راهنمای جامع تحصیل رشته حقوق در کانادا

اگرچه در سینما و تلویزیون، معمولاً فقط حقوق قضایی به تصویر کشیده شده و مورد توجه قرار می‌گیرد، اما حقیقت این است که این بخش تنها یکی از حوزه‌های مختلف رشته حقوق است (که البته همه آن‌ها می‌توانند علاوه بر ایجاد رضایت شغلی در فرد، حقوق و مزایایی بالاتر از میانگین جامعه را به همراه داشته باشند). برای مثال، دانشجویان می‌توانند در رشته‌های حقوق محیط زیست، حقوق خانواده، حقوق شرکت‌های تجاری و غیره تحصیل کنند. اخیراً نیز، مؤسسات آموزش عالی کانادا تلاش بسیار زیادی کرده‌اند تا محیطی خلق کنند که در آن، دانشجویان بین‌المللی بتوانند علائق خود در زمینه ورود به حرفه وکالت را با سهولت بیشتری پیگیری کنند.

دانشجویانی تحصیل در کانادا انتخاب می‌کنند شانس ورود به برخی از بهترین دانشکده‌های این رشته در سطح دنیا را خواهند داشت. چنین انتخابی، همچنین به دانشجویان بین‌المللی امکان می‌دهد تا در محیطی با تنوع نژادی و فرهنگی، در آرامش و آسایش به تحصیل در رشته حقوق بپردازند.

کانادا همچنین به روش‌های تدریس نوآورانه‌اش شهرت دارد، به این معنی که در این کشور، در همان حال که منابع لازم برای موفقیت در بالاترین سطوح در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد، از آن‌ها خواسته می‌شود تا توانایی خود برای پیشرفت در تحصیل را به اثبات برسانند.

 

راهنمای جامع تحصیل رشته حقوق در کانادا

دلیل دیگری که می‌توان برای تحصیل حقوق در کانادا ذکر کرد این است که پیشرفت‌های حوزه اقتصاد کانادا باعث به وجود آمدن تقاضای بسیار زیادی برای وکلای شرکتی و وکلای مالیاتی شده، که این خود باعث خلق فرصت‌های زیادی برای دانشجویان علاقه‌مند به چنین رشته‌هایی شده است.

اگرچه، حقوق در بین دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در کانادا به اندازه رشته‌هایی مثل رشته‌های آموزش، مالی، اقتصاد پرطرفدار نیست، اما یکی از پردرآمدترین مشاغل محسوب می‌شود. درآمد رشته‌های حقوق سالانه حدود 112،000 دلار کانادا است. به علاوه، دانشکده‌های حقوق کانادا شهرت جهانی دارند؛ آن هم به این خاطر که در کانادا سرفصل‌های درسی رشته حقوق به جدی‌ترین و دقیق‌ترین شکل آموزش داده می‌شوند. بنابراین، اگر به این رشته علاقه دارید، تحصیل در کانادا باعث خواهد شد تا در آینده فرصت‌های زیادی برای استخدام داشته باشید.

تحصیل در رشته حقوق در کانادا چگونه است؟

برای وکیل شدن در کانادا، می‌بایست در مقطع آموزشی مورد نظرتان، یک سری دوره‌های آموزشی را بگذرانید تا آنکه به سطح مطلوبی از دانش در این رشته دست پیدا کنید. در اکثر موارد، تحصیل رشته حقوق در دانشگاه‌های کانادایی حدود چهار سال طول می‌کشد. شما همچنین باید از یکی از دانشگاه‌های مورد قبول دانشکد‌ه‌های حقوق کانادا حداقل یک مدرک کارشناسی اخذ کرده باشید.

آموزش رشته حقوق در کانادا

مسئولیت آموزش حقوق در کانادا مشترکاً به عهده دانشکده‌های حقوق موجود در سطح کشور و انجمن‌های حقوقی استان‌های مختلف است. دانشکده‌های حقوق یک سری مؤسسات آموزش عالی هستند که اختصاصاً در زمینه آموزش حقوق در قالب یک رشته تحصیلی فعالیت می‌کنند؛ مسئولیت انجمن‌های حقوقی استانی این است که تضمین کنند خدمات قانونی توسط وکلای مجرب و باصلاحیت به عموم مردم ارائه می‌شود. انجمن‌های حقوقی دوره‌های پذیرش در آزمون وکالت و برنامه‌های آموزش مداوم (continuing education) برای وکلا را اجرا می‌کنند.

اکثر دانشکده‌های حقوق رویکرد مشابهی در زمینه تربیت وکلا دارند اما از لحاظ تأکیدشان بر دروس خاص و روش‌های آموزشی، از قبیل فرصت برای مطالعه مستقل، تجربه بالینی، کارورزی حقوقی، و درگیر شدن در امور دولتی، با یکدیگر تفاوت دارند. بسیاری از دانشکده‌ها دوره‌های مشترک (joint) هم ارائه می‌دهند؛ آن‌ها دوره‌های آموزشی حقوق را با رشته‌های دیگری مثل کسب و کار یا سیاستگذاری عمومی (public policy) ترکیب می‌کنند.

دو سنت حقوقی کانادا

در کانادا، سنت حقوق مدنی (civil law) فرانسوی بر استان کبک حکم‌فرما است، اما در سایر استان‌ها و مناطق از سنت حقوق عرفی انگلیسی (English common law) تبعیت می‌شود. معمولاً برای ورود به حرفه وکالت در استان کبک، اخذ یک مدرک حقوق مدنی از یکی از دانشکده‌های کبک یا از دوره‌های حقوق مدنی دانشگاه اتاوا ضروری است. برای فعالیت حقوقی در مناطقی که حقوق عرفی بر آن‌ها حاکم است، معمولاً اخذ مدرک از یکی دانشکده‌های حقوق مبتنی بر حقوق عرفی که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهد شد ضروری است. بین استان‌ها و مناطق مختلف کانادا یک سری موافقت‌نامه‌های جابجایی وجود دارد که باعث شده‌اند جابجایی موقت یا دائمی وکلا بین حوزه‌های قضایی استان‌های مختلف به شدت تسهیل یابد. اطلاعات بیشتر در مورد پروتکل‌ها و الزامات مورد نیاز برای فعالیت در مشاغل حقوقی را می‌توان از انجمن‌های حقوقی استان‌ها مختلف به دست آورد.

دانشکده‌های حقوق داوطلبان را چگونه انتخاب می‌کنند

در سال‌های اخیر به علت استقبال بی نظیر از دانشگاه‌های کانادا، آزمون‌های ورودی نقش بسزایی در انتخاب دانشجویان برتر برای تحصیل در کانادا بازی میکنند. شما میتوانید با آشنایی با آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کانادا، موارد مورد نیاز برای تحصیل در رشته حقوق و یا دیگر رشته‌ها در دانشگاه‌های کانادا را بشناسید.

در چند سال اخیر، بین 5،000 تا 7،000 داوطلب برای حدود 2،350 صندلی در دانشکده‌های حقوقی عرفی کانادا درخواست پذیرش (اپلای) داده‌اند. به دلیل محدودیت منابع و فضای آموزشی، کمیته‌های پذیرش مجبور به رد درخواست پذیرش (اپلیکیشن) بسیاری از داوطلبان باصلاحیت می‌شوند. تمامی دانشکده‌های حقوق برای پذیرش دانشجویان عوامل مختلفی را مد نظر قرار می‌دهند و هیچ خصوصیت یا قابلیتی به تنهایی باعث پذیرش یا رد (ریجکت) شدن یک داوطلب نمی‌شود. دانشکده‌ها، برای رعایت انصاف و مساوات در بین داوطلبان، عمدتاً بر آن دسته از معیارهایی تکیه می‌کنند که شامل نمره و مهارت‌های LSAT و دستاوردهای تحصیلی مرتبط با عملکرد مورد انتظار در دانشکده حقوق بوده و می‌توان از آن‌ها برای قضاوت در مورد همه داوطلبان استفاده کرد.

دانشکده‌های حقوق داوطلبان را چگونه انتخاب می‌کنند

مروری بر تحصیل رشته حقوق در کانادا

داوطلبان مایل به تحصیل رشته حقوق در کانادا می‌توانند زیرشاخه‌های مختلفی مثل حقوق بین‌الملل، حقوق کسب و کار، حقوق علت و معلول (cause and effect law)، وکالت مالکیت معنوی، حقوق محیط زیست و دیگر رشته‌ها را برای تحصیل و اخذ مدرک انتخاب کنند. به علاوه، در کانادا تعداد زیادی دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته حقوق وجود دارد مثل دانشگاه کالگاری، دانشگاه سنت توماس، کالج کامبریان، دانشگاه وسترن، دانشگاه آلبرتا و چند دانشگاه و مرکز آموزشی دیگر؛ که همگی در سطح کانادا و جهان رتبه‌های بالایی دارند.

تحصیل رشته حقوق در کانادا نه تنها به اشراف دانشجویان بین‌المللی بر دستگاه حقوقی کمک می‌کند بلکه برای این افراد فرصتی جهت یادگیری مهارت‌های پایه‌ی انگلیسی در یک محیط انگلیسی زبان را فراهم می‌کند. به علاوه، دانشجویان در صورت تحصیل در رشته حقوق در کانادا در زمینه مهارت‌های شغلی مهم مثل پاسخگویی سریع، تفکر انتقادی دقیق و هوشمندانه، دانش گسترده، مهارت‌های ارتباطی و غیره نیز آموزش می‌بینند.

دوره‌های آموزش حقوق در کانادا

در کانادا رشته‌های حقوق در دو مقطع تدریس می‌شوند، کارشناسی و کارشناسی ارشد.

  • کارشناسی حقوق سه سال طول می‌کشد. در این مدت، دانشجویان، تحت راهنمایی و مشاوره وکلای حرفه‌ای، دانش عمومی مربوط به حوزه‌ها و زیرشاخه‌های مختلف حقوق را فرا می‌گیرند.

به علاوه، دانشجویان در فعالیت‌هایی مانند میانجی‌گری، مذاکره، مواجهه (confrontation)، تدوین قوانین و دیگر فعالیت‌ها که به یادگیری مهارت‌های حقوقی کمک می‌کنند نیز شرکت می‌نمایند.

  • بعد از اتمام دوره کارشناسی، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به مدت حدوداً دو سال در دوره‌های کارشناسی ارشد حقوق تحصیل کنند. این دوره‌ها تجربه یادگیری ارزشمندی برای دانشجویان فراهم می‌کنند، که به آن‌ها کمک می‌کند مهارت‌های حقوقی عملی خود را توسعه داده و به حد اعلا برسانند و در عین حال به درک عمیقی از سیاست‌های حقوقی دست پیدا کنند. به علاوه، این دوره‌ها هماهنگ با کسب و کارها طراحی می‌شوند تا به این ترتیب به دانشجویان در کسب مهارت‌های لازم در طول فرایند تحصیل و آموزش در حوزه‌های گسترده‌تری مثل حقوق عمومی، حقوق خصوصی و غیره کمک شود.

چرا باید در کانادا حقوق بخوانید؟

سیاست‌های باز برای دانشجویان بین‌المللی

از سال 2018، برنامه ویزای مسیر مستقیم تحصیل (SDS) رسماً راه‌اندازی شده و به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. از آن زمان تا کنون، این سیاست درهای مؤسسات آموزش عالی کانادا را بروی آن دسته از دانشجویانی که پول کافی جهت عملی کردن رؤیای خود برای تحصیل در خارج از کشور را ندارند باز کرده است. سیاست مسیر مستقیم تحصیل (SDS) دارای مزایای زیر است:

  • نیازی به ارائه گواهی تمکن مالی ندارد
  • نیازی به ارائه برنامه تحصیلی ندارد
  • می‌توانید بدون محدودیت برای ورود به اکثر دانشکده‌های کانادایی درخواست بدهید
  • نمره آیلتس بالای 6 (نمره هیچ یک از مهارت‌ها پایین‌تر از 6 نباشد)

دانشکده‌های حقوق پیشتاز در سطح جهانی

کانادا دارای برترین دانشکده‌های حقوق در جهان است. بنابراین، دانشجویان متقاضی تحصیل در کانادا، در محیطی پیشرفته درس خواهند خواند، مجهز به دانش حقوقی و مهارت‌های عملی در این زمینه خواهند شد و قادر خواهند بود تا در حین دستیابی به منابع مورد نیاز برای رسیدن به بالاترین سطوح عملکرد آکادمیک و شغلی در آینده، نظرات و قابلیت‌های خود را بیان کرده و به چالش بکشند. خصوصاً اینکه، مدارک حقوق کانادایی در سطح گسترده‌ای از جهان مورد پذیرش هستند که این باعث می‌شود فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های حقوق کانادا فرصت‌های شغلی بیشماری را پیش روی خود داشته باشند.

فرصت‌های شغلی بیشمار

حقوق یکی از پردرآمدترین مشاغل در کانادا است و البته کشور کانادا در این حوزه از نظر منابع انسانی با کمبود روبرو است. بنابراین، بعد از فارغ‌التحصیلی، دانشجویان فرصت‌های شغلی بسیاری در این کشور خواهند داشت.

بعد از فارغ‌التحصیلی، دانشجویان می‌توانند شغل مناسب خود را از میان عناوین شغلی مختلفی مثل کمیسر نوآوری حقوقی (Legal Innovation Commissioner)، مدیر اداره روابط عمومی، وکیل، محقق، مدیر کسب و کار، کارشناس حقوقی سرمایه‌گذاری و سهام، قاضی و غیره انتخاب کنند. به علاوه، فارغ‌التحصیلان می‌توانند در بهترین شرکت‌های حقوقی استخدام شده یا به عنوان کارمند حقوقی شرکت‌ها یا سایر کسب و کارها مشغول به کار شوند.

چرا باید در کانادا حقوق بخوانید؟

الزامات مورد نیاز برای ورود به حرفه وکالت در کانادا

برای وکیل شدن در کانادا، اول از همه، باید یک دوره کارشناسی حقوق (LLB) که به طور گسترده‌ای در دانشگاه‌های کانادا برگزار شده، اما نسبت سایر رشته‌ها الزامات بالاتری برای پذیرش دارد، را طی کنید.

و البته دانشجویان حقوق شاغل به تحصیل در کانادا که صرفاً در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حقوق خوانده‌اند، تا زمانی که دوره کارشناسی حقوق را نگذرانند برای اشتغال در کانادا مجوز دریافت نخواهند کرد.

به علاوه، وکلا می‌بایست تسلط بالایی بر مباحث حقوقی داشته و موازین اخلاق حرفه‌ای را به خوبی بشناسند و آن‌ها را رعایت کنند. بنابراین، دانشجویان برای وکیل شدن در کانادا باید یک دوره تحصیلی تئوری و عملی جدی را جهت یادگیری مهارت‌های پایه و دانش حقوقی پشت سر بگذارند.

ضمناً، الزامات مورد نیاز برای وکیل شدن در همه استان‌های کانادا یکسان نیستند. بنابراین، شما می‌بایست ابتدا در مورد استانی که قصد فعالیت حقوقی در آن دارید تحقیق کنید. برای مثال، اگر قصد وکیل شدن در کبک را دارید، باید از یک دانشکده در کبک فارغ‌التحصیل شوید.

برخی از دانشکده‌های برتر حقوق در کانادا

برخی از دانشگاه‌هایی که می‌توانید برای تحصیل رشته حقوق در کانادا انتخاب کنید عبارتند از:

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو دارای بهترین دانشکده حقوق در کانادا است. فرایند پذیرش دانشکده حقوق دانشگاه تورنتو یکی از سخت‌گیرانه‌ترین فرایندها در میان دانشکده‌های حقوق بوده و این دانشگاه یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌های آمریکای شمالی است.

ساختمان تازه تأسیس جکمن محل بسیار خوبی برای تمرین فعالیت‌های حقوقی توسط هیئت علمی رشته حقوق و سایر افراد است. این ساختمان، پروژه‌ای است که دانشکده آن را برای بهبود کیفیت تدریس و ارزیابی توانایی دانشجویان برای انجام فعالیت‌های حقوقی ساخته است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا علاوه بر اینکه راه شما برای تبدیل شدن به یک وکیل حرفه‌ای را هموار می‌کند، زمینه را برای رشد و توسعه بیشتر شما در آینده نیز فراهم خواهد ساخت. برخی از دانشجویان بریتیش کلمبیا بعد از فارغ‌التحصیلی صاحب سمت‌های حقوقی مهمی در سازمان‌های محلی شده و در ادارات دولتی مشغول به کارند.

دانشگاه مک‌گیل

مک‌گیل یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا و یکی از سه دانشگاه انگلیسی زبان معروف در کبک است. رشته‌های ارائه شده در دانشکده حقوق دانشگاه مک‌گیل عبارتند از کارشناسی حقوق مدنی، کارشناسی حقوق، کارشناسی ارشد حقوق و دکتری حقوق مدنی. برای دانشجویانی که قصد تحصیل رشته حقوق در کانادا را دارند دانشگاه مک‌گیل گزینه‌ای منطقی است.

دانشجویان حقوق در مک‌گیل ملزم به داشتن مهارت در هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی هستند. البته، دانشجویانی که وارد دوره‌های کارشناسی ارشد و بالاتر می‌شوند از این مورد معاف هستند.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا در رشته‌های مختلف از اعتبار بالایی برخوردار است. دانشکده حقوق این دانشگاه رشته‌های تخصصی مختلفی از جمله حل اختلاف، حقوق محیط زیست، حقوق تجارت بین‌الملل، حقوق کسب و کار، وکالت حقوق بشر و غیره را ارائه می‌دهد.

دانشگاه‌ اتاوا همچنین دوره‌های جامعی در زمینه حقوق بین‌الملل ارائه می‌دهد. به علاوه، مرکز آموزش و پژوهش حقوق بشر که در سطح جهان شناخته شده است هم در دانشکده حقوق این دانشگاه قرار دارد.

دانشکده آلبرتا

بسیاری از دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه آلبرتا را برترین مؤسسه آموزش حقوق در کانادا می‌دانند. برخی از فارغ‌التحصیلان این دانشکده در سمت‌هایی مانند رئیس قضات دیوان عالی و قاضی دادگاه‌های عمومی عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته‌اند.

دانشکده‌های برتر حقوق در کانادا

نام دانشگاهرنکینگ ملی کانادارنکینگ QS
دانشگاه تورنتو117
دانشگاه مک‌گیل225
دانشگاه بریتیش‌کلمبیا342
دانشگاه مونترال4101-150
دانشگاه اتاوا5101-150
دانشگاه یورک6101-150
دانشگاه کوئینِ کینگستون7151-200
دانشگاه وسترن8151-200
دانشگاه آلبرتا9201-250
دانشگاه دالهاوزی10251-300
دانشگاه لاوال11251-300
دانشگاه ویکتوریا12251-300

LSAT (آزمون پذیرش دانشکده‌های حقوق)

این یک آزمون استاندارد است که LSAC، یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی، آن را تدوین و برگزار می‌کند.

تقریباً تمامی دانشکده‌های حقوق کانادا و آمریکا از داوطلبان نمره آزمون LSAT را طلب می‌کنند. LSAT استاندارد در کشورهای مختلفی در سراسر جهان برگزار می‌شود. البته آزمون LSAT که برای پذیرش در دانشگاه‌های حقوق هند طراحی شده و همچنین LSAT به زبان اسپانیایی که برای دانشکده‌های حقوق پورتوریکو طراحی شده‌اند برای دانشگاه‌های کانادا اعتبار ندارند.

آزمون lsat

در کانادا و آمریکا این آزمون، سالانه تا 9 مرتبه در ماه‌های ژوئن، ژوئیه، سپتامبر، اکتبر، نوامبر، ژانویه، فوریه، مارس و آوریل برگزار می‌شود.

LSAT دو بخش دارد که باید به هر دو پاسخ داده شود:

چند بخش شامل پرسش‌های چهار جوابی و مسئله‌هایی که برای سنجش میزان درک مطلب و توانایی شما در زمینه تفکر منطقی و تحلیلی طراحی شده‌اند و باید در یک مرکز آزمون به آن‌ها پاسخ داده شود

  • نوشتن یک مقاله کوتاه، که جدا از بخش چهار جوابی انجام شده و همراه نمره آزمون برای دانشکده حقوق مورد نظر فرستاده می‌شود.

این آزمون اطلاعات علمی در زمینه حقوق یا سایر علوم را نمی‌سنجد، بنابراین برای گرفتن نتیجه خوب از LSAT به مباحثی و سرفصل‌هایی که در مدرسه خوانده‌اید اتکا نخواهید داشت.

شما می‌توانید چند بار در این آزمون شرکت کنید. البته، باید چک کنید و ببینید که دانشکده حقوق مورد نظرتان با نمره چند آزمون چگونه برخورد می‌کند. بعضی از دانشکده‌ها از نمرات آزمون‌ها میانگین می‌گیرند و بعضی دیگر بالاترین یا پایین نمره را در نظر می‌گیرند. بسیاری از داوطلبان، برای راحتی کار، در ماه‌های ژوئن یا ژوئیه‌ی بعد از سال سوم یا در طول ترم اول سال آخر کارشناسی خود در این آزمون شرکت می‌کنند، چرا که این زمان‌ها کمترین تداخل را با برنامه تحصیلی‌شان دارد.

آمادگی رایگان برای آزمون و برنامه دسترسی دانشکده حقوق (LSAP) دانشگاه تورنتو

LSAC، تهیه کننده آزمون LSAT، یک برنامه رسمی رایگان آنلاین برای آمادگی جهت این آزمون ارائه داده است. مؤسسات خصوصی کلاس‌های آمادگی و آزمون‌های آزمایشی را در ازاء مبلغی ارائه می‌دهند. البته، باید در مورد این مؤسسات کاملاً تحقیق کنید تا مشخص شود که کدام یک خوش‌نام و قابل اتکا است.

سالی یک بار در طول تابستان، دانشکده حقوق دانشگاه تورنتو، برای دانشجویانی که منابع مالی محدودی دارند برنامه دسترسی دانشکده حقوق (Law School Access Program) (LSAP) را ارائه می‌دهد.

درخواست پذیرش

در مورد دانشکده‌های حقوق تحقیق کنید تا ببینید که باید برای کدام یک درخواست پذیرش بفرستید.

در کانادا 8 دانشکده حقوق عرفی وجود دارد که هشت مورد از آن‌ها در انتاریو است و صدها دانشکده حقوق هم در آمریکا و سراسر دنیا است.

موقع انتخاب یک دانشکده حقوق می‌بایست چیزهای زیادی را مد نظر قرار بدهید، از جمله اندازه دانشکده، فاصله آن از محل زندگی‌تان، نوع حقوقی که در آن تدریس می‌شود، ترکیب جمعیتی دانشجویان و هیئت عملی، اینکه درس‌ها به فرانسه تدریس می‌شوند یا خیر، و همچنین دیدگاه کلی دانشکده نسبت به تحصیل و سایر مسائل.

همچنین، می‌بایست احتمال پذیرشتان در آن دانشکده به خصوص را بر اساس نمرات تحصیلی، نمره LSAT، و سایر دستاوردها و ویژگی‌هایی که دارید بررسی کنید. به علاوه، هر دانشکده حقوقی دوره‌های آموزشی خاص خود را هم ارائه می‌دهد. برای مثال، در دانشکده حقوق دانشگاه تورنتو می‌توانید مدرک‌های «ترکیبی» در رشته‌های حقوق و مددکاری اجتماعی یا حقوق  مدیریت کسب و کار بگیرید.

پر کردن فرم درخواست پذیرش (اپلیکیشن)

تمامی درخواست‌های پذیرش دانشکده‌های حقوق در انتاریو از طریق سرویس اپلیکیشن دانشکده‌های حقوق انتاریو (OLSAS) انجام می‌شوند. فرم اپلیکیشن OLSAS آنلاین است. در اینجا، درخواست‌ها توسط OLSAS بررسی و تأیید شده و سپس برای تصمیم‌گیری در مورد پذیرش به دانشکده حقوق مربوطه فرستاده می‌شوند.

هر دانشکده حقوق الزامات متفاوتی برای پذیرش داوطلبان دارد. البته، ارائه ریز نمرات تحصیلی، نمره LSAT و یک نوع بیانیه شخصی (personal statement) برای همگی آن‌ها الزامی است. بسیاری از دانشکده‌های حقوق از دانشجویان معرفی‌نامه هم می‌خواهند. ددلاین (آخرین مهلت) برای فرستادن درخواست پذیرش به دانشکده‌های حقوق انتاریو معمولاً هفته اول نوامبر قبل از سال مد نظر داوطلب برای ورود به دانشکده حقوق است. دانشکده‌های حقوق خارج از انتاریو همگی ددلاین‌های متفاوتی دارند.

نمرات LSAT و ددلاین دانشگاه‌های حقوق کانادا

دانشگاهمیانگین نمرهLSATمیانگین نمره GPAددلاین درخواست پذیرششهریه یک سال تحصیلی برای افراد مقیم کانادا(USD)
آلبرتا1603.8اول دسامبر$10,936
بریتیش‌کلمبیا1663.8اول دسامبر$13,149
دانشکده بورا لسکین دانشگاه لیکهد--اول نوامبر$18,039
کلگری1613.66اول دسامبر$15,400
دالهاوزی1623.7بیست و هشتم فوریه$16,950
مانیتوبا1603.99اول دسامبر$10,999
مک‌گیل1623.7اول نوامبر$10,841
نیوبرانزویک1583.7اول مارس$12,560
مدرسه عالی اسگوود دانشگاه یورک1613.69اول نوامبر$25,866
اتاوا1573.7اول نوامبر$19,355
کوئین1603.73اول نوامبر$19,487
ساسکاچوان1583.35اول فوریه$15,584
تامپسون ریور--اول نوامبر$21,312
تورنتو1663.86اول نوامبر$33,040
ویکتوریا1653.81پانزدهم ژانویه$10,370
وسترن1613.7اول نوامبر$29,505
وینزور1553.1اول نوامبر$19,330

اخذ مدرک حقوق

طول دوره تحصیل

در کانادا، مدرک حقوق عرفیِ سطح اول، Juris Doctor یا JD است که اخذ آن سه سال طول می‌کشد. این دوره در مقطع کارشناسی است، نه کارشناسی ارشد، هرچند که برای ورود به آن داشتن یک مدرک تحصیلی دوره کارشناسی الزامی است.

سال اول حقوق

در اکثر دانشکده‌های حقوق کانادا سال اول به یک شکل است. در این سال دانشجویان درس‌هایی را در حوزه‌های مانند حقوق جزا، حقوق اساسی، قانون مالکیت، و حقوق قراردادها را پاس می‌کنند. دروس خاصی هم وجود دارد که با هدف آموزش سایر حوزه‌های جالب رشته حقوق طراحی شده‌اند. به علاوه، به دانشجویان سال اول حقوق آموزش‌های خاصی در زمینه تحقیق و نوشتن حقوقی داده می‌شود.

برای دانشجویان سال اول فعالیت‌های فوق برنامه و تجربیات داوطلبی زیادی وجود دارد. بسیاری از دانشجویان در رقابت‌های وکالت در جلسه محاکمه (trial advocacy) و مشاوره موکل شرکت می‌کنند، برای فعالیت در کلینیک‌های حقوقی یا سازمان‌های غیرانتفاعی داوطلب می‌شوند، و در باشگاه‌ها و رویدادهای اجتماعی برپا شده توسط دانشجویان شرکت می‌کنند. در واقع، این مشارکت‌ها راه خیلی خوبی برای آشنایی با افراد دارای علائق مشابه و یادگیری نحوه استفاده از آموخته‌های حقوقی خود در دنیای خارج از محیط دانشگاه است.

تابستان بعد از سال اول

تعداد اندکی از دانشجویان پس از سال اول قادر خواهند بود که در رشته حقوق شغل تابستانی پیدا کنند. برای مثال، آنها ممکن است در یک کلینیک کمک‌های حقوقی کار کنند یا به عنوان محقق برای یک استاد فعالیت کنند. اکثر دانشجویان به دنبال کارهای خارج از حوزه حقوق می‌گردند، اما به طور همزمان، همچنان به جهت کسب تجربه در حوزه حقوق، کارهای داوطلبانه انجام می‌دهند.

سال دوم حقوق

در سال دوم، فرصت بسیاری دارید تا درس‌هایتان را بر مبنای حوزه‌های مورد علاقه‌تان انتخاب کنید. همچنین، اکثر دانشکده‌های حقوق، یا در سال اول یا سال‌های بالاتر، دانشجویان خود را به شرکت در یک «moot» که یک محاکمه صوری است ملزم کنند، که در آن دانشجویان وکالت یک پرونده خیالی را به عهده گرفته و اساتید و وکلا عملکرد آن‌ها را قضاوت می‌کنند.

تابستان بعد از سال دوم

بسیاری از دانشجویان بعد از سال دوم دانشکده حقوق، در شرکت‌های حقوقی یا دپارتمان‌های حقوقی دولت کار می‌کنند و یا در کلینیک‌های حقوقی مشغول به تحقیق می‌شوند. که البته، این روش خوبی برای شناختن کارفرمایان حقوقی مختلف و تصمیم‌گیری در مورد نوع حقوقی که می‌خواهند در آن فعالیت کنند است. در طول تابستان، دانشجویان برای گذراندن دوره‌ کارآموزی (articling) زیر نظر یک وکیل درخواست می‌دهند و در مصاحبه‌های کارآموزی شرکت می‌کنند.

سال سوم حقوق

در سال آخر دانشکده حقوق، فرصتی برای به دست آوردن نقش رهبری در باشگاه‌ها، کمیته‌ها، روزنامه‌ها و سایر فعالیت‌های فوق برنامه دانشکده حقوق به شما اعطا می‌شود. در این سال، بیشتر دروس به موضوعات تخصصی اختصاص دارد و دانشجویان در حوزه‌های مورد علاقه خود به تحقیق و نگارش مقالات طولانی می‌پردازند. همچنین دانشجویان می‌توانند در برنامه‌های تبادل دانشجویی شرکت کنند. به عنوان مثال، دانشکده حقوق دانشگاه تورنتو با بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در سراسر جهان، از جمله هند غربی در دریای کارائیب، سنگاپور و استرالیا، همکاری‌های تبادل دانشجویی دارد.

بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته حقوق

اخذ مجوز برای کار در رشته حقوق

در کانادا، اخذ مدرک حقوق به تنهایی برای اجازه فعالیت به عنوان وکیل کافی نیست. برای وکالت در یکی از استان‌ها یا قلمروهای کانادا باید آزمون‌های کانون‌های وکالت استانی را با موفقیت پشت سر گذاشته و یک دوره کارآموزی را بگذرانید یا در انتاریو، در برنامه فعالیت حقوقی (Law Practice Program) انجمن حقوقی انتاریو (که سابقاً انجمن حقوقی کانادای علیا نام داشت) شرکت کنید و آن را با موفقیت پشت سر بگذارید.

‌‌کارآموزی

کارآموزی آخرین مرحله تحصیل رسمی شما در رشته حقوق بوده و پس از آن می‌توانید مجوز وکالت دریافت کنید. در انتاریو، کارآموزی شامل کار کردن تحت نظارت یک وکیل مجرب و فعال با پروانه وکالت است و به مدت 10 ماه ادامه خواهد یافت.

از طریق کارآموزی، شما میتوانید قبل از دریافت مجوز فعالیت حقوقی، در حوزه‌های مختلف رشته حقوق تجربه کسب کنید. متقاضیان دریافت مجوز وکالت می‌توانند دوره کارآموزی خود را در بخش خصوصی (با همکاری یک وکیل مستقل یا در یک شرکت خصوصی)، در یک سازمان دولتی، کلینیک حقوقی یا بخش حقوقی داخلی یک شرکت انجام دهند. در انتاریو، دوره کارآموزی می‌تواند به صورت تمام وقت یا پاره وقت انجام شود، و بین چندین کارفرما تقسیم شده و در هر نقطه‌ای از کانادا یا خارج از کشور انجام شود. داوطلبان همچنین می‌توانند دوره کارآموزی خود را به عنوان منشی یک دادگاه انجام دهند.

اخذ مدرک حقوق

برنامه فعالیت حقوقی (به جای کارآموزی)

در انتاریو، متقاضیان مجوز وکالت، به عنوان بخش آموزش تجربی فرایند کسب مجوز وکالت، می‌توانند یا یک دوره کارآموزی را بگذرانند یا در برنامه فعالیت حقوقی (LPP) انجمن حقوقی انتاریو شرکت کنند. LPP شامل یک دوره آموزشی چهار ماهه و یک دوره کارآموزی چهار ماهه است. متقاضیانی که مسیر آموزش تجربی LPP را انتخاب می‌کنند می‌بایست هر دو دوره را بگذرانند. این برنامه از اواخر اگوست یا اوایل سپتامبر تا پایان آوریل برگزار می‌شود. دانشگاه رایرسون این برنامه را به زبان انگلیسی و دانشگاه اتاوا آن را به زبان فرانسوی ارائه می‌دهد.

آزمون‌های کانون وکلا

در انتاریو، متقاضیان مجوز وکالت بعد از موفقیت در آزمون‌های وکالت مدافع (Barrister) و مشاوره حقوقی (Solicitor) که سه بار در سال (نوامبر، مارس و ژوئن) توسط انجمن حقوقی انتاریو برگزار می‌شوند در کانون وکلا پذیرفته می‌شوند. هر دو آزمون بر پایه دانش شخصی  بوده و منبع مشخصی ندارد و حدوداً هفت ساعت طول می‌کشند.

آزمون، وکالت مدافع، دانش حقوقی متقاضیان در زمینه‌های حقوق عمومی، دادرسی کیفری، حقوق خانواده و دعاوی مدنی را ارزیابی می‌کند.

آزمون مشاوره حقوقی دانش حقوقی در زمینه‌های املاک، حقوق کسب و کار، وصیت‌نامه‌ها، تراست‌ها (trusts)، و مدیریت و برنامه‌ریزی املاک را می‌سنجد. هر دو آزمون دانش متقاضیان در خصوص تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای‌شان و همچنین توانایی آن‌ها در زمینه ایجاد و حفظ رابطه وکیل- موکل را می‌سنجند.

کار کردن به عنوان یک وکیل

رشته حقوق دارای زیرشاخه‌های بسیاری است که یک وکیل می‌تواند در هر یک از آن‌ها فعالیت کند. اغلب، تمامی این گزینه‌ها را می‌توان به سه حوزه اصلی تقسیم کرد:

حقوق در منافع عمومی

کار کردن در این بخش می‌تواند شامل همکاری با یک گروه منافع عمومی مثل کلینیک حقوقی آفریقایی کانادایی‌ها، یا صندوق اقدام حقوقی و آموزشی زنان، یا ارائه کمک حقوقی در یک کلینیک کمک‌های حقوقی مثل کلینیک حقوقی چینی و جنوب شرق آسیایی کلان‌شهر تورنتو باشد.

بخش خصوصی

کار کردن در بخش خصوصی به این معنی است که افراد یا شرکت‌ها به صورت فردی مراجعین شما خواهند بود. در اینجا، ممکن است شما در یک شرکت بزرگ (بالای 100 وکیل) یا یک شرکت حقوقی کوچک مشغول به کار شوید. وکلای این بخش اغلب در یکی از زیرشاخه‌های حقوق مثل حقوق خانواده، حقوق دفاع کیفری یا حقوق محیط زیست تخصص دارند. البته، برخی هم در چند حوزه حقوقی تخصص داشته و خدمات ارائه می‌دهند.

دولت

کار کردن برای دولت یعنی اینکه خود دولت موکل شما است. در این حالت ممکن است به عنوان دادستان سلطنتی مجرمین را تحت پیگرد قرار دهید یا در یکی از وزارتخانه‌ها مثل وزارت کار یا وزارت بهداشت مشغول به کار شوید.

هزینه شهریه در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است اما به طور تقریبی شهریه سالیانه بین 10000  تا  35000 دلار آمریکا میباشد.

به علت رقابتی بودن اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا اخذ نمره بالا در آزمون‌های ورودی مسیر شما را برای اخذ پذیرش هموارتر میکند

مقالات مرتبط

پیمایش به بالا