU)18- 24 ماهMBA تمام‌وقت و پاره‌وقتدرسدن
دانشگاه تجارت IESE- دانشگاه ناوارا- پردیس دانشگاه مونیخ18 ماهEMBAمونیخ

در دوره های تمام وقت تحصیل در این رشته 12 ماه طول میکشد.

دانشگاه فورتزهایم با 9872 دلار آمریکا کمترین شهریه تحصیل را در دانشگاه های غیر رایگان آلمان در این رشته را دارد

بله بسته به نمرات و رزومه شما این امکان فراهم است.

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا